Basisschool over De Slinge

Krabbendijkestraat 243 -245 3086 LR Rotterdam

  • De nevenvestiging aan de Sommelsdijkstraat heeft een identiek gebouw.
  • In het kader van opbrengstgericht werken, wordt er in kleine groepjes gewerkt aan de leerdoelen van de leerlingen.
  • Op Over de Slinge is er veel aandacht voor computervaardigheden.
  • Om de brede ontwikkeling te stimuleren werken wij nauw samen met de Kinderfaculteit.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool de IEP eindtoets. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool Over de Slinge wordt gewerkt met onderwijsplannen waarin schoolafspraken zijn opgenomen voor Taalverzorging, Rekenen, Begrijpend lezen en Technisch lezen. Deze onderwijsplannen zijn in samenspraak met het team opgesteld door de taal- en rekenspecialist in de school.

De onderwijsresultaten worden gevolgd en gestuurd met het IEP leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. De technische leesvaardigheid wordt in kaart gebracht met AVI en DMT (van Cito). Om leerlingen ononderbroken te kunnen volgen en zich te laten ontwikkelen wordt het onderwijsleerproces zo ingericht met de leerlingvolgsystemen dat leerkrachten hierop leerlingen goed kunnen monitoren en sturen. De CITO- en IEP-toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, in januari/februari en in mei/juni. Nadat de toetsen zijn afgenomen volgt er een periode van analyseren. Er vinden analyses plaats op school-, groeps- en leerling niveau. Naar aanleiding van de analyses wordt er bepaald welke extra ondersteuning er de komende periode ingezet dient te worden. Het bepalen van deze extra ondersteuning vindt plaats tijdens opbrengstendagen, groepsbesprekingen en leerling besprekingen. De extra ondersteuning kan gericht zijn op sterkere leerlingen, zwakkere leerlingen of de gemiddelde leerlingen.

De schooldoelen op het vlak van het IEP leerlingvolgsysteem zijn als volgt:

  • Voor technische leesvaardigheid houden wij het landelijk gemiddelde aan. Dit betekent dat wij ernaar streven dat minimaal 20% van de leerlingen boven of op het niveau van het leerjaar scoort en maximaal 20% van de leerlingen onder het niveau van het betreffende leerjaar scoort.
  • Voor rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging verschillen de doelen per leerjaar. Onze doelen zijn hierbij ambitieus en stellen wij boven het landelijke gemiddelde dat past bij ons schoolgewicht.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basisschool Over de Slinge willen we de kansen van onze leerlingen vergroten. Dit doen we onder andere door bij het schooladvies gebruik te maken van de “9 uitgangspunten voor een passend schooladvies”, opgesteld door BOOR (BOOR, 2023).

In grote lijnen wordt het schooladvies opgesteld aan de hand van onderstaande punten:

* We stellen een advies op samen met collega’s. Een VO-adviesteam komt tot een zorgvuldig advies. Het VO-adviesteam bestaat uit: de betreffende leerkracht van de leerling, een onafhankelijke leerkracht met ervaring in groep 8, de intern begeleider en de directeur.

* Harde data als basis, verfijnd door zachte data. Toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8  tellen mee. Daarnaast wordt de leer- en werkhouding, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motivatie en de executieve vaardigheden ter verfijning meegenomen in het tot stand komen van het schooladvies.

* Maximale kansen voor alle leerlingen. Voor leerlingen die mogelijk extra tijd nodig hebben om te groeien of leerlingen die een wisselend profiel laten zien, wordt bij voorkeur een dubbeladvies gegeven. Dit is bijv. VMBO TL/HAVO of HAVO/VWO.

* Een passende vervolgschool. Wij geven niet alleen een advies over het niveau, maar ook over het type school wat het beste bij de leerling zou passen.

* Samen met ouders en de leerling. In de hele schoolloopbaan worden ouders en leerlingen meegenomen in het schooladvies. Hieronder wordt het tijdspad van het schooladvies weergegeven: 

- Eind groep 7 wordt een pré advies gegeven;
- Midden groep 8 (medio januari) wordt een voorlopig schooladvies gegeven;
- Midden groep 8 (medio begin februari) maken de leerlingen de doorstroomtoets;
- Midden groep 8 (medio eind maart) wordt het definitieve schooladvies gegeven;
- Eind maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve schooladvies, aan op de middelbare school.

* Positieve invloed van de eindtoets. Het voorlopige schooladvies wordt naar boven bijgesteld als de leerling de doorstroomtoets beter heeft gemaakt. Hierbij wordt een uitzondering gemaakt als het schooladvies niet in het belang wordt geacht van de leerling.

* Reflectie op schooladviezen. Om ons beleid voor het adviestraject actueel te houden, wordt onder andere gekeken naar de positie van leerlingen in het 3e jaar van het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij Over de Slinge vinden we het belangrijk structureel en preventief te werken aan een gezond en veilig schoolklimaat waarbij sociaal gedrag en positieve betrokkenheid wordt gestimuleerd door het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden. Binnen de school is één lijn getrokken en door de school heen hangen de schoolregels die positief zijn geformuleerd. Daarnaast hebben de leerlingen iedere week een leefstijlles om het positieve gedrag in te oefenen. Deze werkwijze wordt ook doorgevoerd bij de overblijf waar tevens extra paar ogen dit jaar toegevoegd zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eerlijk zijn
  • Behulpzaam zijn
  • Problemen pratend oplossen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 21 september 2020 is onze school door de inspectie bezocht.

Dit bezoek is goed verlopen. De inspectie heeft de groepen bezocht en diverse gesprekken gevoerd. De school heeft een mooie voldoende gekregen voor de kwaliteit van het onderwijs. Er is onder andere gebleken dat we een prima aanbod hebben, er effectieve lessen worden gegeven, we een veilig pedagogisch klimaat hebben en dat de school zicht heeft op wat de leerlingen in de klassen nodig hebben.

Over de Slinge heeft op 13 juni 2022 een audit bezoek gehad. Naar aanleiding van het bezoek hebben we op alle onderdelen een voldoende behaald.

Terug naar boven