Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen in een prettige en uitdagende omgeving. Daarom geven we kinderen het gevoel dat ze erbij horen, dat ze iets kunnen en dat ze het zélf kunnen. Leerprestaties zijn belangrijk voor ons. Kinderen moeten zo goed mogelijk leren spreken, luisteren, schrijven, lezen en rekenen. Maar we willen meer! We spreken daarom van een brede ontwikkeling. Om deze brede ontwikkeling optimaal te kunnen realiseren heeft het team het afgelopen jaar ingezet op de ontwikkeling, verdieping en borging van:
- handelingsgericht werken: inhoud geven aan de basisvakken, passend bij de diversiteit van de leerlingen;
- thematisch werken: de methode "Blink" is de basis;
- Engels vanaf groep 1, gekoppeld aan de verschillende thema's. Engels wordt in samenwerking met Such Fun gegeven;
- Inzet ICT: ontwikkelen van basisvaardigheden;
- bewegend leren: dit is verweven in de lessen die gegeven worden;
- de ontwikkeling van het Kindcentrum.
In het komende jaar zullen deze ontwikkelgebieden voortgang en verdieping krijgen. De manier waarop we dit gaan doen, wordt beschreven in ons jaarplan 2023-2024. Vanuit dit jaarplan realiseren we een jaarplanning, waarop alle onderwerpen een plek krijgen. Op deze manier weten we zeker dat we aan het eind van het schooljaar aan alle onderwerpen aandacht hebben geschonken.
Stagiaires in de school
ATO-Scholenkring vindt het belangrijk dat jonge onderwijsmensen zich goed kunnen ontwikkelen. Daarom werken we samen met de PABO en/of met andere opleidingen uit de regio.
Kindcentrum De Terp is een Academishce Opleidingsschool (AOS) voor de Pabo Den Bosch. Dit betekent dat we leer-en werkplekken creëren voor studenten van de Pabo (lerarenopleiding). Ook begeleiden we studenten van de ALO (opleiding tot sportleraar) en MBO (opleiding onderwijsassistent en sport en bewegen).
Ons Kindcentrum werkt binnen de kaders van het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband.
Alle kinderen zijn welkom op KC De Terp. In ons schoolondersteuningsprofiel (dat voor schooljaar 2023-2027 weer opnieuw is opgesteld) hebben we onze mogelijkheden, maar ook onze grenzen beschreven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op vele manieren volgen we de ontwikkeling van leerlingen. Dit doen we door overleg te plegen met leerlingen en hun ouders, door te observeren in de groep en door regelmatig toetsen af te nemen.
Zo krijgen we een beeld van de sociaal emotionele, fysieke en cognitieve ontwikkeling van alle leerlingen.Door al deze gegevens te analyseren en hier (in overleg met ouders) acties aan te koppelen, proberen we voor alle leerlingen een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te realiseren.
De meest optimale begeleiding kan plaatsvinden, wanneer we met de juist informatie werken en hier een goede analyse op maken. Dit aspect willen we als team van KC De Terp nog beter in de vingers krijgen. Hier gaan we dan ook het komende jaar heel bewust mee aan de slag.
Op Kindcentrum De Terp kunnen kinderen al vanaf 2,5 jaar gebruik maken van het peuterarrangement. Het peuterarrangement sluit nauw aan bij de werkwijze in onze kleutergroepen, waardoor de stap naar de kleutergroep voor de kinderen een stuk kleiner wordt. Net als in onze kleutergroepen wordt er aan een thema gewerkt, met extra aandacht voor dans, muziek en bewegen. Zo wordt er spelenderwijs aan verschillende ontwikkelgebieden gewerkt.
Vanaf het moment dat kinderen 4 jaar worden, zijn zij welkom op school. De kinderen van groep 1 en 2 zitten samen in een groep. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de fantasie en spelbehoefte van jonge kinderen, werken we in groep 1-2 met thema’s. Het voorbereiden van de thema’s gebeurt met alle leerkrachten samen op basis van de leerlijnen van groep 1 en 2. Die volgen wij nauwlettend op grond van de observatielijsten van ParnasSys.
Binnen de kleutergroepen is veel ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Hiermee werken de kinderen en voeren ze bepaalde opdrachten uit. Met behulp van deze materialen proberen we het kind zich zo veel mogelijk totaal te ontwikkelen. Daarnaast worden ontwikkelingsmaterialen doelgericht ingezet om taal-, lees- en rekenvoorwaarden te ontwikkelen. Er zijn verschillende soorten, aan elk ontwikkelingsniveau aangepaste materialen, om deze ontwikkeling te bereiken. Op deze manier wordt het kind verder geholpen op zijn weg naar zelfstandigheid. Tekenen, verven, knutselen en boetseren komen veelvuldig tijdens het werken in hoeken aan de orde. Naast de expressieve waarde van het omgaan met deze materialen wordt hiermee ook de fijne en grove motoriek ontwikkeld.
Per dag is er steeds een afwisseling van groepsactiviteiten en individueel werk; van ontdekkend spelen en leren en gestructureerd werken. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt goed gevolgd door middel van observaties.
De aanpak in groep 1 en 2 verschilt met die in de andere groepen. Dat is al te zien aan de inrichting van de lokalen. In ieder lokaal zijn hoeken ingericht, zoals de huis/themahoek, lees, taalhoek, rekenhoek en bouwhoek.
Tijdens een werkmoment gaan alle kinderen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal wat door de leerkracht is neergezet. Sommige kinderen hebben daarbij de vrijheid om zelf te kiezen terwijl andere kinderen door de leerkracht een materiaal aangeboden krijgen. De leerkracht geeft tijdens de werkles gerichte begeleiding aan een groepje kinderen. De anderen kinderen werken zelfstandig met het materiaal en daarbij worden de regels van het zelfstandig werken toegepast.
Twee keer per dag gaan de kinderen voor spel en bewegingsonderwijs naar het speellokaal of naar buiten.