KPO Basisschool De Vlindertuin

Rector Hellemonsstraat 3 4702 RG Roosendaal

  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Vlindertuin
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Vlindertuin
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Vlindertuin
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Vlindertuin
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Vlindertuin

Het team

Toelichting van de school

Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren een leven lang; net als voor de kinderen waarvoor we ons inzetten! Dat doen we door teamscholing, collegiale consultatie, het bijhouden van vakliteratuur en scholing in persoonlijke interesses en competenties. De directie, intern begeleider, administratief medewerkers en conciërge zijn ondersteunend. Zij zorgen ervoor dat leerkrachten hun aandacht kunnen richten op het uitoefenen van hun vak en het geven van goed onderwijs.



De instructielessen op de Vlindertuin gebeuren volgens het expliciete directe instructiemodel.

Een EDI-les is als volgt opgebouwd:

• Lesdoel. Dit doel wordt expliciet met de kinderen gedeeld; door voor te lezen of op het bord te schrijven.

• Activeren van voorkennis.

• Onderwijzen van het concept.

• Onderwijzen van de vaardigheid.

• Belang van de les.

• Begeleide inoefening. De leerlingen nemen het toepassen van de leerstof over. Ondertussen controleert de leerkracht telkens of ze het correct doen en begrijpen.

• Kleine lesafsluiting. De leerlingen maken opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze het lesdoel beheersen. Daarna mogen ze pas zelfstandig inoefenen.

• Zelfstandige verwerking.

• Verlengde instructie. De leerlingen waarbij bij de lesafsluiting blijkt dat ze het lesdoel nog niet voldoende beheersen, krijgen een verlengde instructie van de leerkracht.

• Grote lesafsluiting De school streeft de volgende kenmerken van een effectieve school na:

• Een sterke, vooral op de kwaliteit van het onderwijs gerichte schoolleiding.

• Positieve en hoge verwachtingen bij leerkrachten over de effecten van hun onderwijs en de mogelijkheden van hun leerlingen.

• Een schoolklimaat dat gekenmerkt wordt door orde en rust.

• Leerkrachten die in hun gedrag tot uiting brengen dat alle leerlingen basisvaardigheden kunnen verwerven.

• Regelmatig evalueren van de schoolvorderingen van de leerlingen en de bereidheid op basis van de verkregen gegevens het onderwijsprogramma bij te stellen.

• Partnerschap tussen thuis en school om betrokkenheid van de ouders bij het leren van hun kinderen te vergroten.

 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan altijd voorkomen dat een leerkracht zelf ziek is of om andere belangrijke redenen verlof heeft. We zullen altijd proberen de leerkracht te vervangen door eerst onze eigen leerkrachten hiervoor te vragen en anders vervanging te regelen via de vervangerspool. Onze overkoepelende schoolorganisatie KPO is hiervoor aangesloten bij Leswerk, deze organisatie plant de vervangingen in voor alle KPO scholen. De leerkrachten in de vervangingspool zijn allen gediplomeerd en worden net als de leerkrachten in dienst van KPO beoordeeld op hun functioneren en competenties. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs



 



Een kind dat zich prettig voelt op school leert beter en meer. Ons team zet zich er dan ook voor in dat ieder kind zich thuis voelt. Wij werken met passie voor en met de kinderen. En willen zo voor elk kind de beste school zijn.


Een stevige basis

Tijdens de eerste acht schooljaren wordt de basis gelegd voor de toekomstige opleiding en carrière. Die basis moet dan ook stevig en breed zijn. Het taal-, lees- en rekenonderwijs staat bij ons in de schijnwerpers. Wij werken daarbij gericht aan hogere opbrengsten dan vergelijkbare scholen. Dat gebeurt door bewezen methodes in te zetten, de toepassing van directe instructie en het werken met groepsplannen. Naar aanleiding van de individuele onderwijsbehoeften wordt er lesgegeven in drie niveaus. Zo krijgt ieder kind onderwijs dat bij hem of haar past. 



Heb je vragen over passend onderwijs en ben je een ouder of leerling? Neem dan contact op het ouder- en jeugdsteunpunt via www.oudersteunpunt-wbw.nl. Kan je het antwoord op de vraag niet vinden? Bel, app of mail ons dan, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.


Brede ontwikkeling

Kennis van taal en rekenen is niet voldoende. Uw kind moet zich ook sociaal-emotioneel en creatief goed ontwikkelen. Ook daaraan besteden wij dan ook gericht aandacht. Via het project 'De vreedzame school' leren de kinderen vanaf groep1/2 om zelfstandig en/of gezamenlijk problemen op te lossen. De algemene ontwikkeling van uw zoon of dochter wordt gevoed via wereldoriënterende vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en verkeer. Ook komen de verschillende religies aan bod waaronder de katholieke levensbeschouwing, de grondslag van onze school.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De invulling van de onderwijstijd staat vermeld in onze schoolgids.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De invulling van de onderwijstijden staat vermeld in onze schoolgids.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

U kunt in het schoolondersteuningsprofiel vinden welke specifieke ondersteuning de school kan bieden.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven