Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerkrachten formuleren aan het begin van ieder schooljaar hun doelstellingen van zijn of haar groep. Het zijn positief en ambitieuze didactische en pedagogische doelen. De leerkracht stel zelf zijn plan van aanpak op en bespreekt dit met het directieteam.
Halverwege het schooljaar, na de Cito middentoetsen, vindt er een tussenevaluatie plaats. De tussenopbrengsten worden tijdens een teambijeenkomst besproken. Op basis van de resultaten wordt het plan voortgezet of bijgesteld. De ambitieuze doelstellingen blijven tot het eind van het schooljaar ongewijzigd.
Basisschool de Zjwiek hecht veel waarde aan de kwaliteit van onderwijs. Interne en externe audits vormen een belangrijk onderdeel van de kwaliteitszorg. Leerkrachten kijken bij elkaar in de groepen, de directie voert regelmatig groepsbezoeken uit. Tot slot nodigen wij ook externe deskundigen uit om ons te voorzien van feedback op de kwaliteit van onderwijs.
Na de basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben de keuze uit vele scholen. Wij proberen hen en u bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren. We willen alle kinderen zo individueel mogelijk begeleiden. Bij ons advies maken we gebruik van de toetsen van het Cito-lvs, schoolvorderingen en leerlingkenmerken zoals werkhouding, motivatie, huiswerkattitude etc. De doorstroomtoets vindt in februari plaats. Wanneer de doorstroomtoets veel beter is gemaakt dan het gegeven advies, kan het advies worden heroverwogen. Tijdens een gesprek met u en uw kind wordt de definitieve schoolkeuze bepaald. U meldt uw kind uiteindelijk zelf aan bij de school voor Voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale integratie en actief burgerschap. Alle scholen voor primair onderwijs hebben de opdracht om “sociale integratie en actief burgerschap" vorm te geven in het onderwijs, want samenleven kun je leren. Wij proberen onze kinderen voor te bereiden op het functioneren in onze samenleving. Actief burgerschap heeft vooral te maken met respect voor anderen en de wijze waarop wij met elkaar omgaan. De school is de plek waar kinderen leren omgaan met verschillen en verantwoordelijkheid leren voelen en nemen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.