Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op onze school besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor de leerresultaten. We streven naar zo weinig mogelijk leertijdverlies door op tijd te beginnen en de lessen doelmatig te laten verlopen. We passen daarvoor het Directe Instructie Model toe. We werken vanuit een dag- of weekplanning en zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd). We variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften.
De meeste kinderen doen het prima op school: ze ontwikkelen zich naar verwachting en leren zonder problemen. Sommigen hebben meer begeleiding nodig, van specifiek lesmateriaal tot een aangepaste leeromgeving. Het organiseren van deze ondersteuning, zo snel, licht en dichtbij mogelijk, dat is de kern van Passend onderwijs.
Wij nemen de zorgplicht zeer serieus. Dit betekent dat we elk kind een passende onderwijsplek bieden. Dat kan op deze school zelf zijn, maar ook op een andere basisschool of school voor speciaal (basis)onderwijs. Ouders worden vanaf begin tot eind bij dit proces betrokken: u kent uw kind immers het beste.
De Emmaschool en de leerkrachten die er werken hebben geleerd ook een open oog en oor te hebben voor de talenten en interesses van hoogbegaafde leerlingen. Onze school ontwikkelt zich om deze leerlingen op het juiste niveau uit te dagen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf schooljaar 2023-2024 hebben wij een rekenspecialist in de school. Eveneens hebben we plannen om naast een plusklas ook een klusklas te hebben.
Op de Emmaschool komen wij tegemoet aan de ontwikkelingsbehoeften van het jonge kind. De bewegings- en experimenteerdrang van een kleuter vraagt om een omgeving waarin spel centraal staat. Zij krijgen door middel van spel grip op de wereld om hen heen. Bieden van een rijke leeromgeving die uitdaagt tot spel.
De kinderen krijgen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Wij bieden de kinderen, naast gezamenlijke taal- en rekenactiviteiten in de grote groep, ook activiteiten aan die specifiek passen bij hun niveau. De groepjes en activiteiten in de kleine kring zijn gebaseerd op onze bevindingen vanuit Leerlijnen Jonge Kind.