Koningin Wilhelminaschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Kerkstraat 21 2231 CX Rijnsburg

  • De koningin Wilhelminaschool is een leuke school waar plezier en leren hand in hand gaan.
  • Om het jaar doen we een schoolbreed groot project, hier ziet u een foto van ons laatste grote project nl. muziek!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren hebben wij als school een flinke sprong gemaakt wat betreft de uitslagen van de CITO eindtoets.
Dit hebben wij gerealiseerd door goede afspraken en goed onderwijs.
Onze resultaten liggen boven het landelijk gemiddelde en daar zijn wij trots op.
Behalve goede scores op toetsen, gaat het bij ons vooral om plezier met elkaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de onderbouw staat vooral het  spelend leren centraal. Door gerichte observaties en onderzoekjes worden de vorderingen van uw kind gemonitord en vastgelegd in het LVS Parnassys Leerlijnen. In de groepen 3 t/m 8 worden behalve de methode toetsen ook 2x per jaar de citotoetsen afgenomen. De resultaten worden met u gedeeld tijdens de rapportgesprekken. ook worden de resultaten met uw kind besproken in de zgn. kind gesprekken tussen de leerkracht en uw kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies stellen wij vast op basis van de dagelijkse observaties in de groep, het werk wat de kinderen verrichtten en de prestaties die ze daarbij behalen. De Citoscores zijn daarbij vaak eerder een bevestiging van hetgeen wij al zagen en vonden.

In groep 8 geven wij ons schooladvies voordat de uitslag van de eindtoets bekend is.
Wij doen dat d.m.v. een persoonlijk gesprek met het kind en de ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het  begeleiden/sturen van het kind tot een creatief mens, die zich kritisch durft en kan opstellen in onze maatschappijmet respect voor de ander en zonder een ander tekort te doen. De sfeer op school moet veilig en vertrouwd zijn en kinderen moeten met plezier naar school gaan.

Dit is het best realiseerbaar in een klimaat van orde, rust en gezelligheid. Hoe leert het jonge kind normen en waarden kennen?
Net zoals het een taal leert: door te doen. Je leert waardevol gedrag alleen maar door waardevol te handelen.
Je leert geen moreel besef doordat je verteld wordt wat waarden en normen zijn, laat staan door waarden en normen aan te wijzen(als dat al zou kunnen). Je leert waardevol gedrag door je aan normen en regels te houden en in je gedrag te laten zien dat je dit ook doet. Daarvoor gebruiken wij een methode voor sociale ontwikkeling nl. de kanjertraining, deze wordt in alle groepen gebruikt.

Ook tijdens het vak Godsdienst komen deze zaken veelvuldig aan de orde vanuit onze identiteit.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft het zgn. reguliere toezicht, dit betekent dat wij 1x per 4 jaar bezocht worden.

Terug naar boven