Koningin Wilhelminaschool voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Kerkstraat 21 2231 CX Rijnsburg

  • De koningin Wilhelminaschool is een leuke school waar plezier en leren hand in hand gaan.
  • Om het jaar doen we een schoolbreed groot project, hier ziet u een foto van ons laatste grote project nl. muziek!

Het team

Toelichting van de school

Behalve meesters en juffen voor de klas hebben wij er duidelijk voor gekozen om in de onderbouw extra klassenassistenten aan te stellen.
Deze klassenassistenten helpen in de groepen 1 t/m 5 bij allerlei (werk)lessen, waardoor de leerlingen meer persoonlijke aandacht krijgen en klassen soms gesplitst kunnen worden.

De kinderen die extra uitdaging nodig hebben gaan 1x per week naar de kangoeroeklas. Daar krijgen zij opdrachten die hen uitdagen, de opdrachten worden in de klas uitgevoerd nadat zij hun "gewone" werk hebben afgerond.
De Kangoeroe klas is er voor de kleuters en wordt geleid door juf Diana, voor groep 3 en 4 en wordt geleid door juf Liesbeth en voor de groepen 5 t/m 8 en deze wordt geleid door juf Ingrid.

Kinderen die extra hulp nodig hebben krijgen dit in eerste instantie binnen de klas, is dit niet voldoende dan kunnen ze extra hulp krijgen van juf Marleen en juf Elize (taal, spelling en lezen) of meester Richard (rekenen).

Ook hebben wij in de bovenbouw een speciale juf Spaans die 1x per week aan de kinderen die meer aankunnen op het gebeid van taal, Spaanse les geeft.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een van de collega's vanwege ziekte of verlof niet aanwezig is proberen wij altijd een oplossing te vinden.
Allereerst proberen we extern iemand te vinden. Helaas is dit vanwege het lerarentekort regelmatig niet mogelijk. Gelukkig werken veel collega's in deeltijd waardoor zij soms kunnen bijspringen. Wanneer dit niet mogelijk is gaat vaak een directielid voor de klas.
Het komt zelden of nooit voor dat de kinderen naar huis worden gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Als school hebben wij er voor gekozen om binnen de groepen te differentiëren. Dat betekent dat we in de groepen op 3 niveaus werken en dat kinderen die extra veel aankunnen snel aan de slag gaan en extra (verdiepings)werk krijgen. De leerkracht kan dan met de overige kinderen aan de slag en die extra veel aandacht geven. Omdat onze klassen vrij vol zitten hebben we extra mogelijkheden om onderwijsassistenten/leerkrachtondersteuners in te zetten in alle groepen.
Op school hebben wij een aantal leerlingen in de bovenbouw die alles vrij makkelijk doen en ondanks het extra werk en extra moeilijke opdrachten nog niet voldoende uitgedaagd worden.  We hebben besloten om deze leerlingen extra uitdaging te geven door 1x per week aan deze kinderen Spaanse les te geven. Ook is er een plusklas waar leerlingen die daarvoor in aanmerking komen 1x per week extra les krijgen. Zij krijgen dan opdrachten mee die ze gedurende de les van de week kunnen uitvoeren.

Het techniek lokaal wordt door de groepen 3 t/m 8 goed gebruikt voor zowel creatieve als technische/digitale projecten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De O groep.
Omdat groep 1 vaak in januari vol zit, worden kinderen die na 1 januari  4 jaar worden opgevangen in een 0 groep.  Er starten twee 0 groepen binnen de vereniging, één op onze school en een 0 groep op De Schakel.  

Spelen/werken.
In de onderbouw staat vooral het spelend leren centraal. Spelenderwijs worden allerlei begrippen, sociale vaardigheden en voorwaarden aangeleerd. Er wordt gewerkt in thema's.
De kinderen van groep 1/2 worden verdeeld over twee groepen de Bijenkorf en de Vlindertuin

Ondersteuning.
Gedurende drie ochtenden is er voor de kleutergroepen een onderwijsassistente beschikbaar tijdens de werklessen. Dit is juffrouw juffrouw I. van Nieuwkoop.    

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het bovenstaande is maar een globale inschatting, wat wij belangrijk vinden is dat wij kijken naar aanleiding van de behaalde resultaten wordt gekeken waar de groep het meeste behoefte aan heeft. 
het rooster is voor ons niet meer dan een indicatie belangrijker is waar heeft deze groep behoefte aan en daar gaan wij flexibel mee om, niet de stof is belangrijk maar de groep en het kind.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen willen graag steeds weer iets nieuws leren. Op school proberen we de leerlingen uit te dagen om steeds weer iets nieuws te ontdekken. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekendverloopt, dan bieden we hulp.De school is klassikaal georganiseerd. De kinderen van een zelfde leeftijd zitten meestal in dezelfde groep. We proberen rekening te houden met goede en zwakke leerlingen. Wie moeite heeft met een bepaald onderdeel,krijgt extra hulp en extra oefenstof.

Kinderen die meer aan kunnen worden uitgedaagd.

Bij aanmelding kijken we samen met de ouders of onze school de juiste plek is voor het kind en of wij de hulp kunnen bieden die het kind nodig heeft.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 werken we aan Klassenmanagement en EDI.

Ook het SOP wordt dit schoojaar geevalueerd en aangepast.

Binnen het Samenwerkingsverband en de vereniging PCBO wordt nagedacht over hoe vorm kan worden gegeven aan inclusief onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wanneer kinderen van de kinderopvang bij ons op school komen ontvangen wij altijd een overdracht formulier.

Wanneer er een warme overdracht nodig is vanwege evt. bijzonderheden dan vindt dit altijd plaats.

Terug naar boven