Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep kunnen er aanpassingen zijn in bovenstaande tijden.
Interne begeleiding
Gerrie van Harn is belast met de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij helpt bij het opstellen van plannen voor extra hulp, het maken van afspraken met hulpverleners en het bijhouden van de dossiers.
Extra begeleiding
Als er meer zorg nodig is dan dat de eigen leerkracht kan geven in de eigen groep kan een leerling in aanmerking komen voor begeleiding buiten de groep. Dit gaat in overleg met de IB-er.
Groepsbespreking
Drie keer per jaar organiseren we groepsbesprekingen. Tijdens dit overleg bespreekt de leerkracht met de intern begeleider de ontwikkeling van de kinderen.
Zorg Advies Team (ZAT)
Het ZAT team bestaat uit een IB-er en twee leerkrachten (één bovenbouwleerkracht. + 1 onderbouwleerkracht). Het ZAT bespreekt de kinderen die in oktober, november en december gestart zijn in groep 1. Het ZAT beoordeelt of deze kinderen kunnen doorstromen naar groep 2 of nog een jaartje in groep 1 blijven. Het ZAT neemt namens de school beslissingen over aanpak en eventuele doublures.
DHH
Alle 4 jarige leerlingen worden in het eerste half jaardat zij op school zijn gekomen gescreend op hoogbegaafdheid door middel van het digitale protocol hoogbegaafdheid (DHH). Op deze wijze willen snel en adequaat inspelen op bijzondere signalen bij het jonge kind. Deze screening gebeurt ook nog een keer in groep 3 en groep 5.
Plusgroep hoogbegaafde kinderen binnen VPCO De Viermaster
De visie van VPCO De Viermaster is dat hoogbegaafde kinderen niet alleen binnen de plusgroep onderwijs op niveau krijgen aangeboden, maar ook in de eigen klas. Juf Blanken, juf Kleijer en juf van Popering zijn de Plusklasdocenten. De plusgroep van De Viermaster krijgt les op onze school. Meer inhoudelijke informatie over onze plusgroep en de visie hierop vanuit het bestuur van VPCO De Viermaster kunt u vinden op de website van VPCO De Viermaster: www.vpcodeviermaster.nl
Om in aanmerking te komen voor de plusgroep moet een kind aan een aantal voorwaarden voldoen. We gebruiken hiervoor het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogebegaafdheid). Zo moeten de kinderen worden door getoetst om hun niveau te bepalen. Ieder jaar opnieuw bekijkt de projectgroep hoogbegaafdheid van De Viermaster het besluit voor de selectie. In principe kunnen hoogbegaafde leerlingen deze plusgroep bezoeken vanaf groep 5 tot aan het einde van groep 8, tenzij blijkt dat een leerling niet goed functioneert binnen de plusgroep.
Levelwerk
Levelwerk is een methode voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben dan de standaard methodes kunnen bieden. Voor elke groep is er een Levelbox met een scala aan materialen. In een begeleidingsmap staat aangegeven wat de kinderen in een bepaalde periode kunnen doen. De oefenstof wordt buiten de groep uitgelegd, zodat de kinderen verder zelfstandig in de groep aan het materiaal van Levelwerk kunnen werken.
Pedagogische Remedial Teaching.
Sommige kinderen hebben extra begeleiding nodig op het sociaal-emotionele gebied. De kinderen kunnen bij ons een sociale vaardigheidstraining volgen. Het gaat dan om kinderen die geremd en verlegen zijn of juist ongeremd en/of agressief. We overleggen van te voren altijd met ouders of zij hiervoor toestemming geven. De gemeente heeft vanuit haar beleid rond Jeugdzorg ertoe besloten om een deel van de kosten voor deze training voor haar rekening te nemen. De kosten voor de training worden als volgt verdeeld: 1/3 wordt betaald door de gemeente, 1/3 door de school en 1/3 door de ouders.
Bouwlezen
Wij werken met het programma Bouw! – ter voorkoming van leesproblemen. Bouw! is een uniek, computergestuurd interventieprogramma, waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in de middenbouw voorkomen kunnen worden. Het kind leert, een tutor stuurt en de computer wijst de weg. Kinderen uit de bovenbouw zijn de tutoren. Zij begeleiden de kinderen die met Bouw! werken. We hebben inmiddels hele goede ervaringen met Bouw! opgedaan.
Letterster
Dit programma is een vervolg op Bouwlezen. Kinderen die een vertraagde leesontwikkeling laten zien in de middenbouw krijgen dit programma aangeboden.
Schoolondersteuningsprofiel
De mogelijkheden die een school heeft om zorg te geven aan uw kind is vastgelegd in het schoolondersteuningsprofiel. U vindt hier informatie over welke kennis onze school heeft om leerlingen te ondersteunen. Het gaat hierbij ook om de begeleiding van kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften.
De Samenwerkingsverbanden hebben de mogelijkheden beschreven in het Ondersteuningsplan. In dit plan staat hoe de ondersteuning aan scholen en aan leerlingen in de regio wordt vormgegeven. Ook staan hier allerlei procedures beschreven.
Soms lukt het echter niet goed om op onze eigen school aan uw kind de zorg te geven die het nodig heeft. We moeten dan naar andere oplossingen kijken. Dit gebeurt altijd in overleg tussen school en de ouders/verzorgers. Er kan bijvoorbeeld extra ondersteuning gevraagd worden in het SWV omdat daar speciale kennis aanwezig is. Het SWV Rijn & Gelderse Vallei heeft de speciale kennis gebundeld in zogenoemde ondersteuningspunten. Dit zijn er vier. Het SWV Utrecht-Zuidoost heeft deze kennis meer centraal gebundeld omdat het een kleinere regio is. Wanneer het ook met de extra hulp vanuit het SWV niet mogelijk is om de zorg aan een kind te geven die het nodig heeft dan wordt er gekeken naar andere oplossingen. Deze zijn beschreven onder het kopje “arrangementen”.
De GGD voor kinderen in het basisonderwijs
De afdeling Jeugdgezondheidszorg van GGD Midden-Nederland werkt preventief aan een gezonde groei en ontwikkeling van jeugdigen van 4 tot 19 jaar. Daarom onderzoekt de GGD alle kinderen op verschillende leeftijden, om zodoende mogelijke problemen in het opgroeien tijdig op te sporen. Mochten er problemen gesignaleerd zijn, dan helpt de GGD bij het bewandelen van de juiste weg. Aan elke school is een jeugdgezondheidszorgteam van de GGD verbonden. Dit team bestaat uit een jeugdarts, een jeugdverpleegkundige en een doktersassistente.
Gezondheidsonderzoeken
U krijgt van ons bericht als uw kind aan de beurt is voor onderzoek. De standaard preventieve onderzoeken vinden plaats op het CJG en op school. In principe is het eerste onderzoek in de basisschoolleeftijd onderzoek in groep 2 met ouders op het CJG, daarna in groep 7 zonder ouders op school. Bij groep 2 krijgen ouders de direct de terugkoppeling. Bij groep 7 worden de ouders schriftelijk geïnformeerd over de bevindingen. Hierbij staat ook vermeld of er nog een vervolgafspraak geadviseerd wordt met een jeugdarts of jeugdverpleegkundige. U krijgt dan een uitnodiging om samen met uw kind naar het spreekuur te komen.
Dorpsteam Renswoude
Heeft u een vraag of een probleem op het gebied van ondersteuning, zorg of opvoeden & opgroeien? U kunt daarmee terecht bij het Dorpsteam Renswoude.
U kunt het Dorpsteam bereiken:
- via het formulier \"ondersteuning of jeugdhulp\". U kunt dit formulier online invullen. Het formulier wordt rechtstreeks via de site verstuurd. Het formulier is ook af te halen aan de balie in het gemeentehuis (Dorpsstraat 4).
- via het telefonisch spreekuur op maandag, dinsdag en donderdag van 09.00 tot 10.00 uur. Tel: 0318 578 150 (centrale telefoonnummer van de gemeente).
- per e-mail [email protected]
Logopedie
Alle kinderen van groep 2 worden in de loop van het schooljaar door een onafhankelijke logopedist onderzocht om vroegtijdig spraak/taal-, gehoor- en stemstoornissen op te sporen. Als ouders of verzorgers wordt u hiervan tijdig op de hoogte gebracht. Wanneer behandeling wordt geadviseerd, zijn ouders vrij om daarvoor een logopediepraktijk te kiezen. Dit onderzoek wordt door de gemeente Renswoude betaald.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn altijd bereid om samen met de ouders en specialisten te bespreken wat nodig én mogelijk is op school.