Kindcentrum De Vlieger

Persijnlaan 47 1447 EN Purmerend

  • We bieden naast extra ondersteuning ook extra uitdaging.
  • Kasten vol nieuwe boeken, maar heel veel uitgeleend.
  • Met grote regelmaat in gebruik door de kinderen, met en zonder ouders erbij.
  • Een rustige extra gezamenlijke werkruimte met veel hoekjes en plekjes om te gaan zitten.
  • Onze leerlingenraad denkt mee over ons onderwijs en onderwerpen die op school plaatsvinden.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 maakten 30 leerlingen van Basisschool De Vlieger de IEP Eindtoets. Met deze toets legt de school verantwoording af over de eindresultaten. De gemiddelde score van de groep was 82,9. Dit is hoger dan het landelijk gemiddelde van 79,5. We zijn trots op onze leerlingen en we zijn blij dat de ingezette acties van de leerkrachten het gewenste effect hebben gehad.

In het onderstaande jaarverslag en in de kindcentrumgids kunt u, mocht u dat willen, meer gedetailleerd de uitstroomgegevens en de resultaten bekijken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De middentoetsen van Leerling in Beeld gebruiken we als onafhankelijk meetinstrument voor de vakken lezen, rekenen, spelling, en begrijpend lezen. Voor het lezen nemen we naast de DMT ook de AVI-toets af. Verder hebben we de gebruikelijke methodetoetsen.

Twee keer per jaar hebben we als team een studiedag waarop we met elkaar kritisch gaan kijken naar de resultaten. Op basis van deze analyses maken we onze groepsplannen. Tussendoor stellen we deze bij op basis van onze bevindingen en hebben we, wanneer nodig, overleg met onze IB-ers. De groepsplannen worden verwerkt in de weekplanners en komen zo terug in het dagelijkse aanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit onderzoek naar de schoolvorderingen van onze oud-leerlingen blijkt dat wij al jaren goed adviseren. De kinderen die op- of afstroomden zijn kinderen die een dubbel advies (ook wel dakpanadvies of gemengd advies. bv MAVO-HAVO) hebben gekregen. In de afgelopen vier jaar is er één leerling uiteindelijk (met aanwijsbare redenen) verder afgestroomd. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden de kernwaarden veilig, verbinding en zelfstandig een voorwaarde voor een goede brede ontwikkeling. 

In een positief sociaal klimaat kan een kind zich optimaal ontwikkelen. Een omgeving waarin het zich veilig en vertrouwd voelt helpt daarbij en levert een positieve bijdrage aan het zelfvertrouwen van het kind. Op onze school gaan kinderen, het team en ouders op een respectvolle en positieve manier met elkaar om.

Het pedagogisch klimaat van De Vlieger kenmerkt zich door:

*Een veilige en uitdagende omgeving waarin kinderen zich op hun gemak voelen en vertrouwen in elkaar en volwassenen hebben.

*Kinderen leren omgaan met hun emoties en dat van anderen.

*Kinderen leren samenwerken.

*Verschillen te accepteren, respecteren en waarderen.

De positieve benadering van de leerkracht kenmerkt zich door:

*Duidelijkheid en structuur.

*De leerkracht moedigt het kind aan, corrigeert, stimuleert en toont belangstelling.

*Er wordt geluisterd naar het kind en zijn/haar mening wordt op prijs gesteld. Onze teamleden hebben hier een voorbeeldrol in en wij laten de kinderen zien hoe wij willen dat wij binnen onze school met elkaar omgaan. Belangrijk onderdeel hiervan is het leren hoe wij conflicten aangaan en oplossen.

Als voorwaarden voor een goed pedagogisch klimaat zien wij:

*Een veilige, vertrouwde omgeving.

*Omgang met elkaar gebaseerd op respect voor ieders eigenheid.

*Het leren vertrouwen op jezelf en de ander.

Binnen ons pedagogisch klimaat voelen kinderen, het team en ouders zich betrokken en verantwoordelijk, waarbij zij op een positieve manier met elkaar omgaan. In onze groepen worden groepsafspraken, het onderwerp en activiteiten zichtbaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Verbinding
  • Zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven