Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben op onze school zo klein mogelijke groepen. Hier reserveren we expres extra formatie voor, omdat we vinden dat dit de kinderen en ons onderwijs ten goede komt. Bijvoorbeeld; een leerlingenaantal van 40 kinderen in groep 6, houdt in dat we twee klassen van 20 kinderen hebben.
Muziekonderwijs: in groep 5 volgen leerlingen muzieklessen die gegeven worden door docenten van muziekschool Waterland. Op die manier leren de leerlingen kennismaken met het bespelen van viool, gitaar of keyboard. De overige groepen ontvangen muziekles door een vakleerkracht.
Bewegingsonderwijs: vanaf groep 3 worden de lessen bewegingsonderwijs verzorgd door de vakleerkracht. In groep 1/2 is er één gymles per week een vakleerkracht aanwezig. De overige beweeglessen worden door de leerkrachten zelf gegeven.
Kinderen van 4 tot en met 12 jaar zijn welkom bij ons op school. In jaargroepen werken we planmatig en preventief op basis van gestelde tussendoelen. We brengen het resultaat van ons onderwijs in kaart en vergelijken deze met gestelde standaarden en de eigen ontwikkeling van het kind. We werken in de basis met het EDI instructiemodel op vier niveaus; basis-, intensief, verrijkt en incidenteel een zeer intensief arrangement voor leerlingen met een eigen leerlijn. Dit is beschreven in onze onderwijsplannen. We houden de vorderingen van onze leerlingen bij in ParnasSys.
We volgen het Protocol voor Leesproblemen en Dyslexie en het ERWD rekenprotocol voor het signaleren van eventuele dyscalculie. In overleg met ouders en leerkrachten voeren we eventueel simpele medische handelingen uit (bv medicijnverstrekking). We hebben geen aanpassingen in ons gebouw voor auditief en/of visueel beperkte kinderen. Wel zijn wij rolstoeltoegankelijk.
We zijn een school waarbij we kinderen een veilige en prettige werkplek bieden. Er is ruimte voor samenwerking. Kinderen worden betrokken bij het onderwijs en de activiteiten. De vreedzame schoolactiviteiten met een leerlingenraad en mediatoren zorgen voor betrokkenheid bij het pedagogisch klimaat in de school. Er is ruimte voor samenwerkend leren en aandacht voor het individuele kind.
We vinden het belangrijk om een veilige leerplek en speelplek te zijn waar kinderen, ouders en andere betrokkenen zich gehoord en verbonden voelen. Door ICT, thema's en projecten worden kinderen nieuwsgierig gemaakt en uitgedaagd bij ons onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben twee intern begeleiders in ons team. Hierdoor is er genoeg ruimte en tijd voor begeleiding van leerkrachten, observaties van kinderen en klassenmomenten en het monitoren van de resultaten. Daarnaast zetten we een deel van onze formatie in voor de aanstelling van een onderwijsondersteuner, die de kinderen die dit nodig hebben buiten de klas extra ondersteuning te bieden.
Dit schooljaar zijn onze speerpunten de samenwerking in het kindcentrum, bewegend leren, onderzoekend leren en het leesonderwijs.
Wij werken nauw samen met Sportify Kids. Zij hebben een peuteropvang en BSO in het gebouw van De Vlieger. De peuteropvang heet De Vliegertjes en de BSO heet De Kiters.
Door de locatie, in het gebouw van onze school, is de samenwerking met deze peuteropvang en BSO intensief. De overstap naar de basisschool zal gemakkelijker worden voor kinderen, omdat de kleuters en peuters al regelmatig met elkaar kunnen samenspelen. Ze spelen allemaal op hetzelfde plein en in dezelfde speelzaal. De peuters komen, wanneer ze richting basisschoolleeftijd gaan, met regelmaat bij de kleuters kijken en kennismaken.