Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Tussen de kinderen bestaan grote verschillen op het gebied van ontwikkelingsmogelijkheden. Met die verscheidenheid probeert de leerkracht, binnen zijn klassenorganisatie zoveel mogelijk rekening te houden. De school heeft een uitgebreide ondersteuningsstructuur opgezet, zodat zij het kind zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling kan volgen, begeleiden en uitdagen.
Binnen de groep kennen we het zogenaamd beredeneerd aanbod. Alle leerlingen worden op hun niveau uitgedaagd, gestimuleerd of geholpen. Mogelijke ondersteuningsbehoeften worden in eerste instantie binnen de klassenorganisatie door de leerkracht zelf opgevangen. De leerkracht biedt extra hulp, specifiek op het kind en zijn leerbehoefte afgestemd. In een bijzonder geval (arrangement) zal een (RT-)leerkracht extra hulp inzetten. Onze school anticipeert op leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid, door ze in de gelegenheid te stellen uitdagingen aan te gaan in de 'Verrekijker'. Wekelijks worden kinderen die hierop geselecteerd zijn, op hun specifieke leerbehoeftes uitgedaagd door een diversiteit aan (groeps)activiteiten. Persoonlijke leerdoelen liggen aan deze activiteiten ten grondslag. Twee leerkrachten zijn hiervoor geschoold en gefaciliteerd.
Kindcentrum de Horizon heeft gekozen voor thematisch onderwijs, vanuit de gedachte dat geïntegreerd aanbod van vakgebieden betekenisvol wordt. Vanaf groep 1-2 zijn thema's het centrale uitgangspunt om het onderwijsaanbod gedurende de dag afwisselend aan te bieden.
Groep 3 kiest jaarlijks hun thema's vanuit de leesmethode Lijn 3, die ze koppelen aan het rekenonderwijs en de wereldoriënterende en creatieve vakken.
Vanaf groep 4 hanteren we de methode Alles-in-1. Dit is de basis voor het projectonderwijs. De methodiek kent naast een strakke structuur zeker ruimte voor differentiatie en leervragen van kinderen zelf. Door dit geïntegreerd aanbod is het lastig om per vakgebied het aantal uren aan te geven die wekelijks hiervoor worden ingezet. In de WPO (Wet Primair Onderwijs) staat dat de verplichte vakken zoveel mogelijk in samenhang moeten worden aangeboden. Wanneer je vakken in samenhang wilt aanbieden, ontstaat thematisch onderwijs. In die zin sluiten de visie en de leermiddelen van Alles-in-1 het beste aan op de wet. Alles-in 1 voldoet aan de kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands en Engels. Het aanbod is dusdanig met elkaar verweven, dat het onmogelijk is de onderwijstijd per vakgebied uit te splitsen.
Kc De Horizon is een dorpsschool met eigentijds onderwijs. Samen met ouders werken we aan de groei en ontwikkeling van de kinderen. Belangrijk hierbij is dat kinderen met een nieuwsgierige blik de wereld ontdekken. De slogan die daarbij past is: 'Samen leren het zelf te doen'! Naast samen te werken is het belangrijk dat kinderen vanuit hun zelfverantwoordelijkheid meegenomen worden in hun schoolontwikkeling.
We hebben de intentie om een inclusieve school te zijn. We proberen voor alle kinderen een passend aanbod te creëren binnen de mogelijkheden die ons onderwijs biedt.In de kleutergroepen werken we volgens de basisontwikkeling in relatie met thematisch aanbod.
Vanaf groep 3 bieden we het onderwijsaanbod thematisch aan. Belangrijke reden hiervoor is dat het onderwijs betekenisvol ervaren wordt. De didactiek gaat uit van een actievere rol voor leerlingen met veel ruimte voor differentiatie. Daar waar nodig helpt de digitale wereld de kinderen ontdekkend te leren.Wat kan de school bieden aan leerlingen die een extra ondersteuningsvraag hebben?
Om de leerlingen goed te kunnen volgen en zo goed mogelijk tegemoet te komen aan hun onderwijsbehoeften heeft de school een ondersteuningsplan opgesteld. In dit plan staat de organisatie van de ondersteuning beschreven. Vier maal per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats, waarin de resultaten per groep en per leerjaar besproken worden met de leerkrachten en de intern begeleiders. Naast de groepsbesprekingen vinden er ook leerlingbesprekingen plaats in interne en externe zorg-/ ondersteuningsteams. Besprekingen worden vastgelegd binnen het leerlingvolgsysteem ParnasSys. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is vastgelegd wat de school op het gebied van extra ondersteuning kan bieden.
Het is van groot belang dat ieder kind uitgedaagd en of geholpen wordt op persoonlijke onderwijs-/ ondersteuningsbehoeften. Dat is een mooie uitdaging die ten goede komt aan het welzijn van ieder kind!Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kindcentrum de Horizon richt zich steeds meer naar het worden van een inclusieve school. Dit betekent dat we streven naar een onderwijsaanbod, waarbij de nadruk ligt op het aanvaarden van de verscheidenheid en gelijkwaardigheid middels inclusie.
Concreet betekent dit dat we aan de voorkant ons beter informeren bij de warme overdracht van kinderopvang naar basisschool. Tevens bespreken we leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften binnen het team om een afgewogen besluit te kunnen nemen of we deze leerlingen het juiste aanbod kunnen geven.We streven naar optimaal welzijn en ontwikkelmogelijkheden van alle kinderen. Daar waar kinderen extra uitdagingen en/of specifieke leerbehoeften hebben, zorgen we dat de collega's daarvoor geschoold zijn en benutten we zo veel mogelijk 'de extra handen' die we kunnen inzetten. Het NPO programma maakt nu meer mogelijk, maar met het gevaar dat de geboden ondersteuning een tijdelijk karakter heeft.
Reeds enige jaren werkt het team van Kc de Horizon samen met de pedagogische medewerkers van Kober Kinderopvang. Vanuit behoefte zijn werkafspraken gemaakt om eenduidigheid te krijgen op het pedagogische vlak (beide partijen hebben zich verbonden aan het KiVa-programma) en in organisatorische mogelijkheden (elkaars materialen, middelen en ruimtes benutten).
Op deze wijze zal, gestuurd van de kansen vanuit de praktijk de komende jaren de samenwerking uitgroeien tot een Kindcentrum.
Inmiddels is er een visie-document uitgewerkt, die als basis gaat fungeren voor de te nemen stappen om de doelen en de organisatie vorm te gaan geven. Onze school zal samen met nog vijf andere Inos-scholen in een voorloperstraject de ervaringen delen.