Kindcentrum De Horizon

Kapelstraat 44 4841 GJ Prinsenbeek

  • Daar waar nodig krijgt ieder kind zijn beredeneerd aanbod! Van extra uitdaging tot hulp in de klas.
  • Pak de kwast en laat je talent zien!
  • Leren door te spelen en leren vanuit nieuwsgierigheid.
  • Mobieltjes uit en samen aan de slag!
  • Meer dan 100 jaar jong!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds enige jaren zijn de eindopbrengsten van onze school op het niveau, die we van onze leerlingen mogen verwachten. De eindopbrengsten liggen boven het landelijk gemiddelde. We zien hierin een stabiele basis.
De laatste jaren heeft het team extra geïnvesteerd in het aanbod en de verwerking van het leesonderwijs. 

Samen met externen hebben we onze opbrengsten nadrukkelijker bekeken en geanalyseerd. Dit resulteerde o.a. in

  • onze ambities rond het opbrengstgericht werken duidelijker op te nemen in de schoolvisie.
  • het scherper wegzetten van onderwijsbehoeften van alle leerlingen in het zogenaamde beredeneerd aanbod. Vanuit de doelen van de methodes en de Cito-toetsen wordt per vakgebied bekeken waar leerlingen op uit vallen of waar ze extra in gestimuleerd kunnen worden.
    Op deze wijze krijgen de kinderen beter in beeld waar zij zichzelf in kunnen bekwamen (eigenaarschap van de leerlingen)
  • Daarnaast is het handelingsgericht werken geherintroduceerd. Door de aanschaf van nieuwe materialen helpen we de leerlingen die behoefte hebben aan het werken met visuele ondersteuningsmaterialen bv bij rekenen.

Al met al heeft dit geresulteerd dat de opbrengsten de laatste jaren voldoende zijn en dat de ingeslagen weg is geborgd. Ook het laatste inspectierapport geeft aan dat we de resultaten weer keurig op orde hebben.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het meten en analyseren van resultaten is belangrijk. Het doel hiervan is om leerlingen beter in kaart te krijgen en hen specifieker het juiste onderwijsaanbod te geven. Wekelijks worden de methodengebonden toetsen digitaal afgenomen. Leerlingen krijgen direct een terugkoppeling van hun resultaten en mogelijk leerbehoeften. Het lesprogramma wordt hierop aangepast. Dit zogenaamd beredeneerd aanbod komt alle kinderen ten goede: niet alleen de leerlingen met eventuele zorg, maar ook de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben krijgen onderwijs op maat. Twee keer per jaar worden voor de groepen 3 t/m 8 de niet-methodengebonden toetsen afgenomen (periode januari en juni). Deze gegevens helpen ons om de vorderingen van onze leerlingen af te wegen tegen landelijke normen. De leerlingen van de groepen 1-2 volgen we uitvoerig middels het leerlingvolgsysteem van ParnasSys (ParnasSys Leerlijnen).

Twee keer per jaar worden de schoolresultaten vastgelegd in een document (analyse schoolopbrengsten Midden en Eind). Hierin staan alle overzichten, analyses en verbeterplannen.  Naar aanleiding van de analyses worden de bevindingen vanuit de vakgebieden (bv rekenen of lezen) op een rij gezet en worden beleidsafspraken gemaakt (zogenaamde Kwaliteitskringen). Deze werkgroepen bewaken de voortgang en het beleid op één specifiek vakgebied.

Het kernteam (directie, teamcoördinatoren en interne begeleiders) houden de totale voortgang in de gaten en passen beleid en of professionalisering van het team hierop aan.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolkeuze-adviesgesprekken hebben in januari 2023 plaatsgevonden.   

Onze 39 leerlingen gaan naar de volgende scholen van het Voortgezet Onderwijs:       

  • Curio Effent (Oosterhout): 1 leerling
  • KSE Etten Leur: 8 leerlingen  
  • Munnikenheide College: 4 leerlingen       
  • Newman College: 1 leerling       
  • SG Markenhage Breda: 1 leerling
  • Nassau: 1 leerling 
  • Graaf Engelbrecht: 9 leerlingen
  • Tessenderlandt: 2 leerlingen
  • Curio Prinsentuin van Cooth: 1 leerling
  • Mencia de Mendoza Lyceum: 5 leerlingen
  • Christoffel: 1 leerling
  • Orion Lyceum: 1 leerling
  • Michaël College: 1 leerling
  • Onze Lieve Vrouwe Lyceum: 3 leerlingen
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons pedagogisch klimaat
Kinderen hebben verschillende capaciteiten, talenten en behoeften. Ook hun ontwikkelingsmogelijkheden lopen uiteen. Dat is normaal en dat vinden wij dan ook vanzelfsprekend. Juist door die verscheidenheid willen we samen (kinderen, leerkrachten en ouders) een sfeer scheppen waarin kinderen geprikkeld worden om hun kennis en talenten verder te ontplooien. School is meer dan opdoen van kennis alleen. Het spreekt voor zich dat we, naast het aanbieden van cognitieve kennis, een bijdrage leveren aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit vraagt een wezenlijk deel van de dagelijkse onderwijstijd. 
De leerkrachten gaan uit van een positieve benadering: het stimuleren van wat kinderen al wel kunnen is daarbij een belangrijk middel. Belonen van wat het kind goed doet verdient de voorkeur boven het benadrukken van iets dat het kind nog niet kan.

We werken bewust aan preventieve activiteiten binnen de groepsvorming om op deze wijze respect voor elkaar te krijgen voor de mogelijkheden die ieder kind heeft!

We laten ons daarbij leiden door het gecertificeerde anti-pestprogramma van KiVa.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • we zijn aardig voor elkaar
  • we hebben respect voor elkaar
  • we gaan van het positieve uit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven