Klachtenregeling
Overal waar gewerkt wordt zijn weleens misverstanden, of worden af en toe fouten gemaakt. Op onze school is dat niet anders. Zit je iets dwars, heb je een probleem of klacht? Je kunt ergens terecht!
Klachtenprocedure
We hebben een procedure voor klachten en onvrede. De procedure bestaat uit de volgende stappen:
-Overleg eerst met de directbetrokkene, de leerkracht(en). De ervaring leert dat op dit niveau de meeste zaken naar tevredenheid worden opgelost. Lukt dit niet, dan volgt:
-Overleg met directie. Bij onvoldoende resultaat volgt:
-Overleg met de interne vertrouwenspersoon. Bij onvoldoende resultaat volgt:
-Inschakeling externe vertrouwenspersoon. Bij onvoldoende resultaat volgt:
-Indiening van de klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie.
(De klachtencommissie hanteert een procedure welke een behandelingsperiode van ongeveer 12 werkwerken bestrijkt).
Als leerling of ouder kun je ook altijd rechtstreeks naar de interne vertrouwenspersoon met een zorg of probleem. De interne vertrouwenspersoon zal dan samen bespreken welke weg je het beste kunt volgen. Je kunt ook op elk moment terecht bij de externe vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersoon
Bij klachten, zorgen of problemen komen soms de interne en/of de externe vertrouwenspersonen in beeld. Zij zijn beide belangrijk, maar hebben een verschillende taak.
De interne vertrouwenspersoon is iemand op school. Hij of zij is dichtbij, snel te bereiken en gemakkelijk aanspreekbaar.
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk: iemand van buiten de school én buiten het schoolbestuur. Hij of zij staat meer op afstand en is objectiever.
De interne vertrouwenspersoon kan advies vragen aan de externe vertrouwenspersoon. Bijvoorbeeld over hoe zaken het beste aangepakt kunnen worden en wat de juiste procedure is in bepaalde situaties. Deze contacten zijn strikt vertrouwelijk.
Wat doet de interne vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is binnen de school een aanspreekpunt voor zowel leerlingen als voor ouders en leerkrachten. De basistaken van vertrouwenspersoon zijn:
-Opvang en ondersteuning van de klager bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag. (Dit kan ook inhouden dat er wordt doorverwezen naar een externe vertrouwenspersoon of organisatie.)
-Begeleiding van de klager bij de klachtenprocedures.
-Een bijdrage leveren aan een veilig schoolklimaat door bijv. voorlichting te geven en preventieve activiteiten te organiseren.
-Gesprekspartner en beleidsadviseur van de directie (gevraagd en ongevraagd) op het gebied van sociale veiligheid.
De interne vertrouwenspersonen van onze school zijn:
Mevr. E. Verschoor
Werkdagen di-woe-do
evitaverschoor@dekeizerskroonpijnacker.nl
Mevr. van Loenen-Borsboom
Werkdagen: ma, woe-vrij
suzannevanloenen@dekeizerskroonpijnacker.nl