Het schoolplan 2023-2027 is opgebouwd uit drie pijlers waarin we beschrijven wat we de komende jaren willen bereiken:
Pijler 1: Ons menselijk kapitaal. De medewerker centraal:
1. Werkplezier en werkgeluk:
- De medewerkers van de Keizerskroon gaan met plezier náár het werk en hebben plezier ín het werk. Zij ervaren een grote mate van tevredenheid en werkplezier. We zetten blijvend in op het ervaren van werkgeluk op de werkvloer. De Keizerskroon wordt gezien als een aantrekkelijke werkplek, waar je gezien en gehoord wordt en van waarde bent.
2. Begeleiding en ondersteuning:
- Wij willen onze medewerkers boeien en daarmee binden aan De Keizerskroon en SKOP. We richten ons op samenwerken, leren van en met elkaar, begeleiding, ontwikkeling en coaching van collega’s.
3. Samenwerken, professionaliseren en leren van en met elkaar in een lerende organisatie:
- We stimuleren en faciliteren het professionaliseren en ontwikkelen van alle collega’s. We bieden een uitgebreid en gevarieerd professionaliseringsaanbod. Via netwerken leren collega’s van elkaar.
Pijler 2: De inhoud van ons vak én ons onderwijs:
1. De basis op orde: basisafspraken schoolorganisatie, klassenorganisatie, didactiek, pedagogiek:
- Door gerichte aandacht voor de basis op orde zorgen we voor rust, continuïteit en daarmee kwaliteit van onderwijs.
2. Visieontwikkeling op het jonge kind:
- Het onderwijs aan het jonge kind heeft de afgelopen jaren een ontwikkeling aan inzichten doorgemaakt. Van spelen naar leren, van leren naar spelen. Wij vinden het belangrijk om de komende jaren een heldere visie op de ontwikkeling van het jonge kind te vormen.
3. Focus op de basisvakken: lezen - taalverzorging - rekenen:
- De kern van ons onderwijs ligt in het geven van goede lessen. Wij bieden de basisvakken lezen, taalverzorging en rekenen aan met een doordacht aanbod, goede voorbereiding, uitvoering én evaluatie van de lessen.
4. Digitale geletterdheid:
- De 4 domeinen van digitale geletterdheid (praktische ict vaardigheden, mediawijsheid, digitale informatievaardigheden, computational thinking) bieden wij in een doorgaand aanbod aan in de groepen 1 t/m 8.
5. Burgerschap:
- Het burgerschapsonderwijs, het curriculum en de focus op leren is herkenbaar in het onderwijsaanbod. Burgerschap wordt geïntegreerd en gericht gegeven door middel van het IEYC (International Early Years Curriculum) en IPC (International Primary Curriculum).
6. Schoolambities:
- We hebben hoge en haalbare verwachtingen voor de leerlingen geformuleerd in onze schoolambities. We willen kinderen zo optimaal mogelijk voorbereiden op het vervolgonderwijs. We streven ernaar dat al onze leerlingen het fundamentele niveau 1F niveau behalen voor de basisvakken lezen, taalverzorging en rekenen en dat zoveel mogelijk leerlingen de streefniveaus 2F voor lezen en taalverzorging en 1S voor rekenen behalen.
7. Pedagogisch handelen:
- We spreken eenzelfde taal en werken met een gezamenlijke aanpak rondom pedagogisch handelen
8. Duurzaamheid:
- We leren kinderen wat duurzaamheid is en op welke wijze ze hier zelf aan kunnen bijdragen.
Pijler 3: De agenda van de toekomst:
1. Leerlingenaantallen tussen de 650-680:
- We groeien naar een stabiel leerlingenaantal toe zodat onze groepen voldoende groot zijn voor een duurzaam gezonde bedrijfsvoering.
2. Duurzaam toekomst bestendige organisatie:
- De verschillende afdelingen in onze organisatie zijn en blijven goed toegerust. Wij hebben én houden voldoende leerkrachten en/of leerkrachten in opleiding. Wij leiden in samenwerking met de pabo stagiaires op tot bevoegde leerkrachten. Wij bieden ruimte aan zij-instromers om bij ons opgeleid te worden. Wij zorgen voor een goede begeleiding en coaching van onze start-, basis- en vakbekwame leerkrachten.
3. Samenwerking peuteropstap en Na Schoolse Opvang:
- De samenwerking met de peuteropstap wordt gerealiseerd. Er is een doorgaande lijn van peuters naar kleuters. We hebben twee doelen behaald: de peuteropstap realiseert (een deel van) de gewenste jaarlijkse instroom én de samenwerking met de peuteropstap zorgt voor een goede start in groep 1. We realiseren en houden een goede samenwerking met onze naschoolse opvang.
4. Inclusiever onderwijs:
- Wij zijn een plek waar kinderen met verschillende onderwijs- en zorgbehoeften en achtergronden samenkomen. Met ons streven naar inclusiever onderwijs zorgen we voor 'thuisnabij' en gezamenlijk onderwijs. Tegelijkertijd zijn we kritisch op wat in het belang van de betreffende leerling het best passende onderwijs is. Wij hebben een reëel beeld van wat we kunnen, kunnen leren en wat we niet kunnen en niet kunnen leren. Wij kijken hierbij naar het individu, de groep én de leerkrachten.
Het schoolplan is verdeeld in jaarplannen.
Hieronder de onderwerpen van het jaarplan 2023-2024:
Pijler 1: Ons menselijk kapitaal. De medewerker centraal:
1. Werkgeluk:
- Wij hebben in beeld hoe het ervoor staat met het werkplezier en werkgeluk van onze medewerkers en ondernemen acties om het het werkplezier en geluk te behouden en vergroten.
Pijler 2: De inhoud van ons vak én ons onderwijs:
1. Basisafspraken:
- Stapsgewijs evalueren we de huidige basisafspraken en stellen ze bij en opnieuw vast.
2. Rekenen en differentiatie:
- Als eerste van de basisvakken pakken we ons rekenonderwijs vast. Dit doen we in combinatie met EDI. We focussen op de instructie en de differentiatie in instructie en verwerking.
3. EDI:
- Effectieve Directe Instructie is het middel dat onze leerkrachten gebruiken bij hun lesgeven aan kinderen. Bij onze start bekwame en/of nieuwe leerkrachten ligt de focus op het goed beheersten van de basis van EDI. Bij onze basis bekwame en vak bekwame leerkrachten ligt de focus op de verdieping op de verschillende lesfasen van EDI.
4. Visieontwikkeling op het jonge kind:
- We gaan in gesprek over de wijze waarop wij het onderwijs aan het jonge kind vormgeven en welke aspecten we hierbij belangrijk vinden. Ons doel is een heldere visie op de ontwikkeling van het jonge kind vertaald in een gezamenlijke werkwijze in de groepen 1/2 met aansluiting naar groep 3.
5. IPC/IEYC:
- Het verdiepen van de kennis en vaardigheden van onze leerkrachten in het werken met IEYC en IPC in combinatie met Burgerschap. Burgerschap is geïntegreerd in IEYC en IPC en komt expliciet aan bod.
6. SemSom rekenen groepen 3 en 4:
- Implementatie van deze nieuwe rekenmethode in de groepen 3 en 4.
7. Leerling In Beeld CITO:
- Implementatie in de groepen 3 /tm 8 van het vernieuwde leerlingvolgsysteem en toetsing van CITO.
8. BLINK lezen:
- Tweede pilotjaar geïntegreerde technisch- en begrijpend lezen methode groepen 4 t/m 8. Van elke jaarlaag draaien 1 of meerdere groepen de pilot met als doel de methode BLINK lezen in het schooljaar 2024-2025 in alle groepen 4 t/m 8 te implementeren.
9. Basicly:
- Implementatie methode digitale geletterdheid Basicly in de groepen 5 t/m 8.
Pijler 3: De agenda van de Toekomst:
1. Kind Centrum:
- In gesprek met SkippyPepijn over verdieping en verduurzamen samenwerking met Peuteropstap, Kinderdagverblijf en Na Schoolse Opvang.
2. Taal - Spelling methode groepen 4:
- Oriëntatie op en keuze van een nieuwe methode Taal - Spelling voor de groepen 4.