Het schooljaar 2022-2023 is het laatste jaar van het schoolplan en dus sluiten wij met elkaar deze planperiode af. Wij evalueren en bekijken met elkaar of onze doelen behaald zijn. Tevens blikken we vooruit en gaan wij met het team in overleg over de invulling van het schoolplan 2023-2027.
Dit schooljaar staan de volgende doelen centraal:
Didactisch handelen:
Zicht op en behouden en werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en zorg, door:
- Inzet EDI
- Gebruik methodes
- gebruik Snappet
- IPC
Pedagogisch handelen
Zicht op en behouden en werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en zorg, door:
- Gouden weken
- Taakspel
- Gelukskoffer
- Doorgaande lijnen
- Oriëntatie op schoolbrede aanpak
- Verbinding leggen met LVS sociaal emotionele ontwikkeling
Sociaal Emotionele Ontwikkeling
- Komen tot een doorgaande lijn rondom de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling bij groep 1 t/m 8.
Zorg
- Bepalen van schoolambities.
- Verdere aanpak differentiatie meer- en hoogbegaafde leerlingen die in aanmerking komen voor een eigen leerlijn.
- Oriëntatie en keuze maken toetsen (ter vervanging van Cito)
- Oriëntatie en keuze maken LVS Sociaal Emotioneel
- Afstemming inzet onderwijsassistenten op het gebied van leerlingezorg.
- Eigenaarschap stimuleren bij de leerkrachten voor het analyseren van de toetsresultaten en verdere verdieping benoemen stimulerende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften
IPC en IEYC
- Zicht op, behouden van, werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs met IEYC en IPC.
- Coaching nieuwe, ervaren en gevorderde leerkrachten op het werken met IEYC en IPC.
- Ontwikkeling inzet expressievakken bij IEYC en IPC
- Ontwikkeling inzet ICC middelen bij IEYC en IPC
Lerende organisatie
- Een duurzame professionele organisatie met als doel het realiseren van een leercultuur waarbinnen professionals op hoog niveau met en van elkaar leren.
Leesopbrengsten (technisch en begrijpend lezen)
- analyseren van de resultaten van begrijpend lezen en technisch lezen, ten opzicht van voorgaande jaren en andere jaargroepen.
- Onderzoeken en uitproberen van materialen en methodes, welke passen bij hoe wij het onderwijs op de Keizerskroon vorm geven.
- Het team up-to-date houden over de ontwikkelingen binnen het leerteam, betreffende het leesonderwijs.
- Teamscholing en begeleiding organiseren bij een eventuele implementatie van een nieuwe aanpak/methode
ICT en Snappet leerdoelen
- Aan het eind van het schooljaar 2022-2023 laten de groepen 5 t/m 8 de methode WIG los en werken met de leerlijnen volgens Snappet.
- Aan het eind van het schooljaar 2022-2023 is de doorgaande lijn bij het gebruik van Snappet bij alle leerkrachten bekend. Met de nadruk op voorbereiding en analyses.
- Aan het eind van het schooljaar 2022-2023 werken de groepen 6 t/m 8 met de methode Basicly als aanvulling op de ICT doelen van IPC.
- Aan het eind van het schooljaar 2022-2023 hebben we een leerlijn digitale geletterdheid die aansluit bij de ICT doelen van IPC ontwikkeld.
- Aan het eind van 2022 hebben we de mogelijkheid om de leerling laptops te kunnen volgen onderzocht en waar nodig een pilot gedraaid. (Netop/Impero)
- Aan het eind van 2022-2023 hebben we bepaald of het gebruik van laptops in groep 5 een meerwaarde is voor ons onderwijs.
Werkwoordspelling groep 6-7-8
Zicht op én behouden en werken aan het verbeteren van de kwaliteit van het werkwoordspellingonderwijs:
- Analyseren van (Cito) resultaten Werkwoordspelling groep 6-7-8 van werkwoordspelling, ten opzichte van voorgaande jaren en andere jaargroepen
- Een doorgaande lijn in het leeraanbod creëren voor de groepen 6 t/m 8.
- Een doorgaande lijn in het huiswerkaanbod creëren voor de groepen 6 t/m 8.
- Nieuwe materialen implementeren.
Fijne motoriek (schrijfonderwijs) groepen 1 t/m 4
- Verbeteren van het schrijfonderwijs in de groepen 1 t/m 4
- Creëren van een doorgaande lijn.
- Groepen ½: Verbeteren van de motoriek na opgelopen achterstand tijdens de coronapandemie door middel van de aanschaffing van een Haagse set.
Burgerschap
Wet en regelgeving:
Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor.
Er zijn drie domeinen die de kern van burgerschapsvorming zijn:
Democratie: door democratie kunnen verschillende opvattingen op een vredige manier tot oplossingen komen.
Participatie: door een bijdrage te leveren aan de eigen leefomgeving en de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
Identiteit: door te handelen vanuit je waarden en normen.
Burgerschap op de Keizerskroon
Door het aanbod van de diverse aspecten van Burgerschapsvorming op de Keizerskroon willen we onze leerlingen voorbereiden op een volwaardig lidmaatschap van de samenleving. Burgerschap staat bij ons op school niet als vak op het rooster, maar is ingebed in veel activiteiten en vakgebieden die gedurende het schooljaar aan bod komen, bijvoorbeeld bij:
- De taalactiviteiten uit de taalmethode
- Kringgesprekken
- Tijdens de catecheselessen
- Culturele activiteiten
- Vieringen
Leerlingenraad
Op onze school is een leerlingenraad aanwezig. De leerlingenraad bestaat uit een groep leerlingen uit groep 6 t/m 8 en zij gaat geregeld met de directie van de school in gesprek over wat er leeft bij de leerlingen.
IPC
IPC biedt veel aspecten van burgerschapsvorming aan. De wereld staat hierin centraal (we zijn allemaal een wereldburger!) en er is veel aandacht voor internationale ontwikkelingen en andere culturen.