Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Mariaschool worden methodegebonden toetsen en de toetsen LiB (Leerling in Beeld) afgenomen. De afname van de LiB-toetsen staat halverwege het schooljaar (M-toetsen) en aan het einde van het schooljaar (E-toetsen) op het programma. Wij nemen LiB-toetsen af op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en taalverzorging.
De resultaten van de methodegebonden toetsen en de LiB-toetsen worden gebruikt bij het analyseren en evalueren van didactisch aanbod in de groepen. D.m.v. de tussenresultaten kunnen wij meten in hoeverre de gestelde doelen door de leerlingen en de groepen zijn behaald. De uitkomsten van deze evaluatie en analyse van de zogeheten tussenresultaten dienen als basis hoe het onderwijs en de aanpak in de groep in de aankomende planperiode georganiseerd zullen zijn. Hierbij sluiten we zoveel als mogelijk aan op de in de lesgroep aanwezige onderwijsbehoeften.
De procedure rondom het schooladvies is in schooljaar 2023-2024 opnieuw vastgesteld. Door de landelijke implementatie van de doorstroomtoets is het voorheen gehanteerde tijdschema (i.o.m. de andere scholen vallende onder SKOP) aangepast. Het nieuwe stappenplan met betrekking tot het adviseringstraject wordt aan het begin van het schooljaar gecommuniceerd richting de ouders/verzorgers van de leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen de kinderen begeleiden vanuit onze levensovertuiging en eigen katholieke geloof en ze leren en laten ervaren dat waarden, normen, respect en zorg voor elkaar en de ander, juist in deze complexe en zich snel ontwikkelende maatschappij belangrijk en waardevol is.
We vinden het belangrijk dat alle kinderen zich thuis voelen op school en met veel plezier naar school komen. We hebben een hele fijne populatie kinderen en ouders waardoor de sfeer op school heel plezierig is. We vinden het belangrijk om dat zo te houden en als dat nodig is ondernemen we actie.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.