Openbare Basisschool De Tweemaster

Blauwe Kiekedieflande 1 2641 MM Pijnacker

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Tweemaster

Het team

Toelichting van de school

Het team van ODBS De Tweemaster is een vaste, hechte groep mensen die met enorm veel passie en enthousiasme hun werk uitvoeren. Er is een mooie combinatie van leerkrachten met ruime praktijkervaring en jongere collega's met de nieuwste kennis en inzichten. Alle leerkrachten hebben minimaal een HBO-diploma als leerkracht en hebben een daltonopleiding gevolgd. Veel collega's hebben zich daarnaast gespecialiseerd in een bepaald vakgebied en hiervoor een aanvullende HBO+-opleiding of masteropleiding gedaan.



Ook willen wij graag investeren in het onderwijspersoneel van de toekomst. Wij werken nauw samen met de PABO (opleidingsinstituut waar je de opleiding tot leerkracht kunt volgen) en bieden ruimte aan stagiair(e)s om praktijkervaring op te doen in onze school. Het kan dus zijn dat er een bepaalde periode per jaar, naast de vaste leerkracht, ook een stagiair(e) meedraait in de klas. Uiteraard staan deze studenten onder begeleiding van de leerkracht.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 

Bij afwezigheid van de vaste leerkracht wordt de groep op verschillende manieren opgevangen:

- Er wordt vervanging aangevraagd via Pool West;

- Teamleden die vrij zijn worden gevraagd of ze kunnen invallen;

- Ambulante collega's zoals ib-er, directie en rt-ers worden ingezet voor de groep;

- Onderwijsassistente en/of leerkrachtondersteuner wordt gevraagd de groep over te nemen onder supervisie van directie of ib-er;

- Groep wordt verdeeld over andere groepen;

- Als laatste en alleen in uiterste nood wordt aan ouders gevraagd hun kind een dag zelf op te vangen. als dat niet lukt vangen wij de kinderen op en verdelen we ze over de andere groepen.

De school tracht van de laatste optie zo min mogelijk gebruik te maken, maar zal er in uiterste nood niet aan ontkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Daltonschool De Tweemaster werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. De kleutergroepen zijn combinatiegroepen 1/2, vanaf groep 3 hebben we dit schooljaar enkele groepen.



De instructies worden meestal in de groep gegeven. De school biedt ruimte om op rustige werkplekken verder te werken. We moedigen aan dat niet alleen de leerkracht hulp kan bieden, maar ook leerlingen elkaar kunnen bevragen. Samenwerkend leren is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs.



Lesaanbod groep 1-2



In groep 1-2 werken we met de methode Kleuterplein, Gecijferdheid, Fonemisch bewustzijn in combinatie met ontwikkelingsmaterialen. De doelen voor groep 0, 1 en 2 leerlingen zijn opbouwend en zichtbaar op de deuren van de lokalen.



Methodes



Vanaf groep 3 t/m groep 8 werken we met diverse methodes. Hieronder vindt u een overzicht.




  • Aanvankelijk lezen: In groep 3 wordt de nieuwste versie van Veilig leren lezen gebruikt.

  • Taal en spelling: Vanaf groep 4 wordt de methode Staal gebruikt voor taal en spelling. Spelling (ook werkwoordspelling) en grammatica hebben een belangrijke rol. Thema's van taal worden afgerond met een product en/of presentatie, zoals een poster, filmpje, muurkrant of folder. Deze worden gepresenteerd aan de groep, die vervolgens feedback geeft. Gedurende het proces wordt er ook individuele feedback gegeven.

  • Rekenen: We werken met de methode Pluspunt 4 van groep 3 t/m groep 8. Er is verdiepend aanbod binnen deze methode. Daarnaast gebruiken we ondersteunend materiaal zoals Met sprongen vooruit. Voor extra ondersteuning gebruiken we Rekenroute en RekenXL. Met het toets- en oefenprogramma Bareka monitoren en onderhouden we het automatiseren van rekenvaardigheden van groep 3 t/m 8.

  • Leesonderwijs: In de groepen 4 t/m 8 werken we met Blink Lezen, dat zowel technisch als begrijpend lezen aanbiedt en aansluit bij Blink Geïntegreerd, de methode voor de zaakvakken.

  • Zaakvakken: Voor aardrijkskunde, geschiedenis en biologie werken we van groep 3 t/m 8 met Blink Geïntegreerd. Deze methode stimuleert ontdekkend en onderzoekend leren. Groep 3 start hiermee na de kerstvakantie, de andere groepen werken het hele schooljaar met de methode.

  • Verkeer: We gebruiken de boekjes van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 doen de leerlingen het landelijke verkeersexamen.

  • Engels: Vanaf groep 1 wordt Engels gegeven met de methode Blink Engels, die actuele liedjes gebruikt als kapstok voor de lessen.

  • Schrijven: We werken met de schrijfmethode Klinkers, die ook aandacht besteedt aan creatief schrijven. In groep 3 wordt Pennenstreken gebruikt, wat aansluit bij de aangeleerde letters. Ook groep 1-2 heeft een lesboek van Klinkers, waarbij de motorische vaardigheden worden ontwikkeld om te leren schrijven. We beginnen met verbonden schrift, maar in overleg met ouders kan blokschrift worden aangeboden als dat beter past bij de leerling.



Burgerschap



Vanuit de overheid heeft het basisonderwijs de taak om leerlingen kennis en respect bij te brengen over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. De school fungeert als oefenplaats, waar leerlingen vaardigheden oefenen die ze nodig hebben om deel te nemen aan de samenleving. Voorbeelden zijn het luisteren naar elkaars mening en daar respectvol op reageren. Met De Vreedzame School krijgen leerlingen handvatten om hiermee om te gaan. Ook in Blink Wereld werken we aan burgerschapsdoelen.



ICT-onderwijs



Op De Tweemaster vinden we dat ICT niet meer weg te denken is uit het onderwijs. De groepen zijn voorzien van digiborden en leerlingen kunnen gebruik maken van Chromebooks. ICT wordt ingezet om het werk te verrijken, met aandacht voor mediawijsheid en gedrag op het web. Dit komt terug in De Vreedzame School en is vastgelegd in een gedragsprotocol. Er is ook een ICT-coördinator aangesteld. Naast ICT-vaardigheden blijven we werken met schriften en boeken.



Cultuuronderwijs



We hechten belang aan de brede ontwikkeling van kinderen, ook op creatief vlak. Daarom zijn we onderdeel van de Cultuurtrein, die activiteiten biedt op het gebied van kunst, dans, muziek en theater. Dit omvat museumbezoeken, dansvoorstellingen en muziek maken met (zelfgemaakte) instrumenten. Daarnaast gebruiken we het lesprogramma Kijk|Kunst, en er vinden voorstellingen en filmprojecten plaats op school.



Sportactiviteiten



Sport en bewegen zijn belangrijk voor kinderen, en wij bevorderen beweging actief. Wekelijks zijn er gymlessen, en daarnaast biedt de school mogelijkheden om aan lokale toernooien deel te nemen, zoals schaken, hockey, handbal en het jaarlijkse schoolvoetbaltoernooi. Teams worden door de school samengesteld en spelen mee in regionale wedstrijden. Deze activiteiten vinden buiten schooltijd plaats en worden begeleid door ouders. Elk jaar doen we ook mee aan de Koningsspelen.



Projectafsluiting



Komend schooljaar zal er voor iedere vakantie een projectafsluiting zijn vanuit de methode Blink.



Open podium



We vinden het belangrijk dat kinderen leren zichzelf te presenteren. Een paar keer per jaar treden de kinderen voor elkaar op. Ook de leerkrachten treden dan op voor de kinderen.



Schoolreis



De schoolreis vindt één keer per jaar plaats. Het ene schooljaar heeft de reis een educatief thema, het andere jaar gaan de kinderen naar een pretpark.



Vieringen



We vieren op school de traditionele feestdagen zoals Sinterklaas, Pasen en Kerst. Ook besteden we aandacht aan feestdagen uit andere culturen, zoals het Holifeest, de Ramadan, Thanksgiving en het Chinees Nieuwjaar.



 



 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij zijn een Daltonschool, de kinderen verwerken de lessen op hun eigen tempo en niveau in de zelfstandig werktijd. Hierdoor is het per leerling verschillend hoeveel tijd er per vak besteed wordt in deze periode.
Naast de in het bovenstaande schema onderwijstijd werken de kinderen aan onder andere schrijven, verkeer en sociaal-emotionele ontwikkeling d.m.v. de methode Vreedzaam. Burgerschap (Wereldse lessen) zit verweven in de methode Vreedzaam en Blink wereldoriëntatie en extra activiteiten zoals o.a. met Kerst bezoeken van bejaardentehuizen of een sponsorloop voor een goed doel.
Om verbindingen te leggen tussen de verschillende vakken en hierdoor de leerlingen meer verdiepend te laten leren. geven wij o.a. leesonderwijs met Blink lezen. De onderwerpen in Blink wereldoriëntatie komen namelijk terug in Blink lezen. Verder stemmen wij ons jaarlijkse cultuuruitjes af op een thema waar de klas aan werkt, en staan creatieve opdrachten ook in teken van dit thema.

In de groepen 6, 7 en 8 krijgen de leerlingen Vormingsonderwijs aangeboden. Tijdens deze lessen wordt stilgestaan bij de verschillende geloven en de overeenkomsten daartussen.
In groep 6 krijgen de leerlingen een typecursus aangeboden. De kinderen typen thuis en op school en eindigen deze training met een examen voor het typediploma.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband

Op het gebied van zorg voor alle leerlingen (in het kader van passend onderwijs) maakt onze school samen met 80 andere scholen deel uit van het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Naast de reguliere basisscholen bestaat het samenwerkingsverband uit drie scholen voor speciaal basisonderwijs en vier scholen voor speciaal onderwijs.

ODBS De Tweemaster maakt op het gebied van het schoolondersteuningsprofiel gebruik van de richtlijnen van ons samenwerkingsverband PPO Delflanden.

De missie van het samenwerkingsverband is om voor ieder kind een passende onderwijsplek aan te kunnen bieden. In de praktijk zal dit voor de meeste kinderen het reguliere onderwijs zijn, maar waar nodig kan dit ook een speciale lesplaats zijn. De wijze waarop wij gezamenlijk aan de slag gaan, is in de volgende uitgangspunten beschreven:

  • Het denken in mogelijkheden voor een kind: Niet alleen de vraag wat er aan de hand is met een kind (beperkingen), maar meer wat het kind nodig heeft om te komen tot een optimale ontwikkeling.
  • Goede, constructieve samenwerking met ouders, scholen en het samenwerkingsverband: Om voor een kind tot de juiste invulling te kunnen komen, hebben we elkaar nodig.

In passend onderwijs komen een aantal onderwijs-werkniveaus voor:

  • Basisondersteuning: De scholen hebben met elkaar afspraken gemaakt over wat iedere basisschool moet kunnen bieden. In het schoolondersteuningsprofiel van de school zijn deze afspraken terug te vinden. Dit is een nieuwe manier van samenwerken en betekent dat we de komende jaren gezamenlijk deze basisondersteuning verder gaan uitwerken.
  • Soms zal een kind meer nodig hebben dan de basisondersteuning die de school biedt. Het samenwerkingsverband zal bij deze kinderen worden betrokken om na te gaan wat zij nodig hebben. We spreken hier dan van een arrangement.
  • Bij een aantal kinderen zal blijken dat basisondersteuning niet toereikend is. In dat geval is vastgesteld dat het arrangement niet op de basisschool aangeboden kan worden en dat een speciale lesplaats dan van toepassing is. In die situaties gaan we samen met ouders en scholen aan de slag om te komen tot de juiste onderwijsplek. Voor een arrangement of een speciale lesplaats zijn routes beschreven die gevolgd kunnen worden.

Centrale plaats is het schoolondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam van onze school zitten de intern begeleider, de betrokken leerkracht, de schoolmaatschappelijk werker en de directeur. Ouders worden uitgenodigd om mee te praten over de zorgen rond hun kind.

Aanmelding en plaatsing op school

Om kinderen een passende onderwijsplek te kunnen bieden, dient bij aanmelding alle voor de school relevante informatie beschikbaar te zijn. Er volgt altijd een intakegesprek om te bepalen of de school de juiste onderwijsplek is. Ouders zijn de belangrijkste bron voor de school om deze informatie te verkrijgen. Daarnaast zal aan ouders gevraagd worden of er informatie bij een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal beschikbaar is. Aan de hand van het document ‘aannamebeleid leerlingen Stichting Scholengroep Holland’ neemt de school binnen zes weken een besluit over plaatsing. Mocht dit besluit binnen zes weken niet genomen kunnen worden, dan kan de school de termijn om een besluit te nemen met vier weken verlengen. Bij de meeste aanmeldingen zal het kind geplaatst kunnen worden. Indien de school vindt dat de basisondersteuning niet op deze school geboden kan worden of dat het kind extra ondersteuning nodig heeft, zorgt de school ervoor dat het kind op een andere school geplaatst kan worden. In dat traject werken ouders en school intensief samen om te komen tot een goede plaatsing. Het samenwerkingsverband wordt betrokken bij dit traject als blijkt dat extra ondersteuning (arrangement of speciale lesplaats) nodig is. Het bestuur van de school heeft dan zorgplicht. *Het document ‘aannamebeleid leerlingen Stichting Scholengroep Holland’ is op onze schoolwebsite te downloaden.

Kernteam (Schoolmaatschappelijk werk)

Op school hebben wij een schoolmaatschappelijk werker. Het schoolmaatschappelijk werk is er om preventief mee te denken bij bijvoorbeeld lichte opvoedvragen of als er zorgen zijn over het gedrag van het kind. De schoolmaatschappelijk werker maakt deel uit van het kernteam van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Binnen het kernteam werken verschillende deskundigen, zoals jeugd- en gezinsprofessionals, opvoedondersteuners, GGZ-professionals, maatschappelijk werkers, (ortho)pedagogen en gedragswetenschappers.

Ouders zijn verantwoordelijk voor de zorg van hun kind(eren). Wanneer u zorgen heeft over uw kind, lukt het meestal om hier zelf of met hulp van anderen om u heen uit te komen. Soms blijven de zorgen bestaan. De schoolmaatschappelijk werker denkt mee om kinderen zo gezond en veilig mogelijk op te laten groeien en hun ontwikkeling zo goed mogelijk te laten verlopen.

De ondersteuning van de schoolmaatschappelijk werker start altijd bij het helder krijgen van de vraag. Samen met u als ouders/verzorgers en het zorgteam van de school onderzoeken we wat er aan de hand is, wat u of uw kind wil veranderen of bereiken en wat daarvoor nodig is. Eigen kracht is steeds het uitgangspunt. Alle informatie wordt verwerkt in ons digitale kinddossier. Het schoolmaatschappelijk werk biedt kortdurende preventieve ondersteuning. Mocht blijken dat er langduriger ondersteuning nodig is, dan kan de schoolmaatschappelijk werker de casus overdragen aan een collega (casusregisseur) van het kernteam. Mogelijk is hier een wachtlijst.

Het kernteam onderzoekt welke eventuele hulp passend is en of een jeugdhulpvoorziening noodzakelijk is. Dit onderzoek omvat in ieder geval een gesprek met u als ouders/verzorgers, een gesprek met uw kind, overleg met school en eventuele andere reeds betrokken hulpverleners. Alle informatie wordt vervolgens verwerkt in een plan. Dit plan wordt besproken in de teamvergadering van het kernteam, zodat met alle deskundigen kan worden besloten welke hulp passend is.

Hoe komt u met de schoolmaatschappelijk werker in contact?

U kunt op verschillende manieren in contact komen:

  • Als de school zorgen heeft over uw kind, worden deze natuurlijk eerst met u besproken. Vervolgens kan het zorgteam van de school in overleg met u contact met ons opnemen. De schoolmaatschappelijk werker neemt daarna contact met u op voor een kennismakingsgesprek.
  • Als u als ouders zelf zorgen heeft, kunt u deze bespreken met het zorgteam op school. U kunt ook rechtstreeks contact met de schoolmaatschappelijk werker opnemen. Als na een vrijblijvend gesprek wordt besloten om aan uw ondersteuningsvraag te werken, stellen we de school hiervan op de hoogte.

Onze schoolmaatschappelijk werker, Maxime van der Bas, is wekelijks op school aanwezig, op dinsdag van 8.45 tot 12.00 uur. Contactgegevens: [email protected] / 06-15631160

Samenwerking

Samenwerking staat bij het kernteam voorop. Allereerst werken we samen met u aan een situatie die voor iedereen prettig is. Daarnaast heeft het kernteam nauwe contacten met scholen, huisartsen, jeugdgezondheidszorg, organisaties voor jongerenwerk, andere afdelingen binnen de gemeente, vrijwilligersorganisaties, politie en verschillende experts. Zo kunnen we doen wat nodig is.

Bereikbaarheid kernteam

U kunt bij ondersteuningsvragen ook direct contact opnemen met de bureaudienst van het kernteam. Op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur is een medewerker van het kernteam bereikbaar via telefoonnummer 14015.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

-

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Tweemaster is een Dalton Kindcentrum, gevormd in samenwerking met kinderopvangorganisatie Gro-up. In het nieuwe pand is er opvang mogelijk voor kinderen van 0 t/m 13 jaar. De samenwerking met Gro-up zal steeds verder vorm krijgen.



Kinderen die naar het kinderdagverblijf bij ons gaan, moeten nu nog apart worden aangemeld voor onze school en voor de BSO. 



De kinderen van het kinderdagverblijf wennen vanaf de leeftijd van 2,5 jaar al aan onze schoolse vaardigheden (Peuter Plus) en maken daarbij gebruik van het kleuterleerplein en de speelzaal. De kinderen kennen daardoor de school en leerkrachten al goed. 



De overdracht van het kinderdagverblijf vindt gezamenlijk plaats en zal tevens het intakegesprek met de school zijn. 



Bij kinderen die van een ander kinderdagverblijf of peuterspeelzaal komen, zal er, na toestemming van de ouder(s), voor de start op de basisschool contact worden opgenomen met het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal voor een goede overdracht naar de basisschool. De doorgaande lijn met informatie rondom uw kind wordt zo gewaarborgd.



 


Terug naar boven