De klachtenprocedure
“Een goed gesprek voorkomt erger”
Heeft u een probleem op school, dan vragen wij u dit uw zorgen te bespreken. Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden.
Dit kan door:
1. Spreek de juiste persoon aan, het personeelslid dat het meest direct betrokken is.
2. Wacht niet te lang na het signaleren van het probleem. Hoe eerder u aan de bel trekt, hoe beter.
3. Maak snel een afspraak. Wanneer u dat per mail doet, beperk u dan tot hoofdzaken en vermijd detail. De leerkracht heeft dan ook even de gelegenheid zich in uw vraag te verdiepen.
4. Geef in het gesprek duidelijk aan wat het probleem is.
5. Voorkom machtsongelijkheid. De leraar met wie u praat is een deskundige op onderwijsgebied. U bent een deskundige op het gebied van het opvoeden van uw kinderen. Zo moet u die gelijkwaardigheid beleven en van daaruit het gesprek ingaan.
6. Bedenk mogelijke oplossingen. Voorstellen voor oplossingen kunnen het gesprek in de goede richting duwen.
Wanneer het een probleem omtrent leerlingenzorg betreft (onvoldoende aansluiting bij onderwijsbehoeften) en de leerkracht en u komen er samen niet uit, kan de intern begeleider om hulp worden gevraagd. Wanneer het probleem niet met de leerkracht en/of intern begeleider kan worden opgelost, kunt u uw klacht neerleggen bij de directie.
Wat is een klacht?
Wanneer een ouder komt met een uiting van ongenoegen waarbij het kind emotioneel, psychisch, lichamelijk of cognitief/didactisch hinder ervaart van met school gerelateerde problemen, spreken we van een klacht.
Wanneer uw kind hiermee te maken krijgt, ga met de intentie tot oplossen het gesprek in met de leerkracht, intern begeleider of de directie.
Contactpersoon
Het kan ook zijn dat uw klacht een zeer vertrouwelijk karakter draagt. U wilt daarmee (nog) niet naar de schoolleiding, maar u vindt het wel noodzakelijk dat er contact is met iemand van de school. U kunt in dergelijke gevallen terecht bij de contactpersoon van onze school, mevrouw Mirthe van Puffelen. Zij kan informatie geven over de te volgen procedure bij klachten. U kunt contact opnemen met Mirthe via [email protected]. De contactpersoon zal altijd vertrouwelijk omgaan met de verkregen informatie van ouders en kinderen. De interne contactpersoon kan u advies geven over de te volgen route en kan u in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon.
De (externe)vertrouwenspersoon
Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op de ondersteuning door de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is door het bestuur aangesteld voor alle scholen van de Scholengroep Holland. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en te bereiken via:
- GGD Hollands Midden, Secretariaat Jeugdgezondheidszorg 088 - 308 33 42
- externe [email protected]
Stichting Onderwijsgeschillen
Soms is een meningsverschil van dien aard, dat u een klacht hierover wil indienen bij een onafhankelijke instantie. De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie Stichting Onderwijsgeschillen. Stichting Onderwijsgeschillen onderzoekt deze klachten en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De Stichting Onderwijsgeschillen brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Een klacht kan rechtstreeks of via het schoolbestuur schriftelijk bij de Stichting Onderwijsgeschillen worden ingediend. De externe vertrouwenspersoon kan u daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst.
- Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel. 030-28095 90.
www.onderwijsgeschillen.nl
[email protected]
Vertrouwensinspecteurs
De wet verplicht personeelsleden om de algemene directie onmiddellijk te informeren als zij – hoe dan ook - informatie krijgen over een mogelijk zedenmisdrijf jegens een leerling. Het bestuur heeft de plicht om in alle gevallen dan aangifte te doen bij de vertrouwensinspecteur. Bij de inspectie van het onderwijs werken vertrouwensinspecteurs bij wie ook u terecht kunt voor het melden van klachten op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld; grove pesterijen; geweld, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900-1113111 (lokaal tarief). Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen en helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte. Ook de externe vertrouwenspersoon kan de klager bijstand verlenen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
Medezeggenschapsraad en ouderraad
Persoonlijke klachten of klachten betreffende de zorg om uw kind kunt u direct melden bij de school. Vragen en klachten over het beleid van de school kunt u delen met leden van de medezeggenschapsraad. Zij kunnen beleidszaken bespreken in de MR-vergaderingen.