Basisschool De Springschans

Schoolstraat 2 1755 NE Petten

Schoolfoto van Basisschool De Springschans

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Springschans vindt het belangrijk dat leerlingen op het juiste niveau uitstromen. De leerkrachten van de hele basisschool vormen hierin een belangrijk advies. Zij hebben de kinderen de basisschooltijd in de groep gehad, observaties gedaan en toetsen bij hen afgenomen. Op basis van deze gegevens wordt een schooladvies gegeven. De groepsleerkracht van groep 8 bekijkt deze resultaten samen met de intern begeleider en samen geven ze een advies. De cito- eindtoets ondersteunt dit advies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen 2 keer per jaar de CITO toetsen af, in januari en in juni. Naar aanleiding hiervan maken we een trendanalyse schoolbreed en de groepen worden individueel geanalyseerd. De groepsleerkracht maakt zelf een analyse van zijn/haar groep, eventueel met behulp van de intern begeleider. 

De Intern begeleider voert samen met de directie groepsgesprekken (op groepsniveau en leerling niveau) over hoe het ervoor staat en wat de vervolgstappen worden. De leerkrachten maken didactische groepsoverzichten waar dit in wordt verantwoord. De intern begeleider voert tussendoor ook groepsgesprekken om de leerkrachten te begeleiden in de zorg naar de kinderen.

De trendanalyse wordt door de intern begeleider gedaan. Het team is hierbij aanwezig en met elkaar kijken we wat we schoolbreed kunnen gaan doen/ verbeteren. Deze nemen de directie met de intern begeleider voor hun rekening en gaan dit in team overleggen en op studiedagen verder uitwerken met het team. Zodat er een gedegen plan komt en geborgd wordt. 

De intern begeleider maakt een verslag naar aanleiding van de trendanalyse en zet daar de conclusies, actiepunten, extra opmerkingen en de plan van aanpak in. Deze wordt dan weer gedeeld met het team bij een teamoverleg of studiedag. De directie neemt deze punten mee in het plannen en organiseren van de team overleggen en studiedagen. 

Er vindt ook een schoolontwikkelgesprek plaats tussen; directie, intern begeleider en de bestuurder met de kwaliteitsmedewerker. Dit is twee keer per jaar, op deze manier monitort het bestuur de ontwikkeling op school. Wij verantwoorden dan ook onze resultaten en wat we inzetten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen een preadvies. Dit is een mooi punt om begin groep 8 kind gesprekken te voeren over wat ze nog verder willen ontwikkelen. De leerkracht kan dan aangeven waar ze nog aan moeten werken als ze naar een bepaald niveau willen. In groep 8 komt er dan een definitief advies. 

De meeste kinderen stromen uit richting Schagen, naar het Regius College of Vonk. Een enkele leerling gaat naar Alkmaar of Bergen.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch Tact
Binnen Surplus werken we vanuit Pedagogisch Tact. Het is onze pedagogisch didactische huisstijl. Pedagogisch Tact is het juiste doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de kinderen. Binnen Surplus staat de kwaliteit van de omgang met elkaar en onze leerlingen centraal. Deze vormt voor ons een kernwaarde. Het biedt de basis voor een veilige leer- en werkomgeving voor goed onderwijs voor al onze leerlingen. Pedagogische Tact is onze basishouding.

In onze Pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met de leerling, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij goed contact gaat het namelijk niet alleen over de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar aanwezig is, de manier waarop hij interacties aangaat en kinderen uitnodigt, spelen hierbij mee.

De Springschans is een school waar de kinderen zich in een prettige omgeving zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Een uitnodigende omgeving (sfeer, indeling klaslokaal, enzovoort) stimuleert de kinderen tot een goede (werk)houding. Persoonlijke aandacht voor kinderen is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leren.

Het realiseren van een veilig en pedagogisch klimaat vraagt om:
Veiligheid:    Heldere regels en persoonlijke begeleiding. 
Openheid:    Ruimte voor persoonlijke gesprekken.
Zelfregulering:    Rustig omgaan met conflicten.
Competentie:     Vertrouwen hebben/krijgen in eigen kunnen.
Autonomie:     Voldoende mate om zelf keuzes te maken/ verantwoordelijkheid te dragen.

Wij vinden zelfstandigheid een heel belangrijk aspect. Het kind moet leren te bepalen op welk moment het zinvol is om de hulp van anderen in te roepen en in hoeverre het gebruik maakt van geboden hulp en adviezen. Daarom bieden wij de gelegenheid, onder verantwoording van de leerkracht, zelfstandig of in groepjes opdrachten uit te voeren. 

Sociale Veiligheid

Door middel van de Vreedzame School willen we kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Op de Springschans creëren we een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, waarin verschillen tussen kinderen geaccepteerd en gewaardeerd worden en waarin kinderen leren op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kernwaarden zelfontplooiing, verbondenheid en verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. We geven binnen de school op alle dagen nadrukkelijk betekenis aan deze waarden. Zelfontplooiing betekent voor ons, dat we medewerkers en leerlingen zoveel mogelijk de ruimte geven om op eigen wijze te leren. We beseffen daarnaast dat we alleen in verbondenheid een goede sfeer kunnen behouden en onze doelen kunnen behalen. Tot slot spreken we iedereen aan op verantwoordelijkheid en verwachten we respect voor elkaar, de omgeving en de materialen. Alle kernwaarden hebben zodoende alles te maken met de sociale veiligheid op school.

Komend schooljaar 2023-2024 leggen we de focus op vriendschap, pesten, mediawijsheid, taakaanpak en werkhouding. Dit geven we vorm door het inzetten van de lessen van Vreedzame school, Humanistische Vormingsonderwijs (HVO), taakspel en wijzer in executieve functies.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfontplooiing
  • verbondenheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 heeft de inspectie een themaonderzoek gedaan op school. Dit themaonderzoek was gericht op "Analyse en afstemming". 

Hieruit kwam naar voren dat:

- Het waarnemen en signaleren nauwkeurig wordt gedaan, we kijken er met een breed perspectief naar.
- Het interpreteren en integreren doen we duidelijk en goed, we zoeken naar een duidelijke verklaring.
- We denken goed na over wat we extra kunnen aanbieden, naast het standaard aanbod. 
- We kijken naar wat het kind nodig heeft.
- De leerkrachten krijgen genoeg tijd om te kunnen analyseren en om dit met elkaar te bespreken, bij de trendanalyse.
- De steun van de intern begeleider wordt als zeer prettig ervaren en ze doet het goed.
- Er is aandacht voor professionalisering van de leerkrachten, zo zijn er een taal-, reken-, en leescoördinator geschoold in de afgelopen 2 jaar.

In september 2023 verwachten we een bezoek van de inspectie. Ze komen een kwaliteitscontrole doen, dit is vanuit een steekproef. 

Terug naar boven