Basisschool De Springschans

Schoolstraat 2 1755 NE Petten

Schoolfoto van Basisschool De Springschans

Het team

Toelichting van de school

We hebben dit schooljaar 2023-2024  5 groepen op school:

Groep 1-2  juffen Sandra en Barbera
Groep 3     juffen Linda en Birgitte
Groep 4     juf Ingrid
Groep 5-6  Meester Koos en juf Elisa
Groep 7-8  juffen Marianne en Lana

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht met verlof gaat dan gaan we tijdig opzoek naar vervanging. Voor een langdurig verlof gaat er ook wel eens vacature uit.

Met het leraren tekort op dit moment is het in geval van ziekte soms erg lastig om een invaller te regelen. We proberen het dan intern op te lossen. Als er echt geen oplossing te vinden is zijn we genoodzaakt een groep thuis te laten of op te splitsen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit zijn leerkrachten met speciale specialisme. 

- Vakdocent gym: Milan Bakker
- Taal-/ lees coördinatoren: Marianne Stroomer en Ingrid Vos
- ICT coördinator: Alja de Hond- de Vries en Lana Hendriks
- Cultuur coördinator: Birgitte Kliphuis
- Onderzoekend en ontdekkend leren coördinator: Marianne Stroomer
- Rekencoördinator: Lana Hendriks
- Hoogbegaafdheid specialist: Morena de Vries
- Gedragsspecialist: Morena de Vries
- Muziek docent: Irma van Zelm

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Per vak kijkt de leerkracht naar wat zijn of haar groep nodig heeft per week. Dit kan ook weer per groep verschillen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Tijdens het thematisch werken besteden we aandacht aan de vakgebieden wereld oriëntatie, kunstzinnige vorming, natuur, w&t etc..

Er wordt wekelijks ook met een weektaak gewerkt waarin ze extra oefenen voor spelling, rekenen, taal en Engels. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In september wordt er altijd een nieuw ondersteuningsprofiel gemaakt.

Basisschool de Springschans is een openbare basisschool. Het onderwijs op de Springschans is er op gericht dat leerlingen hun kennis, vaardigheden en leergedrag ontwikkelen die tot een maximale ontplooiing leiden op cognitief, sociaal-emotioneel, kunstzinnig en motorisch gebied. We willen voortbouwen op de aanwezige talenten. Bij het verwezenlijken van deze doelstellingen houden wij rekening met de belevingswereld en de talenten van het kind en de individuele verschillen. Dit doen we door o.a. spelend-/ ontdekkend leren met de thema´s.

Elke leerling is verschillend en elke leerling heeft andere onderwijsbehoeften. Deze verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen hangen samen met de verschillen in intelligentie, leergeschiktheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, lichamelijke conditie en de sociaal-culturele achtergrond. De school heeft de taak om het onderwijs zo in te richten dat elk kind zo goed mogelijk tot zijn/haar recht komt. Voor sommige kinderen is het dagelijkse aanbod niet genoeg, zij hebben extra zorg nodig en daar hebben ze ook recht op. In het zorgsysteem speelt de leerkracht een centrale rol. Hij/zij kent het kind en maakt hem/haar dagelijks mee. De leerkracht realiseert aanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind. Het aanbod wordt specifieker naarmate de onderwijsbehoeften van het kind dit noodzakelijk maken. De leerkracht dient verschillende niveaus van zorg te kunnen geven en moet in staat zijn uiteenlopende maatregelen te nemen om bij alle leerlingen een optimale leeropbrengst mogelijk te maken. De leerkracht wordt ondersteund door de intern begeleider en kan bovendien een beroep doen op kennis van andere leerkrachten. Op het moment dat onze middelen op school niet (meer) toereikend zijn, maken wij gebruik van het Samenwerkingsverband, zodat passende hulp geboden kan worden. Als het nodig mocht zijn, dan kan de leerling verwezen worden naar een beter bij het kind passende school.

We hebben externen in de school waaronder een fysiotherapeut en een orthopedagoog die met kinderen werkt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Morena de Vries is bezig met een plan om de zorgkwaliteit te verbeteren.

Zo zijn we bezig met het maken van kwaliteitskaarten op bepaalde zorggebieden. 
Worden de diverse protocollen aangescherpt. 

Onze ambitie is om komend schooljaar de kinderen naar aanleiding van de analyses doelgerichte extra instructie te geven. 

Ook willen we tijdens de ondersteuningsoverleggen vanaf groep 6 de kinderen erbij uitnodigen, zodat ze deel uitmaken van hun eigen ontwikkeling. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Pettenvlet aan zee biedt voor- en vroegschoolse educatie aan (VVE)

We bekijken elk jaar waar we kunnen samenwerken met thema's, sportdagen etc...

Er is een warme overdracht met de leerkracht van groep 1-2.

Terug naar boven