Prins Constantijn

Walmolen 2 3352 AN Papendrecht

  • Kindcentrum Prins Constantijn biedt één plek voor onderwijs, opvang, opvoeding en ontwikkeling van alle kinderen van 0-13 jaar.
  • Om het jaar heeft iedere groep, van de peuters t/m groep 7, een groepsopvoering, waarin dans, drama en muziek centraal staan.
  • Bij ons op school zijn chromebooks aanwezig.  De educatieve programma's bieden een aanvulling op onze lessen.
  • Wij werken met de Kanjertraining. De kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan.
  • Wij werken met een continurooster waarbij de kinderen in de klas, onder toezicht van een pedagogisch medewerker, lunchen.

Hoe tevreden zijn leerlingen over de school?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum Prins Constantijn werken we voortdurend aan kwaliteit. Daarbij is het van belang te weten wat leerlingen, ouders en medewerkers van bepaalde dingen vinden. Immers, meten is weten. Ieder jaar vullen kinderen de sociale vragenlijst in, zodat ze hun mening kunnen laten horen. Wat vinden onze leerlingen ervan: wat gaat goed en wat kan er beter! De vragenlijst wordt (anoniem) door de kinderen van groep 5 t/m 8 ingevuld. Daarnaast vullen de kinderen één keer in de vier jaar de vragenlijst leerlingtevredenheid in.

Leerlingtevredenheid:
In 2014 hebben wij ons laatste leerlingtevredenheidsonderzoek gehouden., dit schooljaar staat deze vragenlijst weer op de planning. De totale vragenlijst bestond uit 71 vragen. De vragenlijst is uitgezet onder 99 respondenten, waarvan 100% de lijst volledig heeft ingevuld. Volgens ons kwaliteitszorgsysteem wordt een respons van 100% beoordeeld als ‘uitstekend’. Dat betekent dat wij als school zo een goed beeld krijgen van onze kwaliteit. We scoren als school gemiddeld op de vragenlijsten een 3,14 (op een vierpuntschaal). Daarmee scoren we als school een voldoende. In bijgevoegd document kunt u de uitslag bekijken. Over veel zaken waren leerlingen tevreden, maar er waren ook kleine verbeterpunten.

Sociale veiligheid:
Deze lijst wordt ieder jaar afgenomen, de laatste vragenlijst is in 2019 afgenomen. De totale vragenlijst bestond uit 40 vragen. De vragenlijst is uitgezet onder 95 respondenten, waarvan 100% de lijst volledig heeft ingevuld. Volgens ons kwaliteitszorgsysteem wordt een respons van 100% beoordeeld als ‘uitstekend’. Dat betekent dat wij als school zo een goed beeld krijgen van onze kwaliteit. We scoren als school gemiddeld op de vragenlijsten een 3,60 (op een vierpuntschaal). Daarmee scoren we als school een goed. In bijgevoegd document kunt u de uitslag bekijken. Over veel zaken zijn leerlingen tevreden, maar er zijn ook kleine verbeterpunten naar voren gekomen.

De uitkomsten van deze vragenlijsten hebben we in eerste instantie besproken met de leerlingenraad. Herkennen zij deze punten? Hebben zij ideeën hoe verbeterpunten aangepakt kunnen worden? Daarnaast is het besproken met het team. Wat goed gaat, blijven we natuurlijk doen! De verbeterpunten die hieruit voortkomen pakken we, waar nodig met de leerlingen, aan. 
Ook naar aanleiding van het leerlingtevredenheidsonderzoek hebben we verbeterpunten aangepakt. We kunnen concluderen dat deze acties zijn vruchten afgeworpen heeft, aangezien de vragenlijst sociale veiligheid als 'goed' beoordeeld wordt.

Download tevredenheidsrapport Bron

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

In het kader van ons kwaliteitszorgsysteem nemen we eens in de drie jaar een oudertevredenheidsonderzoek af en eens in de twee jaar een sociale veiligheidslijst. In 2017 hebben we de vragenlijst ouders afgenomen. De totale vragenlijst bestond uit 96 vragen. De vragenlijst is uitgezet onder 133 respondenten, waarvan 47% de lijst volledig heeft ingevuld. Volgens ons kwaliteitszorgsysteem wordt een respons van 47% beoordeeld als ‘voldoende’. Dat betekent dat wij als school zo een voldoende beeld krijgen van onze kwaliteit. We scoren als school gemiddeld op de vragenlijsten een 3,37 (op een vierpuntschaal). Daarmee scoren we als school een ruim voldoende. In bijgevoegd document kunt u de uitslag bekijken. Over veel zaken zijn ouders tevreden, maar er zijn ook verbeterpunten naar voren gekomen.

Een van de verbeterpunten die uit deze vragenlijst naar voren kwam is: 'De school vraagt regelmatig of ik tevreden ben over deze school'. De uitslag van deze vragenlijst is daarom ook besproken tijdens het oudercafé. Hoe zien de ouders school? Wat zijn de verbeterpunten en hebben zij ook ideeën hoe we dit concreet vorm kunnen geven? Dit is daarna weer teruggekomen in het team.
Een verbeterpunt vanuit deze vragenlijst was ook de tijd die aan creatieve vorming besteed wordt. Ouders gaven aan dat zij de doe-middagen die in de bovenbouw uitgevoerd vonden zo leuk vinden. Hierop hebben we dit uitgebreid naar de groepen 3 en 4. Voor de doe-middagen worden ouders ook uitgenodigd om te komen helpen. 
Naar aanleiding van het informeren over toetsresultaten hebben we het ouderportaal van Parnassys aangeschaft, zodat ouders, als ze daar behoefte aan hebben, de resultaten in kunnen zien.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven