Prins Constantijn

Walmolen 2 3352 AN Papendrecht

  • Kindcentrum Prins Constantijn biedt één plek voor onderwijs, opvang, opvoeding en ontwikkeling van alle kinderen van 0-13 jaar.
  • Om het jaar heeft iedere groep, van de peuters t/m groep 7, een groepsopvoering, waarin dans, drama en muziek centraal staan.
  • Bij ons op school zijn chromebooks aanwezig.  De educatieve programma's bieden een aanvulling op onze lessen.
  • Wij werken met de Kanjertraining. De kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan.
  • Wij werken met een continurooster waarbij de kinderen in de klas, onder toezicht van een pedagogisch medewerker, lunchen.

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten op de Prins Constantijn zijn gemotiveerd en goed opgeleid. Het team bestaat uit 13 leerkrachten. Verder beschikken wij twee dagen over een onderwijsassistente die kinderen extra hulp buiten de groep geeft en de plusklas draait. Daarnaast is er een leraarondersteuner actief voor de begeleiding van arrangementsleerlingen. Ook beschikt de school over een ICT-coördinator, een administratief medewerker en een deeltijd gymdocent. De groepsleerkrachten zijn de eerst verantwoordelijken voor de eigen groep. De eindverantwoording voor de school berust bij de directeur. Voor de scholen van het bestuur is een directeur-bestuurder aangesteld. Regelmatig voeren de directies van de scholen gezamenlijk overleg. 

Veel leerkrachten werken twee, drie of vier dagen. Meerdere groepen hebben daardoor twee leerkrachten. We proberen het zo te regelen dat er niet meer dan twee personen voor de groep staan.

We werken bij ons op school met een minikader. Wij werken met een een onderwijscoördinator met coördinerende taken. Daarnaast beschikken we over een intern begeleider.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In principe worden groepen niet naar huis gestuurd. Natuurlijk kunnen medewerkers afwezig zijn door ziekte of verlof. Vervangingen worden zoveel mogelijk ingevuld met voor de kinderen bekende krachten. Indien een vervanging in de basisschool ook niet door externe invalkrachten kan worden vervangen, worden groepen verdeeld. Er is dan een noodplan aanwezig, waar passend werk voor de kinderen in zit dat ze die dag kunnen maken.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kindcentrum Prins Constantijn werkt met jaargroepen. Dat betekent dat in elke klas leerlingen zitten van ongeveer dezelfde leeftijd. Voor de kleutergroepen kiezen we bewust voor het werken met twee gecombineerde groepen 1/2. 

Er zijn binnen de school relatief grote verschillen in leerlingaantallen tussen de diverse groepen. Doordat wij een relatief kleine basisschool zijn en niet werken met parallelgroepen, zijn wij afhankelijk van het aantal aanmeldingen voor een specifieke jaargroep. Belangrijk uitgangspunt is dat de kwaliteit van het onderwijs aan de verschillende groepen blijft gewaarborgd.

Voor wat betreft de manier van werken wordt er zoveel mogelijk aangesloten op de werkwijze van de 1-zorgroute. Belangrijk hierbij is dat we het accent niet leggen op het denken in termen van problemen bij leerlingen, maar meer in termen van  ‘onderwijsbehoeften’. We proberen zo te ontdekken wat een leerling nodig heeft om een ontwikkelingsdoel te bereiken.Praktisch gezien betekent dit dat vanaf groep 3 de groepen zijn onderverdeeld in drie niveaus. Eén groep kinderen kan aan het werk zonder instructie. Hebben zij toch behoefte aan instructie dan mogen zij altijd aansluiten bij de basisgroep. De andere twee groepen krijgen altijd een korte instructie om daarna aan het werk te gaan. De groep kinderen die wat extra ondersteuning nodig heeft, krijgt na de korte instructie nog een extra instructie. De leerkracht gaat dieper op de problemen in en probeert door middel van verschillende strategieën de leerstof op passende wijze aan te bieden. Deze leerlingen krijgen vaak de extra instructie aan de instructietafel die in iedere groep aanwezig is.
Groep 3 werkt op het gebied van aanvankelijk lezen in vier niveaus zoals Veilig Leren Lezen aangeeft. Zij gebruiken de benamingen; ster, zon, maan en raketkinderen. Groep 1 en 2 werken met de kleine kring. In de kleine kring krijgen kinderen die moeite hebben met een bepaalde activiteit, of kinderen die extra uitdaging nodig hebben, extra instructie.

Binnen de klassikale structuur hanteren wij methodes voor de leerlijnen. Er wordt op een vrije, niet slaafse manier, met de methodes omgegaan maar de leerlijnen en de doelen blijven gehandhaafd. Aangezien de methodes die wij gebruiken kerndoelen dekkend zijn is hiermee ons onderwijs op alle gebieden kerndoelen dekkend.Ons kindcentrum biedt de vakgebieden, die genoemd staan onder het kopje 'onderwijstijd' aan en gebruikt daarbij methodes en toetsen als bronnenmateriaal. Gelet op de kerndoelen, gaan we ervan uit, dat de methodes die we gebruiken dekkend zijn voor de kerndoelen en aansluiten bij de referentieniveaus. We gebruiken de methodes integraal, maar vullen wel aan waar we dat nodig vinden (opplussen) of laten weg waar dat mogelijk of zelfs beter is. Daardoor borgen we dat we de kerndoelen ook daadwerkelijk behalen. Hetzelfde geldt voor de referentieniveaus. Ons uitgangspunt is, dat we de referentieniveaus realiseren door het gebruik van de methodes en gevalideerde toetsen (Cito).

Ons kindcentrum zet sterk in op een veilig schoolklimaat. Sociale- en emotionele ontwikkeling vinden wij van groot belang en een belangrijk element om tot leren te komen. Naast het gebruik van de kanjertraining, die wordt ingezet in alle groepen (ook dagopvang, peuterspeelzaal en BSO) organiseren wij activiteiten waarbij alle kinderen samen spelen, vieren en zorg dragen voor elkaar. Er zijn bijvoorbeeld activiteiten waarop groepsdoorbrekend gewerkt, gespeeld of gevierd wordt.Op onze school hechten we veel waarde aan de zelfstandigheid van de kinderen. Naast zelfstandigheid vinden we het belangrijk om de eigen verantwoordelijkheid van onze kinderen te ontwikkelen. Autonomie en eigen verantwoordelijkheid betekenen niet, dat de leerkrachten de leerlingen te snel en te gemakkelijk loslaten. Mentoren begeleiden de leerprocessen en doen dat “op maat”: kinderen die (wat) meer sturing nodig hebben, krijgen die ook. Wij werken eraan dat kinderen zich bewust worden van hun eigen leermogelijkheden. Het mede-eigenaar worden van het leerproces en het vergroten van de intrinsieke motivatie vinden wij belangrijk. De kinderen helpen elkaar en worden geholpen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen vallen: technisch lezen en begrijpend lezen.
Onder taal vallen: taal en spelling.
Onder wereldoriëntatie vallen: aardrijkskunde, topografie, geschiedenis, natuur/techniek en verkeer.
Onder kunstzinnige en creatieve vorming vallen: handvaardigheid, tekenen, muziek en drama.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met elkaar voor ieder kind…Dit is ons motto en wij willen hiernaar ook handelen. Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Kindcentrum Prins Constantijn wil dat zoveel mogelijk kinderen naar de school gaan die ouders voor hun kind(eren) voor ogen hebben. Want zo hebben ze de beste kansen op succeservaringen, een vervolgopleiding en meedoen in de samenleving. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal (basis)onderwijs. 

Wat is er veranderd?
Scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. Of op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning, of op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs. Ouders worden hier nauw bij betrokken en scholen gaan hier in samenwerken. Ook hoeven ouders geen ingewikkelde indicatieprocedure te doorlopen en zijn er geen rugzakjes meer. De extra ondersteuning die kinderen nodig hebben wordt rechtstreeks door de samenwerkende scholen georganiseerd en betaald. 

Wat vindt u op Kindcentrum Prins Constantijn?
De populatie van kindcentrum Prins Constantijn is divers en dat ervaren wij als een kans. Het team van kindcentrum Prins Constantijn biedt een goede kwaliteit aan basisonderwijs en opvang en sociale veiligheid voor kinderen, ouders en medewerkers. Alle kinderen moeten in het kindcentrum tot hun recht komen en de zorg een aandacht krijgen die zij nodig hebben. De ondersteuning van kinderen wordt zo vroeg mogelijk, zo licht mogelijk en zo dichtbij mogelijk geboden. De balans tussen de grootte van een groep en de daaraan verbonden ondersteuning, de mogelijkheden in groepsorganisatie, de gemiddelde competenties van de medewerkers en het kunnen verkrijgen van de benodigde kennis is bepalend of een kind met specifieke ondersteuningsbehoefte op Kindcentrum Prins Constantijn het benodigde aanbod kan krijgen. Als het kindcentrum de noodzakelijke zorg niet kan leveren, zal deze zich inspannen voor aanmelding bij en een goede overdracht naar een andere school voor BO, SBO of  (V)SO, binnen het samenwerkingsverband.

Welke deskundigheid heeft Kindcentrum Prins Constantijn?
Kindcentrum Prins Constantijn heeft een gedreven, goed geschoold team wat openstaat voor plaatsing van ieder kind mits het goed is voor het kind en het onderwijs. Het kindcentrum heeft een gedegen zorgteam en meerdere specialisten. Het team staat open voor het verwerven van kennis op uiteenlopende gebieden, wat het uitgangspunt is bij samenwerking met externe deskundigen (bijvoorbeeld orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk, jeugdzorg). In ons ondersteuningsprofiel vindt u de details over de ondersteunende mogelijkheden die het kindcentrum biedt.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven