Prins Constantijn

Walmolen 2 3352 AN Papendrecht

  • Kindcentrum Prins Constantijn biedt één plek voor onderwijs, opvang, opvoeding en ontwikkeling van alle kinderen van 0-13 jaar.
  • Om het jaar heeft iedere groep, van de peuters t/m groep 7, een groepsopvoering, waarin dans, drama en muziek centraal staan.
  • Bij ons op school zijn chromebooks aanwezig.  De educatieve programma's bieden een aanvulling op onze lessen.
  • Wij werken met de Kanjertraining. De kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan.
  • Wij werken met een continurooster waarbij de kinderen in de klas, onder toezicht van een pedagogisch medewerker, lunchen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2014-2015 zijn er meerdere aanbieders van de eindtoets op de markt gekomen. Het schooljaar 2014-2015 werd hierbij als 'tussenjaar' gezien. Wij hebben gebruikt gemaakt van dit tussenjaar door binnen de vereniging de verschillende eindtoetsen (CITO, IEP en Route 8) te testen. Met elkaar hebben we de verschillende toetsen geëvalueerd en zijn we uiteindelijke tot de keuze gekomen om in het vervolg de toets Route 8 af te nemen. Vandaar dat u in de resultaten van de eindtoets van de afgelopen jaren, verschillende toetsen ziet staan.

We hebben voor Route 8 gekozen omdat deze toets digitaal af te nemen is, de toets adaptief is en zich daardoor aanpast aan het niveau van de leerling, waardoor de leerling niet gefrustreerd raakt. Ook hebben wij ervaren dat de adviezen die uit deze toets komen vaak passend zijn.

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten op onze school worden gemeten door methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen.  De eerstgenoemde toetsen hebben met name betrekking op het geleerde in een afgebakende periode voorafgaand aan de toets. Voor de onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de CITO LVS-toetsen, deze toetsen de geleerde kennis over een langere periode. De CITO toetsen worden twee keer per leerjaar afgenomen en zijn landelijk genormeerd. 
Beide resultaten geven een duidelijke indicatie aan de leerkrachten of het gegeven onderwijs aan slaat bij hun groep. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat de leerling/leerlingen zich optimaal kan/kunnen ontplooien? Naar aanleiding van deze resultaten en observaties evalueren de leerkrachten het gegeven onderwijs en de groepsplannen. Dit wordt ook met de intern begeleider besproken, waarna de groepsplannen worden aangepast.

Opvallende zaken op sociaal/emotioneel gebied worden doorgaans in de praktijk van alledag geobserveerd. In de onderbouw komen, via het observatiesysteem KIJK, specifieke zaken naar voren. Vanaf groep 3 hanteren we het Kanjerobservatiesysteem.

De intern begeleider maakt twee keer per jaar een analyse van de schoolresultaten. Op basis van deze analyse worden er school- en groepsspecifieke doelen en actieplannen gemaakt waar dat half jaar extra aan gewerkt gaat worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 geven wij, in februari, ons schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de volgende vier onderdelen, waarbij het belangrijkste onderdeel bovenaan staat:
- Schoolprestaties van de afgelopen jaren.
- Werkhouding (o.a. motivatie, concentratie, huiswerkhouding)
- Uitslag van de Entreetoets
- Uitslag van de Drempeltoets.

De adviezen voor het voortgezet onderwijs zijn zoals verwacht mag worden van onze leerlingpopulatie.

De meeste leerlingen stromen uit naar de volgende scholen:
- De Lage Waard in Papendrecht
- Het Willem de Zwijgercollege in Papendrecht
- Het Griendencollege in Sliedrecht.
- Het Johan de Witt in Dordrecht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven