Aloysiusschool

Zandvoorterpad 8 2051 BC Overveen

  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methode-onafhankelijke toetsen

Wanneer u uw kind op onze school plaatst, vertrouwt u uw kind gedurende acht jaar toe aan onze zorg. Om onze leerlingen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht In Eigen Profiel). We kijken naar de kernvakken zoals lezen, taal en rekenen, die van wezenlijk belang zijn. Ook hebben we met IEP aandacht voor andere vaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt het vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van ieder kind. Het IEP LVS bevat dus toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: er ontstaat een beeld van wat het kind weet, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. We zetten deze instrumenten en toetsen in groep 3 t/m 8 in.

Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen:
* Taalverzorging 
* Rekenen
* Technisch lezen 
* Begrijpend Lezen 
* Hart en handen 

De leerkrachten analyseren samen met de IB'er de resultaten van IEP twee keer per jaar. Hierbij vergelijken we leerlingen niet met elkaar, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang: hoe heeft dit kind zich ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? Dit geeft ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. 

Methodetoetsen

Naast de methode onafhankelijke toetsen (IEP LVS), maken we ook gebruik van de methodetoetsen. Met deze toetsen wordt de mate van beheersing van de leerstof in de voorafgaande periode getoetst. Zo worden in groep 3 op vier momenten in het jaar worden de Veilig Leren Lezen-toetsen afgenomen, zoals de methode aanbeveelt (Herfst-, Winter-, Lente- en Zomersignalering). De resultaten van deze toetsen kunnen o.a. aanleiding geven tot het aanpassen van de oefenstof, de instructie, remediëring, e.d.
De resultaten van de meeste toetsen, observaties en testen worden tijdens de 10- minutengesprekken met de ouders besproken. Ook bespreken we de voortgang en doelen met de kinderen tijdens de kindgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen de kinderen en ouders zo goed mogelijk informeren over de diverse vormen van voortgezet onderwijs in onze regio. Daarnaast vinden we het belangrijk ouders en kinderen te helpen bij het kiezen van de school waar het kind zich thuis zal voelen en het een goede kans van slagen heeft. Daarom informeren wij ouders en kinderen tijdig over de jaarlijkse informatiemomenten van middelbare scholen en wanneer zij welke stappen kunnen verwachten ten aanzien van het (voorlopig) schooladvies.

Het schooladvies is gebaseerd op meerdere onderdelen en wordt door een team van leerkrachten, directeur en IB-er besproken en onderbouwd:
* leerresultaten en toetsen, minimaal vanaf het moment eind groep 6,
* ervaringen en waarnemingen op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden, gebaseerd op groep 6, 7 en 8,
* inzicht van de school door de jaren heen, 
* De wens van ouders en de wens van de leerling wordt meegenomen in het proces, maar is niet bepalend.

Eind groep 7 krijgt iedere leerling een indicatie voor een voorlopig advies. Een half jaar later (in januari groep 8) bespreken leerkracht, leerlingen en ouders/verzorgers het voorlopig schooladvies. In februari wordt een onafhankelijke toets (IEP Doorstroomtoets) afgenomen, waarna in de week van 15 maart het advies definitief wordt. Haalt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Stappenplan 2023-2024:

Tussen 10-31 jan.  Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
Tussen 1-15 febr.   Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
Voor 24 mrt           Scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.Leerlingen en ouders ontvangen van school het definitieve schooladvies. School geeft ouders inzage in het overstapdossier en legt dit vast.
Tussen 25-31 mrt   Alle leerlingen melden zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.
April                      Lotingsprocedure.
                             Definitieve inschrijving bij de VO school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat onze leerlingen goed met elkaar om kunnen gaan. Zowel in de klas, op het schoolplein, op straat en natuurlijk ook thuis. Met plezier naar school gaan is de basis van al het leren. Om een veilig en fijn schoolklimaat te scheppen, gebruiken wij de Kanjertraining. We zijn een erkende Kanjerschool en daar zijn we trots op! We besteden met de Kanjertraining gericht aandacht aan de ontwikkeling van de sociale competenties van leerlingen. Dit komt terug in de Kanjerlessen, maar de principes van de Kanjertraining zijn met al onze activiteiten en doorlopend met ons handelen verweven. Op deze manier zorgen we dat iedereen op de Aloysiusschool op een fijne manier samen kan leren en leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Uitdaging
  • Erkenning

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Schoolbesturen houden tegenwoordig zelf toezicht op hun scholen of er goed onderwijs gegeven wordt en hoe de scholen hun leerlingen bieden wat nodig is. De onderwijsinspectie bezoekt een keer per vier jaar het schoolbestuur om te onderzoeken of zij dat toezicht goed uitvoeren.
De stiching JongLeren is door de inspectie goed bevonden (schooljaar 2022-2023 inspectiebezoek JongLeren).

Terug naar boven