Aloysiusschool

Zandvoorterpad 8 2051 BC Overveen

  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool
  • Schoolfoto van Aloysiusschool

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft een zeer enthousiast, pedagogisch sterk en betrokken team van leerkrachten en ondersteuners, waar we heel trots op zijn! 

We hebben meerdere specialisten die de onderwijsontwikkeling van onze school mede vormgeven, zoals een gedrags-, jonge kind-, taal-, lees- en rekenspecialist. Ook is er een specialist die onze meerbegaafde leerlingen begeleidt in de Flexklas en waar nodig op individuele basis.

Daarnaast hebben we een zeer bevlogen vakleerkracht bewegingsonderwijs, bij wie het plezier in bewegen altijd voorop staat.
Muziek wordt wekelijks gegeven door de geschoolde muziekdocenten van 'Hallo Muziek'.

Enkele leerkrachten hebben naast hun lesgevende taken andere taken. Zo hebben we bouwcoördinatoren, een leescoördinator, ICT-coördinator, Bedrijfshulpverleners, Kanjercoördinator en een I.C.C.-er (Intern Cultuur Coördinator).

Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, zijn wij aangesloten bij de Day a Week School Jong Leren. Voor meer informatie over Day a Week School: www.jl.nu/dws 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als vervanging van een medewerker aan de orde is, nemen wij de volgende stappen (in deze volgorde):

  1. Vervanging vanuit de bovenschoolse vervangingspool.
  2. Vervanging door collega van de school die extra komt werken.
  3. Vervanging door leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent.
  4. Vervanging door stagiaire onder supervisie.
  5. Leerlingen verdelen over de andere groepen.
  6. Leerlingen naar huis sturen.

De bovengenoemde aanpak is in overleg met de MR van onze school vastgesteld, als onderdeel van een noodplan vanwege het actuele lerarentekort. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij houden zoveel mogelijk rekening met de verschillen tussen de kinderen als het gaat om belangstelling, ontwikkeling en vaardigheden. In het programma zijn dagelijks terugkerende activiteiten opgenomen zoals: de kring, het spel, werken en bewegen. Na binnenkomst in de ochtend kunnen de kinderen gelijk starten met spelen. Met volle energie en aandacht voor het spel starten we zo de schooldag. Vervolgens gaat we in de kring, waar er wordt voorgelezen, gezongen, verhalen verteld en geplande activiteiten worden uitgelegd. Na de kring worden er keuzemogelijkheden gegeven aan de kinderen. Er zijn ook gerichte opdrachten, waarbij kinderen bij elkaar worden gezet op basis van hun ontwikkelbehoefte.

Omdat jonge kinderen een natuurlijke behoefte hebben aan spelen en bewegen, zijn er veel bewegingsactiviteiten. We noemen o.a. het buiten spelen, kleutergym, spelen met de zandtafel en het werken met, en ontdekken van, allerlei materialen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijden zijn een indicatie. Er wordt doorlopend kritisch gekeken of er aanpassingen in het rooster nodig zijn. Door het lesaanbod aan te passen aan wat een groep nodig heeft, besteden we de tijd zo goed mogelijk. De leerdoelen, de behoeften van de leerlingen en de behaalde resultaten zijn leidend om het aanbod en de hoeveelheid tijd per vakgebied te bepalen.

Buiten de standaard vakken, zoals lezen en rekenen, vinden wij een aantal andere vakken ook erg belangrijk. Zo geven wij wereldoriëntatie binnen thematisch onderwijs. Dit doen we met de methode VierKeerWijzer. 
Daarnaast zijn wij met trots een Kanjerschool. We gebruiken de methode 'Kanjertraining' voor burgerschap en voor het aanleren van sociale vaardigheden. De Kanjertraining is met al onze activiteiten verweven. 

Ook zit er muziek in de Aloysiusschool! Vakleerkrachten van Hallo Muziek geven met een doorlopende leerlijn muziekonderwijs aan alle groepen. De leerlingen van de groep 5 t/m 8 leren ieder half jaar een ander muziekinstrument bespelen.  

ICT- onderwijs vinden we ook belangrijk. Onze school werkt in de "Google suites for education" omgeving en we werken met Chromebooks en Snappet.

Wij nemen als school ook deel aan Day a Week school. Dit biedt een deeltijd onderwijsaanbod voor cognitief talentvolle en creatief denkende kinderen. Zie onze website voor meer informatie hierover. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school. Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van Jong Leren vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. Als u verwacht dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, geeft u dit aan bij aanmelding van uw kind op school.

Welke extra ondersteuning biedt de Aloysiusschool?

De eigen leerkrachten begeleiden de kinderen zoveel mogelijk in de klas. Dit kan betekenen dat kinderen (tijdelijk) extra instructie krijgen of juist extra aanbod en uitdaging. Voor kinderen met dyslexie en dyscalculie is er sprake van compenserende maatregelen. Dit wordt met de Intern Begeleider besproken en gepland. 

Er zijn leerlingen die naast het reguliere programma andere ondersteuning nodig hebben dan van hun eigen leerkracht. Voor deze leerlingen organiseren we extra ondersteuning buiten de klas. Dit kan zijn in kleine groepjes, maar ook individueel. Onze onderwijsassistenten, Remedial Teachers, onze meer- en hoogbegaafdheidspecialist en onze kindercoach verzorgen de begeleiding van deze kinderen en monitoren hun ontwikkeling nauwgezet.  

Wanneer we ervaren dat een kind meer hulp nodig heeft, om op een voor iedereen prettige manier mee te komen in de klas, kunnen we de hulp van ons Samenwerkingsverband inschakelen. Zij kijken met ons mee welke externe specialisten de best passende hulp kunnen bieden. Dit doen we altijd in samenspraak met de ouders en we bespreken de ontwikkeling van het kind met regelmaat met ouders en de betrokken partijen.

In ons Ondersteuningsprofiel kunt u terugvinden hoe we de ondersteuning op de Aloysiusschool georganiseerd hebben.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ondersteuningsbehoefte is altijd aan verandering onderhevig, daarom blijven we altijd goed kijken naar onze leerlingen en wat zij nodig hebben. Op dit moment zien wij dat er een meer specialistische vraag is naar meer- en hoogbegaafdheid bij jonge kinderen. Om die reden hebben wij ervoor gekozen om binnen onze formatie ruim tijd vrij te maken voor onze hoogbegaafdheidsspecialist. Op die manier kan zij meer tegemoet komen aan deze vraag.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft drie groepen 1-2. In deze groepen werken we voornamelijk thematisch. De keuze van de thema's is gerelateerd aan de belevingswereld van het jonge kind. Op deze wijze betrekken we de kinderen actief bij het thema. Deze directe betrokkenheid stimuleert het praten over het thema en naar aanleiding hiervan gaan we actief aan het werk. In groep 1-2 werken we, net als bij de rest van de school, voor ons thematisch onderwijs met de werkwijze VierKeerWijzer.

Wij verwachten dat uw kind zindelijk is zodra hij/zij op school komt. Wij stimuleren zelfredzaamheid van uw kind. Het zou fijn zijn als uw kind zich zelfstandig kan omkleden voor de gymles en zelf de jas aan en uit kan doen. 

We hebben binnen onze school een aantal specialisten op het gebied van Het jonge kind. Zij kunnen in de eerste groepen zo nodig extra aandacht besteden aan de ontwikkeling van de jongste leerlingen. 

Terug naar boven