De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
De Vier Windstreken hecht veel waarde aan een pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen. Bij leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving beoogd. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten.
Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid. Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen.
De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Educatie op het gebied van sociale veiligheid
Hoewel ieder mens uniek is en aanwijsbare culturele, sociale of fysieke verschillen kan ervaren, zijn er per ontwikkelingsfase gemeenschappelijke elementen herkenbaar. Met deze gemeenschappelijke kenmerken als basis leren kinderen omgaan met zichzelf en anderen, hebben we als doel om een positieve kijk op seksualiteit mee te geven en waarden en normen met elkaar te vormen, zodat zij (later) verantwoorde keuzes maken in de omgang met anderen. Door gebruik te maken van een erkende methode willen wij deze doelen behalen en borgen. Dit doen wij door gebruik te maken van de methodes: HiRO en Veiligwijs.
Deze methoden richten zich op:
- educatie
- houding/meningsvorming
- de school
- haar sociale omgeving.
Naast het methodisch lesgeven, is het onderwerp sociale veiligheid ook in het dagelijks handelen van de leerkracht verweven. We hanteren onze eigen gedrags- en schoolregels. Deze regels zijn zo opgesteld dat gewenst gedrag wordt weergegeven. Binnen de aanpak voor sociale veiligheid krijgen de gedrags-, omgangs- en schoolregels aandacht.
Hieronder zijn de gedrags- en omgangsregels van de school opgenomen:
- Ik, jij, hij of zij, iedereen hoort erbij!
- Als de ander praat ben je stil, dan hoor je wat die zeggen wil
- Pesten is nooit goed, zorg dus dat je aardig doet
- Alle dingen hebben een doel, kapot maken is niet cool
- Rennen doe je op het plein, binnen moet je rustig zijn
- Slaan of schoppen? Daar moet je snel mee stoppen!