Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen worden ingedeeld in hun eigen groep met leeftijdsgenoten. Naast het onderwijs in de groep werken kinderen ook samen tijdens groepsdoorbrekende activiteiten:
- Thematisch onderwijs; kinderen werken een periode samen aan een thema op het gebied van wereldoriëntatie
Daarnaast kunnen kinderen gebruik maken van kompastijd. Dit houdt in dat een leerkracht begeleiding verzorgt voor kinderen die behoefte hebben aan extra ondersteuning of juist meer uitdaging nodig hebben. Onder leiding van een leerkracht, die zich gespecialiseerd heeft in onderwijs aan hoogbegaafden, werken deze kinderen met elkaar aan hun doelen.
De gymlessen worden verzorgd door een vakleerkracht van de Yellowbellies.
Voor muziek maken we gebruik van de methode 123Zing.
We bieden in samenwerking met een vakdocent kunsteducatie, de cultuurcoördinator van het Cultuurhuis en het Muziekhuis een programma rondom cultuuronderwijs aan en we bezoeken als school theatervoorstellingen.
We beschikken over een grote keuken welke ingezet wordt voor kook- en bakactiviteiten. Ook maken we voor openingen, vieringen en presentaties gebruik van onze grote gemeenschappelijke hal.
Taalklas Oudewater
Op onze school bieden we eerste opvang aan alle kinderen die net in Nederland zijn in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Deze kinderen komen in de Taalklas.
De Taalklas biedt een leerrijke omgeving voor deze kinderen, waarin ze de Nederlandse taal eigen kunnen maken. Het onderwijs is in deze klassen vooral op taal gericht. Naast veel aandacht voor taal krijgen de kinderen ook alle reguliere vakken aangeboden, zoals rekenen, wereldoriëntatie en bewegingsonderwijs. Ons doel is om het kind na 1 jaar (40 schoolweken) in te laten stromen in een reguliere klas en dat de leerling het onderwijs dan verder kan volgen. Dit kan op iedere willekeurige school in Oudewater.
Voor kinderen die 4 of 5 jaar zijn is er geen speciale opvangklas. Het kleuterprogramma is al ingericht op de taalontwikkeling en het communiceren met elkaar. Anderstalige kleuters komen dus gewoon in onze reguliere kleuterklas.
Sinds een paar jaar worden de kerndoelen heel bewust aangeboden via het spel. Kinderen spelen echte situaties na, die dicht bij hun belevingswereld liggen. Tijdens het spel wordt gewerkt aan woordenschat, creatieve oplossingen, ontluikende geletterdheid en rekenactiveiten.
De onderwijstijden van de verschillende vakgebieden zijn niet precies vast te stellen. In de ochtend wordt met name aandacht besteed aan de kernvakken rekenen, lezen en taal. Bij het werken met thema's is het juist de bedoeling om zoveel mogelijk geïntegreerd te werken. Dus behalve wereldoriëntatie komen er ook talige en rekenkundige opdrachten bij een thema aan te pas, zoals woordenschatontwikkeling, presenteren, begrijpend lezen, het maken van tabellen en grafieken. De uitwerking van een thema kan zich lenen voor creatieve en kunstzinnige opdrachten.
Ook beweging vinden wij belangrijk en daarom worden er na de lunch beweegactiviteiten aangeboden door de Yellowbellies, een sportieve kinderopvangorganisatie.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt beschreven hoe we de hulp aan kinderen met een speciale onderwijsbehoefte georganiseerd hebben op de Immanuelschool. Ook wordt beschreven hoe we ondersteund worden vanuit het samenwerkingsverband Passenderwijs. Het SOP is via schoolvensters en onze eigen website als download in te zien.
We hebben op school een interne begeleider, die zich bezighoudt met de zorg voor kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Hierbij worden vaste procedures gevolgd die vastgelegd zijn in ons zorgplan.
De interne begeleider overlegt samen met de leerkracht op welke wijze hulp geboden wordt waarbij de extra hulp meestal in de klas wordt gegeven. Tijdens kompastijd worden kinderen begeleid door een leerkracht buiten de klas met het behalen van hun persoonlijke doelen.
Ouders/verzorgers worden door de leerkracht over onverwachte ontwikkelingen van hun kind geïnformeerd.
De hulp van de Schoolbegeleidingsdienst, Jeugdgezondheidszorg en Passenderwijs kan ingeroepen worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast een goed aanbod in de groep door op verschillende niveaus te differentiëren, zullen er komend schooljaar meer uren beschikbaar zijn voor kompastijd. Zo kunnen we nog meer kinderen bedienen en inspelen op hun onderwijsbehoeften. Ook zal de visie op meer- en hoogbegaafden onderwijs binnen onze school geëvalueerd worden en zo nodig aangepast. Binnen ons team is een HB specialist en zij zal een coachende rol krijgen om het team en de leerlingen te ondersteunen bij het onderwijs aan onze meer- en hoogbegaafden leerlingen.
De Immanuelschool werkt samen met het Touwhuis, waar collega's van Quadrant Kindercentra peuters begeleiden. De peutergroep maakt gebruik van het hoeklokaal op de begane grond. De andere lokalen in de gang zijn voor de groepen 1 en 2 en voor de Taalklas. Naast Quadrant werken we ook samen met de kinderopvangorganisaties Kind & Co en de Yellowbellies. De peuters van het Touwhuis worden altijd warm overgedragen naar de school waar ouders voor kiezen.