Daltonschool De Polderhof

Kersenlaan 1 5345 JK Oss

  • Jaarlijks maken we een foto waarop we allemaal staan, want de Polderhof, dat zijn wij!
  • Via de hoofdingang komen de kinderen de school binnen. Boven de deuren hangt ons logo met de symbolen die passen bij ons onderwijs.
  • De Dalton-kernwaarden zijn door de kinderen omgezet in muurschilderingen.
  • De kinderen leren vanaf de onderbouw zelfstandig te plannen. Zij doen dat tot en met groep 3 met behulp van het takenbord.
  • Tijdens onze talentdagen leren we over onze talenten. Er zijn leuke workshops en we leren elke keer een belangrijke levensles.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets in groep 8
Met de Eindtoets wordt de kennis, het inzicht en de toepassingsvaardigheid van leerlingen in groep 8 onderzocht. Onafhankelijk van het schooladvies geeft de centrale eindtoets een indicatie over de te maken schoolkeuze.
Over het algemeen zien we dat de verdeling van niveaus waarop de kinderen presteren gemiddeld verdeeld is. De kinderen die in 2023 zijn uitgestroomd hebben een aantal bijzondere schooljaren gekend aan het eind van hun basisschooltijd. Dat dit invloed heeft gehad op hun resultaten kan niet worden ontkend. Wij staan achter het kansrijk adviseren en we kijken naar het potentieel van elk kind. Een deel van de kinderen heeft daarom een ander schooladvies gekregen, dan volgt uit de eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methode gebonden toetsen worden tweemaal per jaar toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd met behulp van onze analysedocumenten. Op basis van deze analyses wordt het onderwijs van de periode erop volgend vormgegeven. We kunnen zo ons onderwijs optimaal laten aansluiten aan de behoeften van onze kinderen. Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben bij een bepaald onderdeel van bijvoorbeeld het rekenen, krijgen dit zo veel mogelijk in de eigen klas.
We kiezen er heel bewust voor om de kleuters geen toetsen te laten maken. Dit past niet bij de ontwikkeling van deze leeftijdsgroep. De leerkrachten vullen aan de hand van een observatiesysteem gegevens van ieder kind in en analyseren en bespreken deze.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

De adviezen voor vervolgonderwijs worden door de leraren van de units 5-6 en 7-8, de coördinator van het schoolondersteuningsteam en directie samen opgesteld. Observaties van de leraren van groep 6 t/m 8 en de gegevens van een kind in het leerlingvolgsysteem vormen de basis voor dit advies. Het schooladvies is voor voortgezet onderwijs leidend bij de plaatsing van een kind. Over het schooladvies wordt door de basisschool gecommuniceerd met ouders. Indien het voortgezet onderwijs vragen heeft over het schooladvies zal het contact opnemen met de leraar van groep 8 (en dus niet met de ouders) voor nadere uitleg of onderbouwing. De PO-Raad en VO-raad hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de overdracht van het onderwijskundig rapport digitaal, veilig en binnen het wettelijk kader kan plaatsvinden; dit gebeurt via het Leerling Administratie Systeem van de scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat er een veilig en prettig pedagogisch klimaat is op onze school, waardoor alle betrokkenen (kinderen, leerkrachten en ouders) zich snel goed thuis voelen en met plezier naar school komen. Iedereen leert meer in een sfeer van vertrouwen, veiligheid en geborgenheid, zowel in de klassen als daarbuiten. We werken hard, maar met plezier. Het team is hecht en werkt veel samen, we zetten ons in voor goed onderwijs en geven adaptief onderwijs met moderne methodes. Binnen onze school hanteren we de volgende grondbeginselen: 

  • Respect voor elkaar is de basis van ons onderwijs 
  • Kinderen moeten elke dag met plezier naar school komen 
  • We hechten aan normen en waarden

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • Zelfredzaamheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2024 heeft de inspectie onze school bezocht, hier lees je hun bevindingen.
Twee jaar geleden introduceerden we het talentgedreven werken in de school, en richtten we ons SOT in. We zien dat dit beide een zeer positief effect heeft op de kinderen, en op het team. De kinderen geven aan zich prettig en veilig te voelen op school. We zien dat ze nog beter kunnen samenwerken, doordat ze elkaars talenten kennen. Het SOT ondersteunt ons allemaal. Vanuit hun expertises ondersteunen collega’s elkaar wanneer een kind ondersteuning nodig heeft in het leerproces. Dit kan zijn omdat het lastig is, maar ook wanneer het juist erg makkelijk is.

Afgelopen jaar zijn we gestart met een nieuwe rekenmethode en een nieuw leerlingvolgsysteem. Beide ontwikkelingen kwamen niet uit de lucht vallen. We zagen dat het rekenonderwijs een verbetering nodig had. Ook wilden we op een andere manier naar de ontwikkeling van de kinderen kijken, beter passend bij onze visie op onderwijs.

De inspectie heeft al deze ontwikkelingen beoordeeld tijdens het bezoek van maart. Ook is onderzocht hoe we ons beleid hebben vastgelegd, welke keuzes we maken in onze plannen en hoe de lessen gegeven worden. De inspectie hanteert hiervoor meerdere ‘standaarden’. Tijdens de inspectiedag zijn lesbezoeken uitgevoerd in (bijna) alle klassen, gesprekken gevoerd met diverse groepen teamleden en een gesprek met ouders. Kinderen mochten de inspecteurs rondleiden en vertellen over onze school. We hebben de lesbezoeken en gesprekken als open en eerlijk ervaren, we zijn als school echt gezien door de inspectie.

De bevindingen van de inspectie komen overeen met onze eigen bevindingen. Deze worden door de inspectie vastgelegd in oordelen. Op een standaard scoren we onvoldoende, dit is de standaard die de resultaten beoordeelt. Hiervoor worden de resultaten van de eindtoets gebruikt. In de afgelopen 3 jaar is het ons, gemiddeld genomen, niet gelukt aan de norm te voldoen. De meest recente resultaten van het leerlingvolgsysteem laten een stijgende lijn zien, wat ons aangeeft dat de aanpak die we vorig jaar kozen, werkt.
Op alle andere standaarden scoren we voldoende. Wel ziet de inspectie ook dat we nog verbeterpunten hebben: we moeten vastleggen hoe onze populatie er uit ziet en welke keuzes we dus maken met betrekking tot ons onderwijs; de informatie die we uit onze observaties met IEP in de onderbouw halen, moeten we nog beter gebruiken om tot een beredeneerd aanbod te komen.

De inspectie concludeert dat het onderwijs op de Polderhof voldoende is. Het eindoordeel is echter wel onvoldoende. Dit komt doordat de inspectie zich aan de wettelijke beslisregels houdt: een onvoldoende op de standaard Resultaten, betekent een onvoldoende als eindoordeel. De opdrachten die we hebben gekregen, sluiten goed aan bij de schoolontwikkeling waar we al mee bezig waren. We kunnen ons dus vinden in deze opdrachten. We blijven inzetten op het goed in beeld hebben van de kinderen en daarop aansluiten met het onderwijs, hierover hebben we complimenten gekregen van de inspectie. Ook zijn we er trots op dat de inspectie ook heeft gezien en gevoeld dat de kinderen zich fijn en veilig voelen op school.

Volgend jaar zal de inspectie onze school opnieuw bezoeken en opnieuw een oordeel geven over de school. We hebben de MR al eerder geïnformeerd over de bevindingen van de inspectie, en nemen hen zoals dat hoort mee in de ontwikkelingen van de school.

Terug naar boven