Daltonschool De Polderhof

Kersenlaan 1 5345 JK Oss

  • Jaarlijks maken we een foto waarop we allemaal staan, want de Polderhof, dat zijn wij!
  • Via de hoofdingang komen de kinderen de school binnen. Boven de deuren hangt ons logo met de symbolen die passen bij ons onderwijs.
  • De Dalton-kernwaarden zijn door de kinderen omgezet in muurschilderingen.
  • De kinderen leren vanaf de onderbouw zelfstandig te plannen. Zij doen dat tot en met groep 3 met behulp van het takenbord.
  • Tijdens onze talentdagen leren we over onze talenten. Er zijn leuke workshops en we leren elke keer een belangrijke levensles.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met hoe wij werken.

Helaas komt het, door het lerarentekort, steeds vaker voor dat er geen invallers beschikbaar zijn. Als dit het geval is, bekijken we of er collega's of stagiaires op school aanwezig zijn of opgeroepen kunnen worden om de groep over te nemen. Doordat we een academische opleidingsschool zijn, hebben we veel stagiaires van de Pabo en van het ROC in huis. Ook de onderwijsassistenten die in de units werken, kunnen ondersteunen bij uitval van een leraar. Indien nodig kunnen groepen samengevoegd worden. In het uiterste geval, kunnen ouders het bericht krijgen dat hun kind de volgende dag niet naar school kan komen. Gelukkig is dit de afgelopen jaren niet nodig geweest maar de kans hierop wordt wel ieder jaar groter.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is vanuit visie ingericht in een unitstructuur. Kenmerkend aan units is dat er door meerdere stamgroepen samen wordt gewerkt. We delen met elkaar ruimten in het gebouw, en maken gebruik van elkaars expertise. Bij een unit is een groep professionals betrokken, welke met elkaar spreekt over onderwijs en de ontwikkeling van de kinderen. Leerlingen werken ook met elkaar binnen de unit samen.
Door groepen te combineren zijn we in staat de beschikbare capaciteit leerkrachten en onderwijsassistenten effectief en efficiënt in te zetten ten bate van de begeleiding van de kinderen en kunnen we ons onderwijs nog beter op maat maken voor elke leerling. De kernwaarden van het Daltononderwijs krijgen hierdoor ook in de organisatie van het onderwijs duidelijk vorm.  

We geven ons onderwijs zo veel mogelijk vorm rondom een thema. Waar mogelijk geldt dit thema voor de hele school. In de onderbouw (groep 1 t/m 4) krijgt het thematisch onderwijs voornamelijk vanuit spel vorm. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) staat het onderzoekend leren centraal in het thematisch onderwijs.

Tot en met groep 3 werken de kinderen met een keuzebord waarop zij leren plannen. Vanaf groep 4 maken we gebruik van een takenkaart voor het plannen van het werk. Naast het eigen lokaal maken we gebruik van ruimtes waar kinderen samen, maar ook zelfstandig en stil kunnen werken. 

Gebruikte lesmethoden
Voor ons onderwijs maken wij onder andere gebruik van methoden. We gebruiken deze bronnen als leidraad en passen ons onderwijs aan op de behoeften van onze leerlingen.

Taal:                           Taal Actief 4
Spelling:                     Taal Actief 4
Lezen:                        Veilig leren lezen; Atlantis
Rekenen:                    Semsom en Pluspunt
Wereldoriëntatie:         Blink
Beeldende Vorming:     Moet je doen!
Engels:                       Take it Easy
Schrijven:                   Pennenstreken
Verkeer:                     Wijzer door het verkeer
Seksuele ontwikkeling: Kriebels in je buik  

Wij zijn in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL). Dit label hebben we verkregen doordat wij in de verkeerslessen en op diverse andere manieren uitgebreid aandacht besteden aan het verkeersonderwijs,


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze onderbouwgroepen leren onze kinderen door middel van spel. We geven het spel vorm door middel van thematisch onderwijs en het inzetten van passende ontwikkelingsmaterialen. De kinderen bewegen veel gedurende de week, we gebruiken ons schoolplein hier voor, maar gymmen ook een aantal keer per week in onze speelzalen.
De kinderen plannen hun eigen werk met behulp van een keuzetakenbord dat in elk lokaal (plein) hangt. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kinderen van de groepen 3 en 4 krijgen ook zo veel mogelijk ruimte om spelenderwijs te leren. Vanaf groep 5 gaat het onderwijs over in onderzoekend leren tijdens het themagerichte aanbod. De kinderen leren werken met een takenkaart, en kunnen zelf hun werk plannen. We verzorgen instructiemomenten waarbinnen we differentiëren in ons aanbod aan de groep.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SchoolOndersteuningsTeam (SOT)

We hebben het SOT ingericht, met als doel de lijntjes zo kort mogelijk te maken en de ondersteuning in school zo laagdrempelig mogelijk in te richten. In het SOT zijn alle specialisten opgenomen, evenals onze onderwijsassistenten. Samen bespreken zij ondersteuningsvragen en bepalen zij welke ondersteuning we zelf kunnen bieden, en welke ondersteuning we vanuit het samenwerkingsverband moeten inschakelen. De coördinatie van het SOT is belegd bij Karen van Workum (groep 1 t/m 4) en Dimphy van Hal (groep 5 t/m 8).   

Leesbegeleiding 

We werken met een protocol voor Dyslexie en Leesproblemen. Dit houdt in dat we kinderen met leesproblemen en/of het vermoeden van dyslexie structureel begeleiden met extra leesbegeleiding.

Ploeteronderwijs

We organiseren voor alle groepen van de school ploeteronderwijs. Dit is aanbod waarin kinderen die meer uitdaging nodig hebben leren leren. Ook vinden zij hier gelijkgestemden, peers. We hanteren geen instroomeis voor dit aanbod, op basis van observaties van leraren en de begaafdheidsspecialist worden kinderen gevraagd deel te nemen. Daarnaast vragen we kinderen hun motivatie en mogelijke leervragen te duiden

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We ontwikkelen ons op het gebied van Talentgedreven onderwijs naar een Kindertalentfluisteraarschool. Ook breiden we ons aanbod op het gebied van ploeteronderwijs/HB-onderwijs verder uit. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken bij de groepen 1 t/m 3 met de gecertificeerde methode Kijk! Alle leerkrachten zijn hiervoor opgeleid en gediplomeerd. Ook het leerlingvolgsysteem wordt nauwgezet ingevuld en besproken met ouders.

Er is structureel contact tussen de coördinator van het schoolondersteuningsteam en de pedagogisch medewerkers van AVEM over de doorgaande lijn van peuterwerk of kinderdagverblijf naar basisschool. Ook worden kinderen vóórdat ze op school starten, doorgesproken met pedagogisch medewerker en intern begeleider om, zoveel als mogelijk, de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en een doorgaande lijn te bewerkstelligen.

Aan een vloeiende overgang van het peuterwerk naar basisschool, draagt de peuter- kleutergym zeker ook bij. In samenwerking met en onder begeleiding van het SEC (Sport Expertise Centrum) worden peuters uitgenodigd om samen met onze jongste kleuters in een van onze speelzalen te komen spelen/gymmen.

Terug naar boven