Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is vanuit visie ingericht in een unitstructuur. Kenmerkend aan units is dat er door meerdere stamgroepen samen wordt gewerkt. We delen met elkaar ruimten in het gebouw, en maken gebruik van elkaars expertise. Bij een unit is een groep professionals betrokken, welke met elkaar spreekt over onderwijs en de ontwikkeling van de kinderen. Leerlingen werken ook met elkaar binnen de unit samen.
Door groepen te combineren zijn we in staat de beschikbare capaciteit leerkrachten en onderwijsassistenten effectief en efficiënt in te zetten ten bate van de begeleiding van de kinderen en kunnen we ons onderwijs nog beter op maat maken voor elke leerling. De kernwaarden van het Daltononderwijs krijgen hierdoor ook in de organisatie van het onderwijs duidelijk vorm.We geven ons onderwijs zo veel mogelijk vorm rondom een thema. Waar mogelijk geldt dit thema voor de hele school. In de onderbouw (groep 1 t/m 4) krijgt het thematisch onderwijs voornamelijk vanuit spel vorm. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) staat het onderzoekend leren centraal in het thematisch onderwijs.
Tot en met groep 3 werken de kinderen met een keuzebord waarop zij leren plannen. Vanaf groep 4 maken we gebruik van een takenkaart voor het plannen van het werk. Naast het eigen lokaal maken we gebruik van ruimtes waar kinderen samen, maar ook zelfstandig en stil kunnen werken.
Gebruikte lesmethoden
Voor ons onderwijs maken wij onder andere gebruik van methoden. We gebruiken deze bronnen als leidraad en passen ons onderwijs aan op de behoeften van onze leerlingen.Taal: Taal Actief 4
Spelling: Taal Actief 4
Lezen: Veilig leren lezen; Atlantis
Rekenen: Semsom en Pluspunt
Wereldoriëntatie: Blink
Beeldende Vorming: Moet je doen!
Engels: Take it Easy
Schrijven: Pennenstreken
Verkeer: Wijzer door het verkeer
Seksuele ontwikkeling: Kriebels in je buik
Wij zijn in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL). Dit label hebben we verkregen doordat wij in de verkeerslessen en op diverse andere manieren uitgebreid aandacht besteden aan het verkeersonderwijs,
In onze onderbouwgroepen leren onze kinderen door middel van spel. We geven het spel vorm door middel van thematisch onderwijs en het inzetten van passende ontwikkelingsmaterialen. De kinderen bewegen veel gedurende de week, we gebruiken ons schoolplein hier voor, maar gymmen ook een aantal keer per week in onze speelzalen.
De kinderen plannen hun eigen werk met behulp van een keuzetakenbord dat in elk lokaal (plein) hangt.
De kinderen van de groepen 3 en 4 krijgen ook zo veel mogelijk ruimte om spelenderwijs te leren. Vanaf groep 5 gaat het onderwijs over in onderzoekend leren tijdens het themagerichte aanbod. De kinderen leren werken met een takenkaart, en kunnen zelf hun werk plannen. We verzorgen instructiemomenten waarbinnen we differentiëren in ons aanbod aan de groep.
SchoolOndersteuningsTeam (SOT)
We hebben het SOT ingericht, met als doel de lijntjes zo kort mogelijk te maken en de ondersteuning in school zo laagdrempelig mogelijk in te richten. In het SOT zijn alle specialisten opgenomen, evenals onze onderwijsassistenten. Samen bespreken zij ondersteuningsvragen en bepalen zij welke ondersteuning we zelf kunnen bieden, en welke ondersteuning we vanuit het samenwerkingsverband moeten inschakelen. De coördinatie van het SOT is belegd bij Karen van Workum (groep 1 t/m 4) en Dimphy van Hal (groep 5 t/m 8).
Leesbegeleiding
We werken met een protocol voor Dyslexie en Leesproblemen. Dit houdt in dat we kinderen met leesproblemen en/of het vermoeden van dyslexie structureel begeleiden met extra leesbegeleiding.
Ploeteronderwijs
We organiseren voor alle groepen van de school ploeteronderwijs. Dit is aanbod waarin kinderen die meer uitdaging nodig hebben leren leren. Ook vinden zij hier gelijkgestemden, peers. We hanteren geen instroomeis voor dit aanbod, op basis van observaties van leraren en de begaafdheidsspecialist worden kinderen gevraagd deel te nemen. Daarnaast vragen we kinderen hun motivatie en mogelijke leervragen te duiden
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We ontwikkelen ons op het gebied van Talentgedreven onderwijs naar een Kindertalentfluisteraarschool. Ook breiden we ons aanbod op het gebied van ploeteronderwijs/HB-onderwijs verder uit.
Wij werken bij de groepen 1 t/m 3 met de gecertificeerde methode Kijk! Alle leerkrachten zijn hiervoor opgeleid en gediplomeerd. Ook het leerlingvolgsysteem wordt nauwgezet ingevuld en besproken met ouders.
Er is structureel contact tussen de coördinator van het schoolondersteuningsteam en de pedagogisch medewerkers van AVEM over de doorgaande lijn van peuterwerk of kinderdagverblijf naar basisschool. Ook worden kinderen vóórdat ze op school starten, doorgesproken met pedagogisch medewerker en intern begeleider om, zoveel als mogelijk, de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en een doorgaande lijn te bewerkstelligen.
Aan een vloeiende overgang van het peuterwerk naar basisschool, draagt de peuter- kleutergym zeker ook bij. In samenwerking met en onder begeleiding van het SEC (Sport Expertise Centrum) worden peuters uitgenodigd om samen met onze jongste kleuters in een van onze speelzalen te komen spelen/gymmen.