SWS De Gavelander

de Boomgaard 1 9828 RC Oostwold (Gem. Westerkwartier)

  • Schoolfoto van SWS De Gavelander
  • Schoolfoto van SWS De Gavelander
  • Schoolfoto van SWS De Gavelander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023

Onze school maakt gebruikt van de IEP eindtoets. Alle leerlingen hebben deelgenomen aan de eindtoets dit schooljaar. Onze score was daarbij 85,7. Dit lag boven het landelijk gemiddelde van 79,3.

Nadat de resultaten binnen zijn maakt de intern begeleider een analyse die eerst gedeeld wordt met de groepsleerkracht en daarna met het team. Indien nodig maken we afspraken ter verbetering van ons onderwijs.

Referentieniveaus

De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen.

Meer informatie: referentiekader. Bij de vaststelling van het leerrendement van een school maakt de inspectie gebruik van de uitkomsten van de eindtoets. Om te bepalen of een school met haar leerlingen voldoende rendement heeft geboekt kijkt de inspectie naar de percentages leerlingen die niveau 1F hebben behaald, dan wel niveau 1S/2F.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aandacht voor het welzijn van de leerlingen staat voorop. Gaat de leerling met plezier naar school, dan leert hij of zij meer dan wanneer het met tegenzin naar school gaat. De leerkracht hoort een veilige en positieve werksfeer te creëren en de leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren en te motiveren.

Toetsen

Methode Toetsen

De methodes Pluspunt en Staal  bevatten methodegebonden toetsen. Deze toetsen zijn na elk blok en worden in de groep afgenomen. Voor spelling hebben wij ook nog een dagelijks dictee. De toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd en dit is de basis voor de instructies die we geven volgens het EDI model. De gegevens worden weggezet in een blokplan voor het volgende blok. Hierin worden ook de resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen meegenomen.

Methode onafhankelijke toetsen

Om inzicht te krijgen in het niveau van de leerling, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs, maken we gebruik van methode-onafhankelijke toetsen. In januari en juni worden de methode-onafhankelijke IEP-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. We nemen de toetsen af voor rekenen, spelling en begrijpend en technisch lezen. 

Met de resultaten van deze toetsen kunnen we onze leerlingen vergelijken met leerlingen van andere scholen van Nederland. Maar nog belangrijker is de vergelijking met zichzelf in een vorige toetsperiode. Ook kunnen we met de resultaten de vorderingen van de leerlingen bijhouden. De uitkomst van de niet-methodetoetsen worden met de ouders besproken tijdens de 15-minuten-gesprekken.Het schoolteam analyseert na elke toetsafname gezamenlijk de resultaten. Er wordt gekeken of we zo nodig aanpassingen moeten aanbrengen in ons onderwijsaanbod.en/of leerkrachthandelen. Elke groepsleerkracht bespreekt de resultaten ook met de Interne Begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Tijdens kindgesprekken worden deze gegevens meegenomen en besproken met de leerling. Hierdoor verhogen wij eigenaarschap van de leerling.

Hoe wordt de leerling ondersteund?

De leerkrachten maken elke vier weken een blokplan voor de vakken taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen. Hierin worden de aandachtspunten van de methode-onafhankelijke toetsen meegenomen en op leerlingniveau weggezet. Dat betekent dat de leerling individueel of in kleine setting extra ondersteuning krijgt in de groep. Dit kan door middel van pre-teaching maar ook middels een verlengde instructie.

De vorderingen worden bijgehouden in het logboek en krijgt, indien nodig, vervolg in het volgende blokplan.

De leerlingen worden elke vier weken besproken in een overleg met intern begeleider die de leerkrachten ondersteund in de zorg.

Trendanalyse

Tweejaarlijks maakt de intern begeleider een trendanalyse van de methode onafhankelijke toetsen. Deze wordt besproken in het team. We reflecteren hierbij op de doelen en ons eigen handelen. Wat kan beter en hoe! Daar waar nodig worden er schoolbreed verbeteringen afgesproken.

Trendanalyse 2022-2023

Dit schooljaar hebben we de overstap gemaakt naar IEP leerlingvolgsysteem waardoor het lastiger is om een trend vast te stellen. De eerste toetsen zijn afgenomen in januari/februari.

De leerlingen hebben de toetsen daar waar kan digitaal gemaakt en waren enthousiast over de toetsen. Prettig leesbare teksten die beter aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Naast de cognitieve vakken zijn er ook vragen beantwoord over hart en handen. 

Trendanalyse 2021-2022

We zien dat vooral groep 3 last heeft gehad van de lockdowns tijdens de Corona. De resultaten vallen dit jaar lager uit op de methode-onafhankelijke toetsen dan we gewend zijn. Dit geldt voor de vakken rekenen en spelling. Groep 4 laat positieve resultaten zien dit schooljaar en vorig schooljaar. Dit geldt ook voor groep 5. Daar valt alleen spelling op. Deze is boven het landelijk gemiddelde maar onder ons eigen gemiddelde. Groep 6 en 7 hebben de afgelopen jaren veel verschillende leerkrachten gehad waardoor de basis wisselend is. In beide groepen zijn de resultaten gestegen ten opzichte van vorig schooljaar. Groep 8 is scoort op dit moment ( mei 2022) op de middentoetsen een matig echter wel passend bij de ontwikkeling van de groep. Begrijpend lezen is het vak wat vanaf groep 6 onvoldoende scoort. De resultaten op rekenen zijn wisselend. Ons leesniveau is op niveau. Hierbij zetten we in op leesplezier en voor zwakke lezers op goede leesvaardigheid.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom

De afgelopen schooljaren was onze uitstroom naar het VO als volgt:

                               2020-2021                               2021-2022                               2022-2023

schoolsoort        aantal leerlingen

vmbo-basis                   0                                                                                               0

vmbo-bb/kb                 0                                                  3                                            0

vmbo-kader                  1                                                 1

vmbo-kb/tl                   1                                                  1                                            2

vmbo-tl                        2                                                  0                                           1

tl / havo                       1                                                  1                                            0

havo                            0                                                  0                                            0 

havo/vwo                     1                                                  1                                            0 

vwo                             1                                                                                                2

geen specifiek advies mogelijk 1

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

totaal:                            8                                               7                                             5

Het schooladvies wat wij geven is gebaseerd op 8 jaar onderwijs waarbij we goed kijken naar de leerling en hoe hij of zij de afgelopen jaren heeft gepresteerd.  Hiervoor hebben wij het leerlingvolgsysteem van IEP. Daarnaast gebruiken wij vanaf groep 6 de plaatsingswijzer om een goed beeld te krijgen van het uitstroomniveau van de leerlingen. Vanaf schooljaar 2023 is er sprake van een doorstroomtoets. Deze wordt afgenomen in februari.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • veiligheid
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Na een periode van 2 jaar waarin we een onvoldoende hadden gekregen van de inspectie zijn we sinds 4 november 2021 weer met een voldoende beoordeeld. Hierbij zijn de inspecteurs in de groepen geweest en hebben ze gesprekken gehad met leerlingen. Ook is er een documentenanalyse gedaan. Deze zijn allen positief bevonden. Ons pedagogisch klimaat wordt als prettig ervaren en dat geeft een goede basis voor het leren. Regels, afspraken en routines zijn helder en duidelijk en de kwaliteitszorg is op orde. We hebben goed zicht op onze leerlingen.

Vervolgens heeft de school deelgenomen aan het Goed worden Goed blijven + van de PO raad om de ingezette veranderingen te borgen en een stevig fundament neer te zetten voor de toekomst.  Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de resultaten weer op niveau zijn.

Terug naar boven