SWS De Gavelander

de Boomgaard 1 9828 RC Oostwold (Gem. Westerkwartier)

  • Schoolfoto van SWS De Gavelander
  • Schoolfoto van SWS De Gavelander
  • Schoolfoto van SWS De Gavelander

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit 7 leerkrachten( 1 man en 6 vrouwen), een intern begeleider, een conciërge, een administratief medewerker een vrijwilliger en de directeur.  De leerkrachten werken in duo's met elkaar samen. Het is een gevarieerd team als we spreken over leeftijd en ervaring. Hierdoor leren we veel van en met elkaar. We zetten hierop in door middel van collegiale consultatie intern maar ook extern.

We streven naar een professionele cultuur waarin we elkaars mening accepteren en waar vakmanschap hoog in het vaandel staan.  We ondersteunen en informeren elkaar. Het team werkt met vaste afspraken die door de hele school zichtbaar zijn.

We hebben overlegmomenten in teamverband maar ook in kleinere setting. Hier bespreken onderbouwleerkrachten en bovenbouwleerkrachten de groep en de leerlingen onder begeleiding van de intern begeleider.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bemiddelingsbureau Slim zoekt passende leerkrachten voor de scholen In regio Groningen. Het vinden van vervangend personeel is helaas steeds vaker een probleem dat heeft u wellicht ook in de media gelezen. 

Voor ons staat kwaliteit van het onderwijs en het welbevinden van de leerlingen en leraren altijd voorop. Gezien het lerarentekort kunnen wij de onderwijstijd niet altijd garanderen.

Het is soms ook  mogelijk dat iemand vanuit ons team extra wil werken. We proberen het voor onze leerlingen allemaal zo overzichtelijk mogelijk te houden. 

Het blijft een spanningsveld indien leerkrachten korte of langere tijd afwezig zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De omgeving

De school staat aan de rand van Oostwold, een klein dorp even buiten Groningen. De omgeving is landelijk en de school kijkt dan ook uit over de landerijen. Het dorp dient voor veel ouders als uitvalsbasis voor Groningen. Men werkt over het algemeen in de stad of is zzp-er in het dorp.

Het gebouw

De school is gesitueerd in een multifunctioneel gebouw en heeft een eigen speellokaal en gymnastieklokaal. Rondom de school is een groot plein en zijn sportvelden aanwezig waar de leerlingen gebruik van mogen maken. In het pand zit tevens een Dagwinkel en er is ruimte voor een kinderopvang. Deze wordt momenteel niet gebruikt. 

De groepen

De leerlingen werken in combinatiegroepen in ruime lokalen. Iedere groep beschikt over een extra stilte/samenwerkruimte waarin leerlingen kunnen werken, 's morgens alleen en 's middags samen. De leerlingen zitten op leeftijdsniveau bij elkaar. Soms krijgt een leerling instructie op niveau in een andere groep. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens speelwerkmomenten krijgen de leerlingen les in kleine kring. Deze kleine kringen gebruiken we om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren. Doordat we dit in kleine groepjes doen kunnen we goed op niveau werken. Een groot deel van de dag zijn de leerlingen spelenderwijs bezig met taal en rekenen. Kleuters leren, voordat ze echt gaan lezen, dat woorden uit klanken zijn opgebouwd. Dit noemen wij het fonemisch bewustzijn.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtend zijn de leerlingen bezig met taal, lezen, rekenen en spelling. Rekenen doen wij middels de methode Pluspunt. Spelling en taal gaan volgens de methode Staal. De beide methodes hebben ook een digitaal component.  De leerkracht staat voor de groep en geeft op bepaalde momenten instructie volgens het EDI model. Waarna kinderen op eigen niveau zelfstandig verder werken.  Daarnaast gebruiken we Jeelo voor de wereldoriëntatie vakken. Dit doen wij op de middag.

HVO en GVO worden gegeven door vakleerkrachten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Gavelander zorgen we ervoor dat de ontwikkeling van elk kind op cognitief en sociaal emotioneel gebied zo optimaal mogelijk verloopt. De zorg voor leerlingen met speciale behoeften wordt gecoördineerd door de intern begeleider. Als uw kind problemen heeft in het onderwijsleerproces zal in eerste instantie de leerkracht het kind extra aandacht geven/ Als de problemen niet of onvoldoende afnemen bespreekt de leerkracht dit met de intern begeleider.

We kennen verschillende begeleidingsniveaus:

1.     Verkorte instructie voor leerlingen die instructie onafhankelijk zijn.

2.     Basis instructie voor leerlingen die instructie gevoelig zijn.

3.     Verlengde en verdiepte instructie voor leerlingen die instructie afhankelijk zijn. 

4.     Individuele leerlijn voor leerlingen die op hun eigen niveau werken en een zeer intensieve instructie nodig hebben.

Voor leerlingen die op een individuele leerlijn werken, wordt een ontwikkelperspectief opgesteld. Daarin worden de doelen op kort termijn en de doelen voor lange termijn opgesteld en structureel beoordeeld op haalbaarheid. Daarbij stellen we hoge, maar realistische doelen op, passend bij het ontwikkelingsniveau van de leerling. Voor het vaststellen van die doelen kan nader onderzoek gewenst zijn. 

Extra hulp wordt in eerste instantie zoveel mogelijk in de eigen klas en door de eigen leerkracht geboden. Alleen in incidentele gevallen wordt de hulp buiten de eigen klas geboden. Die hulp kan verschillend van aard zijn;

  • Hulp aan leerlingen die dat structureel nodig hebben en niet kunnen worden bediend door de eigen leerkracht
  • Extra ondersteuning n.a.v. arrangementen

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) is beschreven in hoeverre onze school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen. Hierin staat wat wij verstaan onder de basisondersteuning en welke extra ondersteuning wij kunnen bieden. Om te bepalen welke kinderen in aanmerking komen voor extra ondersteuning kijken we naar zowel de scores op de citotoetsen als naar de observaties van de leerkracht.

De zorg voor leerlingen met speciale behoeften wordt gecoördineerd door de intern begeleider. De extra ondersteuning bestaat voornamelijk uit extra zorg in de groep. Ook is er een lift in het gebouw waardoor wij rolstoel-vriendelijk zijn.

Als ouders hun kind aanmelden bij de Gavelander hanteren we het SOP als basis voor de afweging of onze school de onderwijsondersteuning kan bieden waaraan het kind behoefte heeft.

Doorstroming van leerlingen

Uitgangspunt is voor ons dat alle leerlingen de basisschool in een ononderbroken ontwikkeling doorlopen. Alleen in uitzonderlijke gevallen kunnen we een kind laten doubleren. Het nemen van een besluit hierover is een zorgvuldig proces waarbij de ouders stap voor stap worden meegenomen. In principe houden we leerlingen met een ontwikkelvoorsprong zoveel mogelijk bij de groep en bieden we hen binnen de eigen groep uitdaging. In sommige gevallen kan het versnellen voor een kind wenselijk zijn. Ook hier nemen we dit besluit na een zorgvuldig proces.

Grenzen aan onze zorg

Verstoring van de rust en veiligheid: als een leerling een handicap heeft die dusdanig ernstige gedragsproblemen met zich mee brengt, dat er sprake is van ernstige verstoring van de veiligheid in de groep.

De mate waarin verzorging c.q. behandeling het geven van onderwijs beïnvloed: als de leerling een handicap heeft die zodanige verzorging c.q. behandeling vraagt waardoor het onderwijs onvoldoende tot zijn recht komt.

Verstoring van het leerproces van anderen: als een leerling zoveel zorg en aandacht van de leerkracht vraagt dat daardoor tijd en aandacht voor de groep onvoldoende kan worden geboden.

Als school hebben wij een zorgplicht en zullen dan, samen met ouders, op zoek gaan naar een passende oplossing.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities komend schooljaar

Komend schooljaar willen we

* ons Daltononderwijs uitbreiden en borgen

* ons didactisch handelen sterk verbeteren

* close reading gebruiken bij het lezen van teksten

Ambities op lange termijn:

We willen graag het aanbod voor leerlingen die uitstromen op BB of KB verbeteren. Dit kan door in ons thematisch onderwijs ze andere opdrachten te geven en meer praktisch aan het werk te laten gaan.

We gaan ons richten op het vormen van een IKC.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In dit stuk zoomen wij in op de visie op onderwijs aan het jonge kind. We hebben een doorlopende leerlijn tussen de kinderen die vanuit de kinderopvang op school komen. Onze leerkrachten zijn op de hoogte van deze leerlijn en de daaraan gekoppelde ontwikkelingsdoelen. We werken met een jaarplanning waarin deze doelen verwerkt zijn. We maken gebruik van dagritmekaarten en deze hangen zichtbaar in de groep. Jonge kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar ontwikkelen zich sprongsgewijs en vragen daarom een andere aanpak van de leerkrachten.  

De ontwikkeling van het jonge kind

Jonge kinderen verkennen hun wereld door middel van spel. Ze ontdekken van alles terwijl ze aan het spelen zijn en verbinden die inzichten met kennis die ze al hebben of net hebben gehoord tijdens een instructie. Nieuwe kennis wordt direct toegepast en beklijft beter.

Leeromgeving

Wij bieden de kinderen een rijke, krachtige en betekenisvolle speel-en leeromgeving die uitdaagt tot spel. Hierin onderscheiden we 3 verschillende soorten spel: ·        

  • Vrij spel, waarbij kinderen met hun eigen fantasie het spel vormgeven en de leerkracht observeert. ·        
  • Begeleid spel, waarbij kinderen zelf spelen en de leerkracht het spel verrijkt door middel van kleine interventies ·        
  • Geleid spel, waarbij kinderen samen met de leerkracht het spel vormgeven waarbij de leerkracht een sturende rol heeft.

De spelontwikkeling van kinderen doorloopt verschillende fasen. Zo ontwikkelt het spelen naast elkaar, zich tot samenspel met verschillende rollen. Dit spel vindt plaats in verschillende hoeken in de klas maar ook buiten en in het speellokaal. De hoeken worden samen met de kinderen gemaakt, passend bij het thema. De kinderen denken en beslissen mee. Voor de thema’s maken we gebruik van de methode Kleuterplein en daar waar kan sluiten we aan bij de schoolbrede thema’s van Jeelo. We maken een thema zo realistisch mogelijk en creëren zo een betekenisvolle leersituatie. In de klas zijn verschillende hoeken waar kinderen spelen en leren: bouwhoek, themahoek, reken- en taalhoek, constructiehoek en huishoek. Door leerlingen zelf na te laten denken over welke materialen zij nodig zijn stimuleren we de zelfstandigheid en van de leerlingen.

Leerproces

De leeractiviteiten die wij aanbieden vormen samen een geheel om doelen te kunnen behalen. Deze doelen worden ook gedeeld met de leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat het leerproces boven het resultaat staat. De kinderen krijgen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Wij bieden de kinderen, naast de gezamenlijke activiteiten in de grote groep, ook activiteiten aan die passen bij hun niveau maar ook uitdagen. Dit doen wij in de kleine kring. De groepjes en activiteiten in de kleine kring zijn gebaseerd op onze bevindingen vanuit Kleuterplein. Hierin zit een observatie en registratiesysteem voor kleuters dat aan de hand van ontwikkelingsgebieden in kaart brengt waar het kind staat in zijn of haar ontwikkeling.  

Begeleiding

In een uitdagende en vertrouwde omgeving waarin kinderen zich veilig voelen geven leerkrachten instructie en begeleiden zij leerlingen in het aanleren van vaardigheden. Zij geven instructie in kleine kring middels EDI. Daar waar nodig speelt de leerkracht mee om het spel te verrijken. De leerkracht heeft hoge verwachtingen en spreekt deze ook uit. Er zijn duidelijke regels en afspraken in de groep. Monitoring vindt plaats door observaties en gesprekken met de kinderen. In de toekomst (schooljaar 2023-2024?) wordt een portfolio aangelegd als evaluatie-instrument.

Coöperatieve werkvormen

Tijdens de activiteiten maken wij gebruik van verschillende coöperatieve werkvormen. De kinderen leren hierbij veel van en met elkaar. Coöperatief leren bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt bij aan een fijne sfeer in de groep.

Verlengde kleuterperiode

Kinderen die voor 1 januari op school beginnen, stromen in principe aan het eind van het schooljaar door naar groep 2. Hierbij staat de sociaal-emotionele ontwikkeling maar ook de cognitieve ontwikkeling van het kind centraal. De school baseert de beslissing op basis van uitslagen van toetsen, observatiegegevens en ontwikkelingsverloop van de leerling. Zo kan het voor komen dat een kind dat voor 1 januari is ingestroomd in groep 1 toch voor kleuterverlenging in aanmerking komt. Maar ook andersom, een kleuter die na 1 januari binnenkomt kan versneld doorstromen. De beslissing wordt altijd genomen in overleg met intern begeleider en ouders.

Terug naar boven