Rooms Katholieke Basisschool de Meander

Frits van Egtersstraat 1 4906 HB Oosterhout

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Meander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Meander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Meander

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school hebben we een eigen vervanger rondlopen. Hij/zij zal als eerste ingezet worden om te vervangen. Daarnaast maken wij gebruiken van het vervangingsbureau van de regio. Lukt dit niet, dan zetten wij ons onderwijs ondersteunend personeel in.

Wij proberen te voorkomen dat groepen thuis komen te zitten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2:

In de kleutergroepen bieden we het onderwijs in thema's aan. Dit zijn thema's die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. We bieden o.a. activiteiten aan gericht op de grove en fijne motoriek, tekenontwikkeling, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheden, tekenontwikkeling, ruimtelijke oriëntatie en tijdsoriëntatie. Dit alles doen we in een rijke spelomgeving omdat je tijdens het spelen ontzettend veel leert en veel vaardigheden ontwikkelt. In de kleutergroepen observeren we de ontwikkeling van de kinderen om ze zo goed te kunnen volgen. We zorgen voor een breed aanbod wat aansluit op de overgang naar groep 3. 

In groep 3-8:

Naast de kernvakken als rekenen, taal, lezen en spelling bieden we een breed aanbod aan vakken aan, zoals creatieve vakken, wereldoriëntatie, Engels, etc. We gebruiken methoden en andere materialen zoals ICT ter ondersteuning van onze lessen. Ook zorgen we ervoor dat de lessen afwisselend zijn. Zo bieden we bewegend leren, leren in spel, samenwerkactiviteiten en onderzoekend leren aan. Leergeluk vinden we immers erg belangrijk.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 en bij de Voorschool werken we Themagericht. Daarnaast ontwikkelen we ons verder op het gebied van Lerend spelen.

Voorbeelden van activiteiten die aan de orde komen zijn:

· Spelactiviteiten/Sociaal emotionele activiteiten/Kanjertraining/Kringgesprekken

· Taalactiviteiten/Reken- en telspelletjes/Bewegingslessen

· Muzieklessen/Creatieve activiteiten/Dans en drama

Elke dag komen de volgende onderdelen aan bod:

• Werken met ontwikkelingsmateriaal en spel (binnen)

• Een kringactiviteit

• Bewegingsonderwijs (binnen of buiten)

• Samen fruit eten en drinken

In de groepen 3 t/m 8 

Wij besteden naast de kernvakken (rekenen, taal, spelling & lezen) de onderwijstijd o.a. ook aan bewegingsonderwijs, wereldoriëntatie, expressie, levensbeschouwing en Engels. Wij gebruiken hiervoor lesmethodes en zetten ICT o.a. als hulpmiddel in. De leerstof maken we passend voor de onderwijsbehoeften van de groep en van de leerling. We compacten en verrijken waar nodig en herhalen en begeleiden extra waar kan.

Binnen ons onderwijs is er ruim aandacht voor het spelend leren, bewegend leren, leergeluk, handelend en onderzoekend leren.

Extra mogelijkheden op deze school

Ondersteuning van de leerlingen

Samenvatting ondersteuningsprofiel

Meer- en hoogbegaafde leerlingen; compacten en verrijken van groep 1 t/m groep 8. 

2 dagen per week Verrijkingsklassen voor de leerlingen in de groepen 2 t/m 8.

Voltijds groep voor Hoogbegaafde kinderen, met specialisatie Twice Ecxeptional. 

2 dagen Leerlingbegeleiding voor kinderen met extra intensieve ondersteuningsbehoeften.

Wij werken samen met ondersteuner vanuit cluster 4, het speciaal (basis)onderwijs en met een orthopedagoog.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven