Basisschool Sint Bavo

Breijdelstraat 4 4501 CT Oostburg

  • De tafel is gedekt voor de Koningslunch.
  • Het anti-pestprogramma waar we mee werken.
  • Het leerplein van groep 1 en 2.
  • Het leerplein van groep 1 en 2.
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Bavo

Het team

Toelichting van de school

We zetten de beschikbare middelen zo goed mogelijk in. Daarbij streven we naar zoveel mogelijk mensen voor de klas zonder de andere taken uit het oog te verliezen. We wijken daarbij niet ver af van landelijke cijfers. Dit jaar zetten we nog NPO-gelden in om zo 10 groepen te kunnen formeren en de klassen wat kleiner te maken dan de reguliere bekostiging toe zou laten.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof en ziekte proberen we uiteraard altijd een oplossing te zoeken zodat de kinderen gewoon onderwijs kunnen ontvangen.
Mocht dit om wat voor reden dan ook, niet lukken, dan hebben we de afspraak dat we eerst kijken of we klassen kunnen samenvoegen. Daarbij kijken we eerst naar de klassen met de minste kinderen. Zeker als het om ziekte gaat, kan het voorkomen dat er ook veel kinderen op dat moment ziek zijn.
Mochten we het met "samenvoegen" ook niet redden, dan overwegen we of het verstandig is om de Intern Begeleider of de directeur voor de klas te zetten. Dit kan niet altijd omdat hun werk ook doorgang moet vinden.

In het uiterste geval, zullen we derden voor de klas moeten zetten of klassen naar huis sturen. Dat laatste zal nooit zonder een melding aan de ouders/verzorgers gebeuren.
We hebben daarvoor een regeling gemaakt, waarbij niet steeds dezelfde groep naar huis zou moeten. Voor elke werkdag wijzen we 2 groepen aan die in uiterste geval van nood, thuis zouden moeten blijven. Zo zitten ouders/verzorgers niet elke dag "in spanning" of de klas van hun kind(eren) misschien thuis moeten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elk jaar maken we als school bewuste, weloverwogen keuzes als het gaat om de inzet van de beschikbare formatie.
Daarbij houden we zoveel mogelijk rekening met de belangen van alle kinderen van onze school.

In het schooljaar 2023-2024 werken we met 10 groepen.

Groep 1-2 A: maandag, dinsdag en woensdag juf Andrea, donderdag en vrijdag juf Nynke**
Groep 1-2 B: maandag, dinsdag en woensdag juf Sigrid, donderdag en vrijdag juf Lisa
Groep 3A: heel de week juf Sophie
Groep 3B: maandag, dinsdag en woensdag juf Lisa, donderdag en vrijdag juf Elize
Groep 4: maandag juf Elize, dinsdag t/m vrijdag juf Conny
Groep 5: maandag en dinsdag juf Ellen, woensdag, donderdag en vrijdag juf Daniëlle
Groep 5-6: maandag juf Conny of juf Joanne, dinsdag tot en met vrijdag juf Joanne**
Groep 6: maandag, dinsdag en woensdag juf Valerie, donderdag en vrijdag juf Sharon
Groep 7: maandag en dinsdag juf Daniëlle, woensdag, donderdag en vrijdag meester Jasper
Groep 8: maandag t/m vrijdag juf Dominique ***
TEC: maandag, dinsdag en woensdag juf Iris en juf Judith  
Voor individuele ondersteuning aan kinderen hebben we 5 ochtenden juffrouw Agnes beschikbaar.
Juffrouw Bertie is op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag als intern begeleider op school aanwezig.
Juf Marloes start het schooljaar als interim-directeur op 4 ½ dag in de week. Meester Marc is nog één dag in de week op school als adviserend directielid. Hier is geen vaste dag voor afgesproken en deze kan flexibel ingezet worden.  

 * Tijdens haar afwezigheid zal juffrouw Nynke op donderdagen vervangen worden door juf Andrea en op vrijdag door juffrouw Judith.
** Zodra juf Anouschka weer beter is, komt zij op woensdag in groep 5-6 en is juf Joanne er op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
*** Zodra juf Nynke beter is, komt juf Judith op vrijdag in groep 8 en gaat juf Dominique de maandag tot en met de donderdag in groep 8 werken.

De langdurende vervangingen die we bij aanvang van het nieuwe schooljaar wisten worden ingevuld door .

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd in de groepen 1 en 2 kenmerkt zich door veel speel/leermomenten. Kleuters leren door dingen te ervaren en te onderzoeken, dit gebeurt spontaan, maar wordt ook beredeneerd aangeboden. In de onderbouw wordt evenals in de bovenbouw tenminste 50% van de onderwijstijd besteed aan taal- en rekenactiviteiten. Een afspraak is dat 85% van de beschikbare tijd doelgericht wordt ingezet.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We geven elk jaar voldoende uren les waardoor kinderen in 8 jaar tijd de wettelijk voorgeschreven aantal uren onderwijs volgen. We volgen daarbij het beleid van het schoolbestuur. Daarbij kijken we per leerjaar naar de beschikbare onderwijstijd die we verdelen over de verschillende vakgebieden. Daar waar wij vinden dat er meer tijd naar een bepaald vakgebied moet gaan, maken we daar tijd voor vrij. Meer dan 50% van de lestijd besteden we aan Taal en Rekenen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding. 

Schoolondersteuningsprofiel

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de Sint Bavoschool
De Sint Bavo heeft diverse leerkrachten met een specialisatie op het gebied van: rekenontwikkeling, taalontwikkeling, hoogbegaafdheid, onderwijs aan Nieuwkomers en op het gebied van gedragsregulatie en gedragsstoornissen. Een specifieke expertise in het onderwijzen van slechtziende en blinde leerlingen. Alle teamleden hanteren de preventieve werkwijze van het KiVa project wat zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat in de school, in de groepen en in de omgeving. 

De school heeft een protocol waarin omschreven is hoe te handelen bij een overlijden van een leerling, ouder/verzorger of leerkracht.

Op de Sint Bavoschool kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op onze school blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Wij proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.    

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op de Sint Bvoschool vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.  Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school werkt samen in het samenwerkingsverband van Zeeuws Vlaanderen.
Daar is de wens uitgesproken om 'nog inclusiever' onderwijs te organiseren op alle scholen. De Bavoschool zal hier, binnen de mogelijkheden, vorm aan geven.
Onze ambitie is al jaren om kinderen zo lang mogelijk op de thuisnabije school te houden. Ook hier maken we elke keer de afweging of wij de school zijn die de betreffende leerling de zorg kan bieden die nodig is om tot ontwikkeling te komen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Bavoschool werkt samen met de Stichting Kinderopvang die de Peuterspeelzaal, het Kinderdagverblijf en de Buitenschoolse Opvang in de kern Oostburg voor haar rekening neemt. 
Samen regelen wij een "warme overdracht" als leerlingen naar onze school komen. Dat wil zeggen dat we, na toestemming van de ouders/verzorgers, de leerling bespreken. Op die manier zorgen we voor een doorgaande lijn in de begeleiding van de kinderen.
Soms betrekken we daar ook andere organisaties bij als dat nodig is. Ook dit uiteraard alleen na overleg met de ouders/verzorgers. U kunt daarbij denken aan kinderen die onder begeleiding zijn van Juvent of medisch specialisten.

Terug naar boven