Kindcentrum de Vliertuin

St. Jorisstraat 1 5091 SC Oost West en Middelbeers

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op kindcentrum de Vliertuin maken we gebruik van de LOVS-toetsen van CITO. De gehele 'toets-loopbaan' van onze leerlingen wordt afgesloten met de doorstroomtoets CITO. Daarbij scoren we in het algemeen op het landelijk gemiddelde. De scores van onze leerlingen corresponderen met het voorlopig schooladvies dat onze leerlingen voorafgaande aan de afname van de doorstroomtoets ontvangen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Medio en einde van elk schooljaar worden de CITO-LOVS-toetsen afgenomen t.b.v. het leerlingvolgsysteem van onze school. De tussenopbrengsten leveren belangrijke input op voor het bijsturen van het onderwijsaanbod.

De intern begeleider en de directeur van de school maken n.a.v. de resultaten een trendanalyse op. Deze wordt aan het team voorgelegd ter evaluatie van de afgelopen periode en voor het bepalen van het aanbod voor de volgende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het afsluiten van de basisschoolperiode willen we dat onze kinderen op een passende vorm van voortgezet onderwijs terecht komt. Ons advies om in het voortgezet onderwijs goed te kunnen starten, komt tot stand naar aanleiding van acht jaar werken met uw kind. Het schooladvies en de wens van u en uw kind zijn meestal overeenkomstig. Samen met u hebben we immers de ontwikkeling van uw kind begeleid en gevolgd. Het schooladvies is leidend bij de schoolkeuze.

Alle schoolverlaters maken de doorstroomtoets met uitzondering van de zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen die pas heel kort in Nederland verblijven en de Nederlandse taal niet voldoende beheersen. De doorstroom, die meestal in februari wordt afgenomen, is een hulpmiddel voor leerkracht, leerlingen en ouders om na te gaan of het schooladvies klopt. Op kindcentrum de Vliertuin wordt de doorstroomtoets van Cito afgenomen. 

Na de uitslag van de doorstroomtoets volgen in maart de definitieve adviesgesprekken. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school willen wij een afspiegeling zijn van de totale maatschappij waarin wij leven: een maatschappij die democratisch is, waarin mensen voor hun mening mogen en durven uitkomen en elkaars mening en ideeën kunnen respecteren. Wij vinden het van groot belang te  kunnen en willen leven in een maatschappij waarin niet gediscrimineerd wordt op basis van geloofsovertuiging, culturele achtergronden, nationaliteit, of op welke wijze dan ook.  

Het is in onze ogen van groot belang, dat de kinderen zich op onze school thuis voelen. Wij streven naar een prettige, ontspannen en open sfeer, waarin de kinderen zich gerespecteerd voelen en ervaren dat er voor iedereen, ongeacht capaciteiten en vaardigheden, de nodige belangstelling en aandacht is. Een dergelijke werksfeer, ook wel pedagogisch klimaat genoemd, vormt een basisvoorwaarde voor het bereiken van goede onderwijsleerresultaten en een positieve ontwikkeling van de kinderen. Belangrijk kenmerk binnen dit pedagogisch klimaat is dus een kindvriendelijke onderwijsleeromgeving, waarbij een gevoel van veiligheid en geborgenheid bij de kinderen de grondslag vormt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en betrokkenheid
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 14 juni 2018 heeft de Inspecteur van het Onderwijs een bezoek gebracht aan bs De Beerze, nu de Vliertuin. In het verslag van dit bezoek merkt de inspectie op dat bs De Beerze een breed aanbod hanteert dat voldoet aan de kerndoelen en is afgestemd op de leerlingenpopulatie.De school voldoet in hoge mate aan de wettelijke basiskwaliteit om onderwijs af te stemmen op de onderwijs-behoeften van de leerlingen. De leerkrachtvaardigheden stijgen uit boven de basiscompetentie. De professionele kwaliteitscultuur is voldoende, maar de ambitie ligt hoger. De verantwoording en dialoog voldoen aan de wet, maar kunnen volgens de inspecteur nog breder getrokken worden.

Na 14 juni 2018 heeft de Inspecteur van het Onderwijs geen bezoek meer gebracht aan bs De Beerze, nu de Vliertuin. In gesprekken met het College van Bestuur spreekt de inspecteur wel over de ontwikkelingen en resultaten van de afzonderlijke SKOBOS-scholen.                                                                    


Terug naar boven