Kindcentrum de Vliertuin

St. Jorisstraat 1 5091 SC Oost West en Middelbeers

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Vliertuin

Het team

Toelichting van de school

Wij werken op ons kindcentrum in bouwen: onderbouw groep 1-2, middenbouw groep 3-4-5 en bovenbouw groep 6-7-8. Onze leerkrachten zijn op de eerste plaats verantwoordelijk voor hun groep en daarna samen verantwoordelijk voor de hele bouw. Het is daarom niet alleen voor onze kinderen, maar ook voor onze teamleden belangrijk dat ze goed samenwerken, communiceren en betrokken zijn. Het hele team is te vinden op onze website.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vinden van vervangers bij afwezigheid van een leerkracht wordt steeds moeilijker. Omdat er vaker naar andere oplossingen gezocht moeten worden, staat in het vervangingsprotocol aangegeven welke stappen we nemen in het geval een leerkracht zich ziek meldt/afwezig is. Dit protocol is terug te vinden op de website van de Vliertuin onderwijs. Op deze manier zijn alle ouders op de hoogte van de acties die we ondernemen bij ziekte/afwezigheid van de leerkracht en wanneer de kinderen eventueel naar huis worden gestuurd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen op de Vliertuin worden gegroepeerd op leeftijd (leerstofjaarklassensysteem). Voor kinderen met een eigen leerlijn wordt groepsdoorbrekend gewerkt. Deze kinderen gaan voor een passende instructie naar een andere jaargroep of werken in een andere niveaugroep in de eigen jaargroep. 

Binnen dit leerstofjaarklassensysteem streven we naar onderwijs op maat. We willen de kinderen onderwijs bieden dat aansluit bij het niveau en de talenten van het kind en richten ons hierbij op de onderwijsbehoeften. De deskundigheid van de leerkracht, differentiatie van werkvormen en lesmateriaal en de inzet van technologische middelen zorgen ervoor dat we zicht hebben op wat ieder kind nodig heeft. De verantwoordelijkheid van kinderen voor het eigen leerproces vinden we hierbij belangrijk. We voeren kindgesprekken en maken gebruik van een portfolio waarin kinderen hun eigen leerproces zichtbaar maken. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens het spelen/werken is er een aanbod van allerlei activiteiten zoals: spelen in (thema)hoeken, bouwen, beeldende en constructieve activiteiten, werken met ontwikkelingsmaterialen, enz. Er wordt gebruik gemaakt van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en er wordt gewerkt met thema's waar projecten van de Kleuteruniversiteit aan gekoppeld worden. Onder de kring-thema-activiteiten vallen ook verkeer, levensbeschouwing en Engels. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op kindcentrum de Vliertuin wordt wereldoriëntatie vormgegeven door middel van de methode BLINK.  Op basis van de methode richten leerkrachten de leeromgeving in met betekenisvolle opdrachten, uitdagende werkvormen en activiteiten waarbij ook een relatie gelegd wordt naar de creatieve vakken.

In het lesrooster is ruimte gecreëerd om de aangeboden lesstof te verwerken en/of in te oefenen tijdens de tijd die voor zelfstandig werken is ingeroosterd. De leerlingen werken met een gedifferentieerde taakbrief. Tijdens het zelfstandig werken heeft de leerkracht ook de mogelijkheid om kinderen extra instructie te geven.

In alle groepen krijgen de kinderen Engels aangeboden.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de groepen 1 tot en met 8 vinden er meerdere keren per jaar oudergesprekken plaats waarin gesproken wordt over het welbevinden,  leerresultaten, werkhouding en gedrag. Indien er aanleiding toe is, worden ouder(s) /verzorger(s) tussentijds uitgenodigd voor een gesprek of zij nemen daarvoor zelf het initiatief als zij daar zelf behoefte aan hebben. Zij zijn natuurlijk altijd welkom.                              

De ondersteuning die wij aan kinderen op de Vliertuin kunnen bieden, inclusief de voorzieningen en middelen staan beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. Dit profiel is terug te vinden op onze website.

De basisondersteuning vindt plaats in de groep, daarvoor is de groepsleerkracht verantwoordelijk. Wanneer er meer ondersteuning nodig is dan de basisondersteuning, wordt er per kind bekeken wat nodig is. De leerkracht blijft in alle ondersteuningsniveaus de eindverantwoordelijke. De leerkracht wordt ten alle tijde ondersteund door ons ondersteuningsteam. Dit is een team bestaande uit de kwaliteitscoördinatoren, de gedragsspecialist en de directie. 

Daarnaast hanteren wij een protocol waarin afspraken beschreven staan hoe wij handelen bij doublure of kleuterverlenging en bij versnellen.  School beslist over de doorstroom naar de volgende groep. Ouders kunnen wel aangeven welke wensen zij hebben, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing. Er wordt gestreefd naar consensus tussen ouders en school. Het belang van de leerling staat hierbij altijd centraal.

Dit protocol ligt ter inzage bij de directie van de Vliertuin Onderwijs. 



 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 hebben we gezamenlijk de leerlingpopulatie in kaart gebracht. Wat vragen onze kinderen van ons onderwijs? Welke ondersteuningsbehoeften zien we en op welke manier kunnen we hier aan tegemoetkomen? 

Dit heeft er voor gezorgd dat we bewuste keuzes zijn gaan maken in onze ondersteuningsstructuur en in ons aanbod. Onze leerlingenpopulatie vraagt van ons vooral aandacht op het gebied van lezen en rekenen. De aanpak in ondersteuningsniveaus is vastgelegd volgens het cascademodel in routekaarten. Voor elk vakgebied is er een routekaart of is in ontwikkeling. Deze routekaarten vormen de basis voor ons beredeneerd aanbod. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het kader van kindcentrumontwikkeling, een van de speerpunten van onderwijs en opvang, blijven we als kindcentrum in ontwikkeling. Er wordt doelgericht gewerkt aan samenwerking en doorgaande lijnen. Daarnaast is er zicht op een nieuw te bouwen kindcentrum op locatie De Klep. De opening van dit nieuwe gebouw staat gepland in het najaar van 2025.

De Vliertuin Onderwijs is geen VVE-school. Er is sprake van samenwerking tussen de school en peuterspeelzaal / kinderdagverblijf. Daarbij is er met regelmaat contact tussen de school en peuterspeelzaal/kinderdagverblijf. Hierbij gaat het over het waarborgen van een warme overdracht  om de overstap naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er wordt gebruik gemaakt van overdrachtsformulieren die in samenwerking met de gemeente Oirschot (in het kader van het project VVersterk) ontwikkeld zijn. Deze overdrachtsformulieren worden door alle scholen binnen Oirschot gebruikt. 


Terug naar boven