Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze leerlingen worden op basis van leeftijd (homogeen) gegroepeerd. We kiezen ervoor geen combinatieklassen te hebben en kennen een maximum van 30 leerlingen per jaargroep, dat alleen door zittenblijven (wat enkel voorkomt) boven dit aantal kan komen.
Wel starten we aan het begin van ieder schooljaar met twee jaargroepen één, die ieder maximaal 15 leerlingen hebben. Om en om stromen in deze jaargroepen één de kinderen in die in de loop van het schooljaar vier worden.
Groepen van 30 leerlingen hebben extra handen in de klas omdat ervaren leerkrachten uren per week hebben om de leerkrachten van deze groep te ondersteunen. De groep wordt dan in deelgroepen opgesplitst of er wordt aan een groep leerlingen een ondersteunend aanbod gegeven.
Alle leerkrachten zijn bevoegd om bewegingsonderwijs te geven, we geven "Engels" vanaf jaargroep 5 en kennen een uitgebreide jaarplanning voor kunst- en cultuuractiviteiten. We werken verder met eigentijdse methoden die voldoen aan de kerndoelen en gebruiken daarbij de chromebooks veel als ondersteuning.
Het hierboven genoemde werken met ontwikkelingsmateriaal is inclusief voorbereidend lezen, - rekenen en techniek, tekenen en handvaardigheid.
Hieronder kunt u ons actuele schoolondersteuningsprofiel downloaden, het is tevens terug te vinden op de website van onze school.
In dit profiel is terug te vinden aan welke doelgroepen onze school specifieke ondersteuning biedt. Daar waar nodig betrekken we ondersteuning bij het Onderwijs Ondersteunings Centrum (OOC) waar we samenwerken met drie grote(re) schoolbesturen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op basis van ons schoolondersteuningsprofiel zullen we altijd onze mogelijkheden bespreken en waar nodig inzetten om te kunnen voorzien in de onderwijsbehoeften van leerlingen.
De Nutsschool kiest er bewust voor om geen VVE-school te zijn. We kennen enkele kinderen in onderwijsachterstandsituaties en bieden via remedial teaching en meer handen in de klas deze enkele leerlingen ondersteuning. Hier willen wij niet ons reguliere onderwijsprogramma op aanpassen, maar kiezen ervoor dit meer individueel te benaderen. Door deze keuze kunnen wij een "rijkere" leeromgeving aanbieden en werken met methodieken en methoden die op een hoger niveau aangeboden worden.
Onze leerlingen zijn afkomstig van verschillende peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Met deze instellingen zijn afspraken gemaakt dat na toestemming van ouders/verzorgers er een overdrachtsformulier naar onze basisschool gestuurd wordt. Waar nodig vindt er zogenaamde "warme overdracht" plaats, op verzoek van ouders/verzorgers, de aanleverende instelling of onze school wordt er dan een gesprek gepland.
Deze manier van werken past binnen het afgesproken gemeentelijk beleid ten aanzien van VVE in Oldenzaal.
Wel kennen we naschoolse opvang in samenwerking met de Kiekeboe op onze eigen locatie, waarbij Nutsschoolkinderen na schooltijd in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte opgevangen worden.