Openbare Basisschool de Tjongeling

Willinge Prinsstraat 16 8421 PE Oldeberkoop

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tjongeling
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Tjongeling

Het team

Toelichting van de school

Obs de Tjongeling heeft een stabiel team dat bestaat uit 10 leerkrachten, één onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner, een conciërge, een IB-er en een directeur. Het team heeft verschillende kwaliteiten die elkaar aanvullen, waardoor we te maken hebben met diverse professionele deskundigen op de werkvloer. Zo is er een cultuurcoördinator (ICC-er), een leescoördinator (dBos), een techniekcoördinator, een aankomend taalcoördinator en eveneens een aankomend rekencoördinator. Daarnaast zijn er stagementoren en er is een stagebegeleider. De meeste leerkrachten hebben een gymbevoegdheid. De IB-er heeft de IB-opleiding met goed gevolg afgerond, waardoor er ook op het gebied van de ondersteuning een goede deskundigheid aanwezig is. Jaarlijks wordt de kennis van ons team vergroot via na- of bijscholing zodat we up-to-date kunnen werken aan ons onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval, bijvoorbeeld door ziekte of afwezigheid van de leerkrachten, proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. Natuurlijk ontkomt ook onze school niet aan de vervangingsproblematiek. In eerste instantie probeert het bevoegd gezag een invalleerkracht vast te leggen. Daar er, evenals in andere delen van het land, ook in ons bestuur een zeer beperkt aantal leerkrachten beschikbaar is als invaller, is er met alle basisscholen binnen ons bestuur een protocol gemaakt.

Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te zoeken. Gedurende de eerste dagen van afwezigheid van een leerkracht wordt de vervanging intern opgelost. Dit kan gerealiseerd worden door tijdelijke uitbreiding van de taakomvang van een eigen leerkracht, de inzet van directie of IB-er, of door het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern een structurele oplossing gezocht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het verzorgen van passend onderwijs op onze school binnen het meest voorkomende schoolsysteem, waarin de leerstof en de gemiddelde leerling centraal stonden, ging steeds meer knellen. De kinderen die onder het gemiddelde scoren, moeten op hun tenen lopen, terwijl de bovengemiddeld presterende leerlingen continue te weinig aanbod krijgen. We willen steeds meer de eigen ontwikkeling van het kind als uitgangspunt nemen van ons organisatiemodel. Naast de eigen groep ( stamgroep) zijn er groepsdoorbrekende subgroepen, de zgn. Tjongersprongen. De Tjongersprongen van rekenen en spelling worden per half jaar vastgesteld op basis van de groepjes kinderen die op een bepaald op basis van hun functionerings-/ontwikkelingsniveau. Ieder half jaar kunnen leerlingen, indien nodig, een half jaar vertragen of versnellen om met een meer bij hun niveau passend aanbod te kunnen werken. Dit kunnen we bewerkstelligen door het team dat zich hierin heeft geprofessionaliseerd.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande onderwijstijd is een indicatie van de invulling voor de verschillende vakken. Leerlingen in groep 1 en 2 ontwikkelen zich sprongsgewijs. Daar wij de ontwikkeling van onze leerlingen als uitgangspunt nemen, zal per week/per periode bekeken worden of de onderwijstijd voor een bepaald vak dient te worden aangepast. M.b.v onze methode Onderbouwd wordt de ontwikkeling van de kleuters nauwgezet gevolgd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.

Toelichting op de urentabel:Onder Taal verstaan wij ook Spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en GVO ( Godsdienstig Vormend Onderwijs)

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4. Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. Onze school werkt met het handelingsgericht en opbrengstgericht werken.  Een cyclische werkwijze, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.

Met ons schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids en op de website van onze school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door het werken met Tjongersprongen (indeling op het functioneringsniveau) hebben wij veel extra zorg ondervangen. Het percentage IV, V en V- leerlingen willen wij vanzelfsprekend verminderen. Door het structureel aanbieden van zorg op maat (volgens de afspraken die gelden voor zorgniveau 3 en 4 leerlingen) verwachten we dit resultaat te behalen. Zie hiervoor ons beleidsstuk "Passend Aanbod" op de schoolwebsite. Daarnaast gebruiken wij BOUW voor leerlingen waarbij de leesontwikkeling langzamer verloopt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Gezinnen die deelnamen aan Op Stap of Op-stapje  werken samen met medewerkers van Scala aan de taalontwikkeling van de kinderen. Een aantal keren per jaar is er overleg met Scala om deelnemende kinderen te bespreken en eventueel nieuwe leerlingen aan te melden. Ook is er twee keer per jaar een gezamenlijk overleg met peuterspeelzaal, Scala, schoolverpleegkundige, leerkrachten onderbouw, IB-er en directie. In dit overleg wordt met name de doorgaande lijn en nieuwe ontwikkelingen besproken. 

Terug naar boven