Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het verzorgen van passend onderwijs op onze school binnen het meest voorkomende schoolsysteem, waarin de leerstof en de gemiddelde leerling centraal stonden, ging steeds meer knellen. De kinderen die onder het gemiddelde scoren, moeten op hun tenen lopen, terwijl de bovengemiddeld presterende leerlingen continue te weinig aanbod krijgen. We willen steeds meer de eigen ontwikkeling van het kind als uitgangspunt nemen van ons organisatiemodel. Naast de eigen groep ( stamgroep) zijn er groepsdoorbrekende subgroepen, de zgn. Tjongersprongen. De Tjongersprongen van rekenen en spelling worden per half jaar vastgesteld op basis van de groepjes kinderen die op een bepaald op basis van hun functionerings-/ontwikkelingsniveau. Ieder half jaar kunnen leerlingen, indien nodig, een half jaar vertragen of versnellen om met een meer bij hun niveau passend aanbod te kunnen werken. Dit kunnen we bewerkstelligen door het team dat zich hierin heeft geprofessionaliseerd.
Bovenstaande onderwijstijd is een indicatie van de invulling voor de verschillende vakken. Leerlingen in groep 1 en 2 ontwikkelen zich sprongsgewijs. Daar wij de ontwikkeling van onze leerlingen als uitgangspunt nemen, zal per week/per periode bekeken worden of de onderwijstijd voor een bepaald vak dient te worden aangepast. M.b.v onze methode Onderbouwd wordt de ontwikkeling van de kleuters nauwgezet gevolgd.
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.
Toelichting op de urentabel:Onder Taal verstaan wij ook Spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en GVO ( Godsdienstig Vormend Onderwijs)
In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4. Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. Onze school werkt met het handelingsgericht en opbrengstgericht werken. Een cyclische werkwijze, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Met ons schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids en op de website van onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het werken met Tjongersprongen (indeling op het functioneringsniveau) hebben wij veel extra zorg ondervangen. Het percentage IV, V en V- leerlingen willen wij vanzelfsprekend verminderen. Door het structureel aanbieden van zorg op maat (volgens de afspraken die gelden voor zorgniveau 3 en 4 leerlingen) verwachten we dit resultaat te behalen. Zie hiervoor ons beleidsstuk "Passend Aanbod" op de schoolwebsite. Daarnaast gebruiken wij BOUW voor leerlingen waarbij de leesontwikkeling langzamer verloopt.
Gezinnen die deelnamen aan Op Stap of Op-stapje werken samen met medewerkers van Scala aan de taalontwikkeling van de kinderen. Een aantal keren per jaar is er overleg met Scala om deelnemende kinderen te bespreken en eventueel nieuwe leerlingen aan te melden. Ook is er twee keer per jaar een gezamenlijk overleg met peuterspeelzaal, Scala, schoolverpleegkundige, leerkrachten onderbouw, IB-er en directie. In dit overleg wordt met name de doorgaande lijn en nieuwe ontwikkelingen besproken.