Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Botsingen en meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij school betrokken is in te zien. De volledige tekst van de klachtenregeling ligt ter inzage op school. Het is van belang dat eventuele klachten kenbaar worden gemaakt. Hieronder wordt aangegeven waar u met klachten of opmerkingen terecht kunt:
- De groepsleerkracht van uw kind: Hij/Zij kent uw kind of de situatie het best en zal ook in veel gevallen voor een oplossing kunnen zorgen. Hebt u het gevoel dat u bij de groepsleerkracht geen gehoor krijgt, deze uw problemen niet kan oplossen of dat het een schoolprobleem is, dan gaat u naar:
- De directie of de contactpersoon klachten. U bespreekt met de directie of de contactpersoon uw probleem. Samen worden naar een oplossing gezocht.
- Mocht u hier echter niet tevreden mee zijn, dan kunt u het probleem voorleggen aan het schoolbestuur. Het schoolbestuur is sinds 1998 verplicht om te zorgen voor een klachtenregeling. Het gaat om een laagdrempelige voorziening voor klachten over het bestuur, het omgaan met leerlingen en het onderwijs.
Daarmee is de uniformiteit in de behandeling van klachten, van welke aard dan ook, gewaarborgd. Naast ouders en leerlingen kan een ieder die deel uitmaakt van de schoolgemeenschap klachten indienen. Die kunnen betrekking hebben op gedragingen en beslissingen van het bestuur en personeel of het nalaten daarvan en ook op gedragingen van anderen die deel uitmaken van de schoolgemeenschap.
De algemene klachtenregeling is alleen van toepassing als andere mogelijkheden om gehoor te vinden voor een klacht zijn uitgeput. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men zich wenden tot: De interne klachtencommissie van Stichting Comprix, Postbus 119, 8470 AC Wolvega, Tel. 0561-691777 Of Stichting Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, Tel. 030-2809590 www.onderwijsgeschillen.nl
Hiernaast is er een centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs voor alle klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld: 0900-1113111
Ook werken we met vertrouwenspersonen. Onze interne vertrouwenspersoon is Jantina Vledder. De vaste externe vertrouwenspersoon is Anneke Westerhuis-Veenstra. Haar contactgegevens zijn: E-mail: [email protected] Telefoon: 06 – 31 64 92 79
Voor het handelen bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling maakt Stichting Comprix gebruik van de Friese meldcode. Deze meldcode ligt op school ter inzage. Zie ook www.friesemeldcode.nl Heeft u klachten over personen (leerkrachten) dan is onderstaande procedure van toepassing:
A. Klachten over personen (leerkracht): naar betreffende groepsleerkracht; kwestie niet opgelost: naar de directeur; kwestie niet opgelost: naar de MR; kwestie niet opgelost: naar de bestuursdirectie
Veiligheidsbeleid: Op onze website (www.obsdetjongeling.nl) vindt u het volledige Veiligheidsbeleid. Voor elke vaststelling of wijziging van de regels op het gebied van veiligheid, de gezondheid of welzijn is de voorafgaande instemming van de medezeggenschapsraad nodig. De medezeggenschapsraad en ook de oudervereniging kunnen een belangrijke rol spelen in het zorg dragen van goed veiligheidsbeleid, zij kunnen als denktank fungeren. Er kan uit het bovenstaande geconcludeerd worden dat het betrekken en goed informeren van ouders bij het veiligheidsbeleid van belang is.
Het aanstellen van een veiligheidscoördinator is een schoolkeuze: bij ons op school is geen veiligheidscoördinator aangesteld, derhalve is de directeur eindverantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Op bestuursniveau is een preventiemedewerker aangesteld. Externe betrokkenen zijn: - Gemeente/ bestuur - Arbo Unie - GGD - Brandweer
Onze school heeft vier opgeleide Bedrijfshulpverleners. Jaarlijks volgen zij een herhalingscursus om hun kennis te actualiseren. Ieder incident waarbij een BHV-er wordt ingeschakeld wordt genoteerd, waardoor we eventuele risicoplaatsen in en om de school duidelijk in beeld kunnen krijgen. Tevens wordt m.b.v. de map ”Veiligheid op school” jaarlijks een inspectieronde door de school gedaan, zodat we snel eventuele onveilige situaties kunnen verhelpen. Jaarlijks controleert de brandweer onze school op brandveiligheid. Op school ligt het Veiligheidsbeleid ter inzage. Hierin wordt in diverse protocollen aangegeven hoe wij omgaan met o.a. fysieke en emotionele veiligheid, veiligheid bij vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door school, pesten, etc.
Toelating, schorsing en verwijdering: Een onderdeel van het veiligheidsbeleid is het Het herstelprotocol. Daarin wordt het toelatings-,schorsings- en verwijderingsbeleid beschreven. Dit beleid vindt u op de website of ligt op school ter inzage.