Dries Klosters
Directeur
Jacob Catsstraat 1 -3 5671 VP Nuenen
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
Directeur
Op De Dassenburcht werken we met leerstofklassen, waarbij de kinderen de basisvakken rekenen, taal en lezen zowel individueel als met leeftijdgenoten aangeboden krijgen en verwerken. Binnen de jaarklassen wordt gewerkt met verschillende niveaus, die beschreven staan in de groepsplannen voor de basisvakken.
De goepen 1 en 2 zijn altijd gecombineerd. Op deze manier kunnen we beter rekening houden met de sprongsgewijze ontwikkeling van kinderen en met het leren van en met elkaar. De leerstof wordt altijd aangeboden vanuit een thema.
Voor de wereldoriënterende vakken werken we steeds meer in projectvorm. Kleine groepjes kinderen formuleren zelf hun leervragen en de leerkracht ondersteunt en begeleidt ze daarbij. Kinderen leren van en met elkaar en benutten elkaars talenten. Het vak techniek wordt het komende jaar apart uitgewerkt en aangeboden.
Voor de expressievakken gebruiken we keuzeprogramma's waarbij meerdere leerjaren bij elkaar zitten. Daarbij zoeken we hulp en expertise van ouders en externe partners.
De Dassenburcht heeft in een document geïnventariseerd op welk gebied ze de kinderen extra kunnen ondersteunen. Dit document is een weergave van de huidige situatie. We zijn ons ervan bewust dat veel expertise samenhangt met de personen die aan onze school verbonden zijn. Als school hebben we een sterke behoefte om samen met omringende scholen te bekijken hoe we elkaar kunnen helpen. Het is niet reëel om te denken dat we alle expertise zelf in huis kunnen halen.