RKBS De Waterwilg

De Poort 4 2631 PT Nootdorp

  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij evalueren jaarlijks de opbrengsten van het onderwijs in alle leerjaren aan de hand van het Cito leerlingvolgsysteem Leerling In Beeld. Alle leerlingen van groep 8 hebben voorgaande jaren de Centrale Eindtoets gemaakt.

In 2024 maakten alle leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets. Naar verwachting zal Scholen op de kaart de resultaten na de zomer van 2024 publiceren. De opbrengst van ons onderwijs laat een mooi resultaat zien en wij zijn hierover zeer tevreden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen hebben voldoende basisvaardigheden nodig voor een goede aansluiting op het vervolgonderwijs en om later in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Bovendien zijn deze basisvaardigheden nodig om kennis te vergaren bij alle andere vakgebieden. Daarom is het belangrijk dat wij goed zicht hebben op welke resultaten onze leerlingen behalen. Wij kunnen dan tijdig ons onderwijs bijsturen als dat nodig is. Zo zorgen wij ervoor dat hun leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken.

Als de tussenopbrengsten (Cito toetsen van februari en juni) bekend zijn, volgt een groepsbespreking met de intern begeleider. Zij maken samen een aanpak voor de vakken rekenen, spelling, technisch– en begrijpend lezen voor de groep. Per groep wordt bekeken op welk vakgebied het accent moet liggen om de resultaten op niveau te houden of te verbeteren.

Scholen moeten zich ieder jaar verantwoorden naar de Onderwijsinspectie, zo ook De Waterwilg. De Onderwijsinspectie kijkt naar welke referentieniveaus de leerlingen beheersen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Aan de hand daarvan bepaalt de Onderwijsinspectie of leerlingen genoeg hebben geleerd. Zij houden daarbij rekening met de leerlingenpopulatie (de schoolweging).

Ook dit jaar liggen de resultaten op De Waterwilg ruim boven de gestelde normen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de terugkoppeling van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs, waar onze leerlingen naar uitstromen, concluderen wij dat onze leerlingen zich over het algemeen conform het gegeven definitieve (school-)advies ontwikkelen.

In ons tijdpad PO (primair onderwijs) - VO (voortgezet onderwijs) leest u op welke wijze ouders meegenomen worden in de advisering. Het Tijdpad PO-VO leest u op onze website.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van De Waterwilg vindt een veilige en ontspannen sfeer op school belangrijk. Deze komen tot uitdrukking in onze 10 leefregels:

  1. Aandacht voor jezelf en elkaar, de leefomgeving en het milieu
  2. Respect hebben voor elkaar
  3. Eerlijk en open zijn
  4. Verdraagzaam zijn
  5. Samen werken en en samen spelen
  6. Vriendelijk en beleefd spreken
  7. Een gevoel van eigenwaarde opbouwen
  8. Zich inspannen om zich zelf te ontplooien
  9. Werk en (t)huiswerk goed verzorgen naar ieders vermogen
  10. Conformeren aan de schoolregels

Deze regels hangen niet alleen zichtbaar in alle lokalen, ook worden deze regels besproken en wordt er gedurende het schooljaar naar verwezen.

Kinderen moeten ook leren dat zij onderdeel uitmaken van een maatschappij en dat zij daar een actieve bijdrage aan kunnen leveren. Zo hebben wij een leerlingenraad die steeds meer betrokken wordt bij de ontwikkeling van de school omdat wij ervoor willen zorgen dat deze leerlingen een actieve rol krijgen. Middels de checklist "Actief Burgerschap en Sociale Integratie" willen wij bijhouden wat wij concreet doen aan de onderwerpen: sociale ontwikkeling, democratie, participatie, identiteit en culturele ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het is goed dat jij er bent
  • Opvoeden doen wij samen
  • Respectvol om gaan met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Themaonderzoek kwaliteit extra ondersteuning 21 maart 2023

De Inspectie van het Onderwijs doet een landelijk onderzoek naar de extra hulp die leerlingen krijgen vanuit Passend Onderwijs. Zij willen met dit onderzoek te weten komen of deze hulp goed aansluit op wat de leerling nodig heeft. De inspectie heeft een aantal scholen geselecteerd waar ze dit onderzoek gaan doen. De Waterwilg is hiervoor geselecteerd en heeft op 21 maart 2023 de inspecteur, Mevr. Van der Wijst, mogen ontvangen. Gedurende de hele dag heeft zij gesprekken gevoerd met directie, intern begeleiders, leerkrachten, ondersteuners en leerlingen (waarvan ouders van tevoren op de hoogte gebracht zijn). Deze ouders hebben ook vragenlijsten ingevuld. De inspecteur heeft observaties uitgevoerd om alles in de praktijk te kunnen zien. Graag delen wij hieronder haar bevindingen met u. 

Mevr. Van der Wijst heeft documenten bekeken om te zien of alles (dat wettelijk vereist is) erin staat: 

  • Wat is het doel?
  • Waarom een OPP? 
  • Waarom is er gekozen voor dit arrangement?
  • Welke interventie hoort daarbij?
  • Wat zijn de belemmerende en bevorderende factoren?
  • Hoe is het contact met ouders hierover geregeld?

De inspecteur heeft alles gelezen en gevonden in de documenten. Ook heeft zij alles teruggezien tijdens observaties van ondersteuning en gesprekken met uitvoerders van de ondersteuning. Mevr. Van der Wijst heeft met de intern begeleiders gesproken over het monitoren van de basisvaardigheden. Wanneer beslissen wij als school dat een leerling naar de extra ondersteuning gaat? Mevr. Van der Wijst geeft aan dat wij dit doelmatig doen. Het is mevr. Van der Wijst opgevallen dat wij een ambitieuze school zijn. Zij vertelt dat wij hoge doelen stellen maar ook goed kijken hóe wij die doelen kunnen behalen.

Een quote van de onderwijsinspecteur: ”Complimenten voor de uitvoering van de extra ondersteuning. Jullie hebben mooie expertise in de school en maken daar ook echt gebruik van, passend bij wat de leerling nodig heeft. Dit doen jullie afgestemd op de leerling en doelgericht.”

Gesprek met inspecteur 8 oktober 2020

Op 8 oktober had De Waterwilg een online gesprek (wegens corona) met de onderwijsinspectie. Dit gesprek was een vervanging van het gebruikelijke schoolbezoek. Er wordt geen rapport gemaakt, maar de resultaten worden meegenomen in een groter onderzoek naar kwaliteitsverbetering op scholen in Nederland. Het was een ontspannen, open en positief gesprek waarbij er veel aandacht was voor de leerkrachten. De inspecteur is zeer tevreden over de manier waarop wij bezig zijn met de onderwijskwaliteit op De Waterwilg.

Inspectiebezoek 15 september 2015.

Op 15 september kwam De heer Raktoe op bezoek in het kader van de 4 jaarlijkse inspectie onderwijs op basisscholen. De inspectie visiteerde de school aan de hand van het nieuwe toezichtkader. Van te voren had de inspectie aangegeven wat er toegestuurd moest worden en welke items er aan bod moesten komen. Er is nauwkeurig gekeken naar:

  • Ontwikkelingsperspectieven op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen van vanaf groep 4 t/m groep 8
  • Schoolveiligheidsplan.
  • De lesroosters. 
  • De vragenlijst uitgereikt door de inspectie, met vragen rondom de 10 kernwaarden. 
  • Het bezoekrooster.

Dhr. Raktoe is van 8.00 uur tot 17.00 uur op school geweest. Hij heeft daarbij een bezoek gebracht aan: De Kangoeroegroep, de SEN groep, een kleutergroep (met een leerling met een specifieke zorgbehoefte), groep 4 maatjes lezen met groep 7 en een rekenles van groep 4 met tablets en het Prowise bord, Groep 7 les uit methode Topondernemers.

Ook hebben er gesprekken plaatsgevonden met ouders, leerlingen, teamleden en het management. De Inspecteur oordeelde op alle onderdelen met “GOED”. Wij zijn erg trots op deze beoordeling.

Terug naar boven