RKBS De Waterwilg

De Poort 4 2631 PT Nootdorp

  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg
  • Schoolfoto van RKBS De Waterwilg

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Waterwilg heeft een evenwichtige leeftijdsopbouw waardoor de nieuwste ontwikkelingen en inzichten op onderwijsgebied met traditionele kennis en ervaring gecombineerd worden. Op onze website kunt u zien hoe ons team is opgebouwd. 

Veel leerkrachten beschikken over specialisaties die ingezet worden bij de begeleiding van de leerlingen. Hierbij valt te denken aan specialisaties op gebied van speciale onderwijsbehoeften die te maken hebben met dyslexie, dyscalculie, adhd/add, faalangst, gedrag, hoogbegaafdheid, etc. Ook op gebied van o.a. coaching, moderne media, rouw, rekendidactiek, Cambridge English, onderwijskunde en onderwijswetenschappen, deelt het team kennis en specialisme door bijvoorbeeld collegiale consultatie. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een teamlid van De Waterwilg verlof krijgt, streven wij naar een oplossing waarbij de kwaliteit van ons onderwijs behouden blijft. Bij bevallingsverlof, zwangerschapsverlof en langdurig studieverlof komt er structureel vervanging.

Bij verhuisverlof, kort studieverlof of ander verlof wordt er gekeken of de duo partner kan vervangen. Er wordt gevraagd of de parttime leerkracht binnen de school extra kan werken of de leerkracht ter extra ondersteuning/vakleerkracht wordt ingezet. In het geval dat bovenstaande mogelijkheden afvallen, wordt gekeken of de intern begeleider/directie de klas kan vervangen. Dit doen wij alleen indien het niet ten koste gaat van het algemeen schoolbelang.

Wanneer bovenstaande oplossingen niet kunnen worden geregeld, wordt de groep verdeeld. Een bestaande groep krijgt er dan 1 of 2 kinderen bij waarbij zij werken aan taken die over het algemeen zelfstandig gedaan kunnen worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Waterwilg heeft bij aanvang van het schooljaar 2023-2024 zes groepen 1-2; dit zijn combinatiegroepen. Leerlingen van vier-,vijf- en zes jaar plaatsen wij bij elkaar om ook van elkaar te leren en elkaar te helpen. In een kleutergroep is het onderlinge samenspel van groot belang, daarom werken wij in de kleuterklassen aan hand van een thema. Door het spelen en door middel van een beredeneerd aanbod komen zij tot leren.

Naast zes kleutergroepen heeft De Waterwilg 18 groepen, waarbij de leerlingen op basis van hun leeftijd zijn gegroepeerd;  drie groepen 3, drie groepen 4, drie groepen 5, drie groepen 6, drie groepen 7 en drie groepen 8. In deze groepen werken wij met moderne methodes en uitdagende lessen.

In groep 3 ligt de nadruk op (leren) lezen, schrijven en rekenen. Vanaf groep 4 worden vakken zoals rekenen, taal en spelling aangeboden via Snappet. Uiteraard blijft het van belang hierbij een uitrekenschrift en dicteeschrift te gebruiken. Ook voor vakken zoals schrijven, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek gebruiken wij "gewone boeken". Door afwisselende werkvormen zoals bewegend leren door de vakdocent en een verantwoorde afweging te maken tussen digitaal onderwijs versus het werken op papier, bieden wij goed onderwijs. 

Specifiek zijn de Kangoeroegroep en de SEN groep.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kringactiviteiten; Kanjertraining, Digibord lessen, Muziek, Engels, Levensbeschouwing, Rekenen, Taal, Voorlezen, Verjaardag vieren

Werkles; werken in hoeken, creatieve ontwikkeling, ontwikkelingsmaterialen, tablet onderwijs, digibord

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het doel van de Wet passend onderwijs is dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Zo hebben kinderen de beste kansen op een vervolgopleiding en kunnen zij optimaal meedoen in de samenleving. Het team van De Waterwilg beschikt over veel expertise (waaronder een remedial teacher en hoogbegaafdheidspecialisten) en een duidelijke overlegstructuur met het samenwerkingsverband waardoor goede zorg geboden kan worden. De Waterwilg beschikt over een orthopedagoog, gedragsspecialist en vier intern begeleiders.

Op onze website kunt u ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) bekijken. Ook kunt u het Zorgplan van De Waterwilg inzien.

Met ons Schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het Schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids en middels onze website.

Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst. Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: een korte typering van onze school, de kwaliteit van onze basisondersteuning, de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt, de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden, de voorzieningen in de fysieke omgeving, de samenwerkende ketenpartners. De basisondersteuning bestaat uit vijf domeinen met een aantal ijkpunten:

1  Onderwijs

2  Begeleiding

3  Beleid 

4  Organisatie       

5  Resultaten

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het nieuwe schooljaar willen we onze visie en missie nog meer onder de aandacht brengen, zodat De Waterwilg een school blijft met een duidelijke structuur, goede organisatie, fijne samenwerking en oog voor elkaar.

Nu de NPO gelden vanuit de overheid niet verlengd worden, streven wij ernaar met minder middelen dezelfde zorg te bieden. De cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt hierin meegenomen. Aan de hand van de cito analyse maken wij een plan van aanpak voor onze school.

Goede begeleiding bieden aan leerkrachten en leerlingen is voor ons een belangrijke pijler van passend onderwijs. We willen de organisatiestructuur aanpassen, zodat het meer aansluit bij wat onze school nodig heeft zodat de leerkrachten gezien blijven worden in hun kwaliteit wat ten gunste komt aan de kinderen. We blijven tijd steken in de klassenbezoeken zodat we een goede feedback kunnen geven op de lessen en begeleiding van leerlingen. De ib’ers zijn geschoold in het geven van feedback.

EDI is ook een belangrijke pijler hierin. Explicite directe instructie helpt leerlingen stapsgewijs en actief de leerstof eigen maken. Hierdoor doen alle leerlingen succeservaringen op! We willen graag dat kinderen een growth mindset ontwikkelen; je kunt iets niet gelijk. We geven leerlingen een uitleg en langzaamaan verdwijnt de leerkracht naar de achtergrond en gaat de leerling steeds meer ervaren dat hij het zelf kan en iets heeft geleerd. Ook willen we leerkrachten bewuster van een leerdoel maken. Wat moet een leerling hebben geleerd aan het einde van de les- aan het einde van een periode - van het jaar? Naar welke doelen werkt de leerling toe? Leerlingen krijgen te horen wat ze kunnen aan het einde van een periode en aan het einde van een les. Op deze manier worden ze bewuster van het eigen leerproces. De benadering vraagt een andere manier van kijken naar een methode. Het is niet de methode afdraaien, maar kijken; wat is er nodig om het leerdoel te bereiken? De methode is hier een handreiking voor maar we willen graag dat de leerkracht boven de methode staat.

De leerkrachten van de groepen 1-2 werken met het observatiesysteem “Kijk!”. We willen nog beter aan de slag met het beredeneerd aanbod van Kijk! Vorig schooljaar hebben de leerkrachten van de kleuterbouw samen het basisaanbod vastgesteld. Vervolgens wordt er samen gewerkt aan thema’s, waarin het beredeneerd aanbod terugkomt. 

Deze en andere onderwerpen die aandacht krijgen in het schooljaar 2023-2024 staan in ons jaarplan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Waterwilg is bekend met het VVE programma, echter de doelgroep leerlingen die de Waterwilg heeft, maakt geen gebruik van het VVE traject; Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Mocht het echter zo zijn dat leerlingen deze ondersteuning wel behoeven, dan speelt De Waterwilg hier op in. Het VVE traject wordt immers ingezet om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Schoolbesturen waaronder ons bestuur Lucas Onderwijs, werken hiervoor samen met het gemeentebestuur.

Terug naar boven