Wennen in de kleuterklas
Voordat uw kind 4 jaar wordt, mag het twee keer een ochtend komen wennen. Ongeveer vijf weken voordat uw kind 4 jaar wordt, krijgt uw kind een uitnodiging voor de wenochtenden (overblijven is hierbij niet van toepassing). Indien de data die genoemd worden in de uitnodiging u niet uitkomen, dan is het prettig wanneer u zelf contact opneemt met de administratie. Zodra uw kind 4 jaar is geworden krijgt u een envelop met een aantal praktische formulieren en informatie over de ouderbijdrage.
De kinderen die in juli en augustus 4 jaar worden komen na de zomervakantie op school. Voor deze leerlingen is het wenmoment op maandagochtend na de zomervakantie. Als het goed gaat, kan in overleg met de leerkracht, uw kind ook ’s middags naar school komen. Voor uw kind is het fijn om na de zomer in een kleine groep te starten. Voor kinderen die in juni of september jarig zijn, hangt de start af van wanneer de zomervakantie in het jaar valt. U ontvangt een wenkaartje van de leerkracht. In verband met de vele activiteiten die er altijd plaatsvinden in de maand december hebben wij intern afgesproken, dat in deze maand kinderen niet kunnen komen wennen. Kinderen die in december en januari 4 jaar worden, komen wennen in november of januari. Dit wordt vooraf overlegd met de ouders.
Na ongeveer 6 weken nodigen wij u uit voor een startgesprek na schooltijd om het intredeformulier met u te bespreken. Zo weten wij, als leerkrachten, meer over de achtergrond van het kind en heeft u, als ouder, de gelegenheid om vragen te stellen over eventuele onduidelijkheden of praktische zaken. De leerkracht vertelt u hoe uw kind de eerste weken op school heeft beleefd.
De kinderen mogen starten op hun verjaardag (als dit een schooldag is) of op de eerste schooldag na hun verjaardag. Dit gaat in overleg met ouders. Het is gebruikelijk dat een 4-jarig kind gedurende de hele week op school is. Regelmaat is belangrijk voor kinderen. Mochten er problemen ontstaan, dan kunnen er onderlinge afspraken gemaakt worden.
Het brengen en ophalen van de kinderen
De lessen beginnen om 8.30 uur, om 8.20 uur gaan de deuren open voor de inloop. Wij laten de leerlingen vanaf de leeftijd van 5 jaar zelfstandig (zonder ouders) de school ingaan. Hierdoor heeft de leerkracht meer aandacht voor uw kind en bevordert het de zelfstandigheid van de leerlingen. Vaak verloopt het afscheid nemen van ouders soepeler en kunnen de lessen op tijd beginnen waardoor meer leerwinst wordt behaald. Praktisch gezien zijn er ook voordelen, zoals het feit dat het minder druk is in de gangen en dat er sneller parkeerplekken vrijkomen zodat het veiliger is voor iedereen. Soms zijn er uitzonderingen en dan kunnen ouders uiteraard wel even mee lopen naar binnen.
De groepen 1 t/m 3 staan aan het einde van de dag met hun leerkracht bij een vaste tegel op het schoolplein. U kunt uw kind bij de leerkracht komen halen als alle leerlingen bij de leerkracht in de rij staan en er niet meer wordt gespeeld door de groepen. Op deze manier kunnen ouders en leerkrachten iedere dag even contact hebben met elkaar om kort te bespreken hoe het gaat met uw zoon/dochter. Verder is er uiteraard contact mogelijk via de mail of Social Schools. Ouders kunnen ook een afspraak met de leerkracht maken voor een gesprek. Diverse BSO organisaties halen de kinderen ook bij de eigen tegel op zodat er een goede overdracht plaatsvindt.
Traktatiebeleid
Als kinderen jarig zijn, van school af gaan of er is een broertje/zusje geboren, dan willen ze uiteraard graag trakteren. Wij merken dat er een trend ontstaan is, waarbij de traktaties steeds groter worden in hoeveelheid snoep en speelgoed. Het zorgt voor druk bij ouders en ongelijkheid in de klas. Wij verzoeken u daarom met klem de traktatie klein en eenvoudig te houden; één klein eetbaar ding. Onze voorkeur gaat uit naar een gezonde traktatie maar dit hoeft niet. Het gaat om het plezier van het uitdelen. Wilt u overleggen met de groepsleerkracht wanneer u wilt trakteren? Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
De vierde verjaardag van uw kind vieren wij niet op school. Voor kinderen die 4 jaar worden en net bij ons op school komen is het fijner als de verjaardag thuis wordt gevierd, op het kinderdagverblijf of op de peuterspeelzaal. Een nieuwe vierjarige leerling krijgt al zoveel indrukken te verwerken en kent de nieuwe kinderen van zijn klas nog niet, het is dan fijn om je verjaardag te vieren in een vertrouwde omgeving.
Zindelijkheid
Als uw kind naar de basisschool gaat, moet uw kind zindelijk zijn. Het is fijn als uw kind zelfstandig naar het toilet kan gaan en daarbij geen hulp meer nodig heeft. Als er een medische reden is waarom uw kind nog niet zindelijk is, dan dient u dit voor de schoolstart aan te geven, bijvoorbeeld op het intredeformulier of bij het wenmoment. Een ongelukje kan altijd gebeuren, om die reden zijn schoon onder- en bovengoed op school aanwezig. Als een kind niet zindelijk blijkt te zijn als het is ingestroomd als vierjarige dan nodigt de leerkracht de ouders uit voor gesprek. Wij verwachten dat ouders eraan werken dat het kind zo snel mogelijk zindelijk wordt. Als school willen wij hierbij ondersteunen. Indien gewenst kunnen wij verwijzen naar bijvoorbeeld de schoolarts, de huisarts of de schoolmaatschappelijk werker.
Gezonde en afvalvrije school
De Waterwilg is een gezonde en 'afvalvrije' school en daarom mag eten en drinken alleen worden meegegeven in een beker en bakje. Plastic zakjes en aluminiumfolie zijn slecht voor het milieu en geven veel afval. Het is belangrijk dat de kinderen gezonde voeding nuttigen. Tijdens het 10-uurtje eten de kinderen groente/fruit in de klas. De lunch bestaat uit brood o.i.d. Snoep, koek e.d. is niet toegestaan.
Mobiele telefoons en smartwatches
Op De Waterwilg zetten kinderen tijdens schooltijden en de overblijf hun mobiele telefoon/smartwatch op vliegtuigmodus en bergen deze op. Ouders kunnen hun kind onder schooltijd bereiken via de administratie. Als de leerlingen van de leerkracht informatie mogen opzoeken, dan maken zij gebruik van de Chromebooks en iPads van school. Meer informatie leest u in ons mediaprotocol.