De Meander

Lochtersweg 1 7442 BM Nijverdal

Mooie foto vanaf de Lochtersweg.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle kinderen zijn welkom op De Meander. Wij begeleiden ook leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wij vinden het belangrijk om te weten hoe onze leerlingen presteren t.o.v. landelijke cijfers van leerling-prestaties. Ons doel is te meten of iedere leerling, met zijn/haar mogelijkheden, zich ook daadwerkelijk optimaal heeft kunnen ontwikkelen in ons onderwijs. De Cito-gegevens worden jaarlijks in het schoolteam en met de Medezeggenschapsraad geëvalueerd.

We kunnen concluderen dat we landelijk gezien en in vergelijking met soortgelijke scholen over meerdere jaren voldoende scoren. De kerndoelen voor het basisonderwijs voor de vakken rekenen, taal en lezen, behalen we op alle onderdelen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons onderwijs toetsen we de leerlingen om te bezien of ze zich voldoende ontwikkelen en of dit evt. extra inzet of middelen vereist (formatief toetsen). Daarbij betrekken we de observatiegegevens en de ervaringen van de leerkrachten en interne begeleider. Op deze manier kan dan het onderwijs op de leerlingen worden afgestemd. In het leerproces vinden we het heel belangrijk dat de leerling het gevoel heeft dat het de leerstof aan kan (zich competent voelt), dat het de stof zelf kan verwerken (zich autonoom voelt) en dat hij/zij het samen met anderen kan delen (een goede relatie heeft). Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen hebben we dus ook veel aandacht. Om de ontwikkeling van de leerlingen op een objectievere manier vast te stellen, naast de observaties, kind- en portfolio gesprekken en andere wijzen die hierboven worden beschreven gebruiken we de Cito-toetsen ook in ons leerlingvolgsysteem. We krijgen zo een completer beeld van de totale ontwikkeling van het kind en kunnen de prestaties ook vergelijken met leerlingen van dezelfde leeftijd op andere scholen in ons land. De resultaten van een leerling, op de methoden gebonden toetsen en de toetsen in het Cito leerlingvolgsysteem, zijn steeds het uitgangspunt om voor de volgende periode, samen met de leerling, de doelstellingen te bepalen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerkrachten geven een weloverwogen schooladvies aan het eind van de basisschool. Op grond van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en eigen observaties, komt de leerkracht samen met de ouders en de leerling tot een keuze voor het vervolgonderwijs. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Er wordt veel aandacht besteed aan samenwerken en samenleven. De methode Kwink wordt gebruikt in de hele school. Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Met het Kwinkprogramma worden jongeren hiervan bewustgemaakt. Samen met klasgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Competentie, relatie, autonomie
  • Eigenaarschap en welbevinden
  • Samenwerken en Samenleven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie bezocht de school in oktober 2019, in het kader van een bestuursonderzoek. Tijdens dit bezoek heeft de inspectie verificatieonderzoek gedaan naar het onderwijsproces en daarbij specifiek het didactisch handelen en samenwerking met ouders, andere onderwijsinstellingen e.d. bekeken. Ook heeft het onderwerp kwaliteitszorg en ambitie aandacht gekregen.
De kwaliteit van het onderwijs is onderzocht m.b.v. de volgende indicatoren: de kwaliteitszorg, de zorg en begeleiding van leerlingen, de resultaten, de ontwikkeling van leerlingen en enkele aspecten betreffende de naleving van de wet- en regelgeving.
Er vonden gesprekken en groepsbezoeken plaats. Er werden documenten en leerlingengegevens geanalyseerd. T.b.v. de planmatige uitvoering van de zorg vonden o.a. gesprekken plaats met de directie, en de interne begeleider. Ook een groep ouders is met de inspectie in gesprek gegaan over het onderwijs, het pedagogische- en het sociale klimaat op de Meander.
De onderwijsinspectie is tevreden over de kwaliteit van het onderwijs, het didactisch handelen en het sociale klimaat op onze school. De samenwerking met ouders en de overige omgeving is goed bevonden.

Bij een bestuurs-onderzoek schrijft de Inspectie van het Onderwijs geen specifiek verslag over de bevindingen bij de specifieke scholen.

Hieronder vindt u de resultaten uit het bestuurs-verslag die de Inspectie weergeeft over het onderwijs op de Meander.

Terug naar boven