Openbare basisschool School 75

Zuiderdiep 3 9521 AA Nieuw-Buinen

  • We bevorderen zelfredzaamheid, eigenaarschap in het eigen leerproces en zelfreflectievermogen zodat het leren effectiever en leuker wordt.
  • Talenten worden door ons meervoudig gestimuleerd op vakken als kunst, cultuur, muzikaal, technisch en agrarisch in onze moestuin.
  • Wanneer de dagelijkse taken van de kernvakken zijn afgerond is er keuze uit meerwerk zoals bijv. Breinbrekers, SchoolTV en Jeugdjournaal.
  • In alle klassen dus ook bij de kleuters dagen we kinderen uit hun technisch en ruimtelijk inzicht te vergroten, bijv. in de Constructiehoek.
  • Voorzijde van de school, gebouwd in 1875 met achter een prachtig groen schoolplein vol speelmogelijkheden.

Hoe tevreden zijn leerlingen over de school?

Toelichting van de school

De leerlingen voelen zich veilig op school. Ze leren er samen te werken. De aandacht hiervoor alsmede het kinderen leren plagen van pesten te onderscheiden vindt dagelijks plaats. Het team van leerkrachten en onderwijsondersteuners zorgt ervoor dat onze leerlingen niet bang hoeven zijn voor andere kinderen en andere volwassenen in de school. We treden onmiddellijk en adequaat op en hanteren het pestprotocol wanneer dat nodig is wanneer leerlingen gepest worden. Met leerlingen die gepest worden en met de pesters gaan we in gesprek. Ouders worden hiervan direct op de hoogte gesteld en nauw betrokken bij het (leer)proces wat daarop volgt. 

De 35 leerlingen van groep 5 t/m 8 beoordeelden in 2023-2024 hun gevoel van veiligheid en tevredenheid met een 8,2 gemiddeld

Dit cijfer is onderverdeeld in de volgende categorieën;

  • Veiligheid: een 8,6
  • Naar de zin op school/welzijn: een 8,1
  • Leerkrachten midden en bovenbouw: een 8,3 gemiddeld

Gouden Weken en Zilveren Week

Aan het begin van het schooljaar worden de klassenregels samen met de leerlingen opgesteld en besproken, de school- en pleinregels worden doorgenomen. Deze eerste 6 weken van het schooljaar zijn fundamenteel voor groepsvorming en het in gang zetten van de verdere ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden. We noemen deze periode daarom ook de Gouden Weken. Dit groepsproces wordt herhaald en geïntensiveerd tijdens de Zilveren Week direct na de kerstvakantie. 

Social Media

Met de wekelijkse lessen media wijsheid en computional thinking van Basicly wordt primair aandacht geschonken aan actief zijn op social media en de gevolgen van digitaal pesten. Wanneer tijdens deze lessen of uit de leerlingenquête Tevredenheid en Veiligheid blijkt dat er online gepest wordt, wordt dit zowel 1:1 met de betreffende leerling en ouders besproken door de leerkracht en intern begeleider. Het onderwerp wordt vervolgens (in het algemeen) bespreekbaar gemaakt in de klas. Groepsverantwoordelijkheid, zorgen voor en omkijken naar elkaar vinden wij ontzettend belangrijk. Zo nodig worden de lessen 'digitale veiligheid' van Bureau Halt ingezet in de klas en/of de wijkagent met een les over zijn aanpak en de gevolgen van online pesten. Ook wanneer ouders dit onderwerp bespreekbaar maken in een regulier of tussentijds oudergesprek gaan we daarover het gesprek aan met de leerling en met de klas. 

Mobiele telefoons en smart watches

Op school worden de mobiele telefoons 's ochtends in een bakje gelegd en mogen er pas na schooltijd weer uit, om de toestellen weer mee naar huis te nemen. Niet alle leerlingen nemen een mobiele telefoon mee naar school, m.n. de leerlingen uit buitendorpen die op de fiets komen nemen hun mobieltje mee. Zodra de leerlingen het schoolplein 's morgens betreden moet de telefoon worden uitgezet en mag tussentijds niet worden gebruikt tenzij bij een (nadrukkelijke en specifieke) opdracht van de leerkracht. De telefoon mag niet op standby stand blijven staan.

Steeds meer kinderen hebben smart watches om. Zodra zij op school zijn mogen zij geen berichten ontvangen en versturen met hun smart watch. Ook mogen er geen foto's, video- of audio-opnames worden gemaakt tijdens de tijd dat leerlingen op school zijn. 

Online leren en (samen)werken

De geschiedenis op de chromebooks wordt door de leerkrachten dagelijks gecontroleerd. Leerkrachten kunnen zowel bij hun hulprondes door de klas als vanaf hun werkplek zowel fysiek als online meekijken met wat leerlingen doen op hun chromebooks. Zonodig kan de leerkracht de online werkzaamheden van een of meer leerlingen op afstand online onderbreken of stoppen. 

Kringgesprek

We kunnen ons voorstellen dat in bijv. een maandagochtend gesprek de leerlingen niet meteen nare dingen zullen vertellen. Meestal worden hierin sportactiviteiten of andere interessante onderwerpen besproken die de leerlingen hebben meegemaakt. De leerkrachten weten over het algemeen heel goed hoe het met een leerling gaat en zij bevragen de desbetreffende leerlingen op een apart moment één op één wanneer zij weet hebben of vermoeden van een vervelende ervaring.

Modelgedrag leerkrachten

We zijn zeer tevreden met het cijfer dat we van de leerlingen krijgen. Leerlingen voelen zich veilig op School 75 en hebben het goed naar hun zin. Belangrijk is dat ons team van leerkrachten en onderwijsondersteuners dagelijks het gewenste gedrag voordoen (modelen) in de wetenschap dat goed voorbeeld, goed doet volgen.

We zullen op digitaal pesten voortdurend alert blijven. De relatie met de leerkrachten is dusdanig (goed) dat we ervan uitgaan dat leerlingen of anders hun ouders nare ervaringen zoals pesten melden bij de leerkracht of het team.

Download tevredenheidsrapport Bron

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

Ouders zijn over het algemeen (erg) tevreden met onze school. In het najaar 2022 is de vragenlijst over de tevredenheid door ouders ingevuld via ParnasSys WMK-Primair Onderwijs. 

De vragenlijst is door 24 ouders (33%) van de 72 bevraagde ouders ingevuld met een gemiddelde score;

3,16 uit 4 punten - cijfer 7.

Hierbij geeft 42% van de ouders zelfs een 8 en 8% beoordeelt ons met een 9 !

De ouders zijn ook betrokken bij de kwaliteitszorg van de school via de activiteiten commissie (AC) en de MR.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven