Openbare basisschool School 75

Zuiderdiep 3 9521 AA Nieuw-Buinen

  • We bevorderen zelfredzaamheid, eigenaarschap in het eigen leerproces en zelfreflectievermogen zodat het leren effectiever en leuker wordt.
  • Talenten worden door ons meervoudig gestimuleerd op vakken als kunst, cultuur, muzikaal, technisch en agrarisch in onze moestuin.
  • Wanneer de dagelijkse taken van de kernvakken zijn afgerond is er keuze uit meerwerk zoals bijv. Breinbrekers, SchoolTV en Jeugdjournaal.
  • In alle klassen dus ook bij de kleuters dagen we kinderen uit hun technisch en ruimtelijk inzicht te vergroten, bijv. in de Constructiehoek.
  • Voorzijde van de school, gebouwd in 1875 met achter een prachtig groen schoolplein vol speelmogelijkheden.

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijsteam van School 75 bestaat uit negen teamleden, waaronder de directeur, de intern begeleider (IB'er), twee onderwijsassistenten en vijf groepsleerkrachten.

Groepsleerkrachten

Per groep zijn één of twee leerkrachten aangesteld die verantwoordelijk zijn voor het dagelijks onderwijs aan de kinderen. Zie voor groepsverdeling paragraaf 2.1 Groepen op school.

Onderwijsassistenten

In de school zijn Sandra Jorwerda en Marian Veldkamp werkzaam als onderwijs assistenten. Zijn begeleiden kinderen individueel of in groepjes binnen en buiten de klas volgens vooraf (door de groepsleerkracht en Intern Begeleider) opgestelde en periodiek geëvalueerde hulpvragen. Marian Veldkamp zal in 2024 met pensioen gaan. Gaandeweg het schooljaar bouwt zij uren af welke Sandra op zich zal nemen. 

Intern Begeleider

De Intern Begeleider (Muriel Gras) draagt zorg voor de ondersteuning van leerkrachten bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. In samenspraak met de leerkrachten en op basis van opbrengstevaluaties wordt bekeken welke behoeften er zijn en hoe daarin tegemoet kan worden gekomen. Zowel de Intern Begeleider als de onderwijsassistent kunnen kinderen individueel of in groepjes begeleiden binnen en buiten de klas. Zij is 1,5 dag in de week werkzaam als IB-er op school (dinsdag en vrijdagmiddag). Daarnaast is zij nog een halve dag als leerkracht werkzaam in groep 1/2/3 (vrijdagochtend) op onze school.

Netwerken

Om toe te groeien tot een professionele leergemeenschap (PLG) werken we bovenschools en in de school met netwerkgroepen. De coördinatorschappen van de netwerkgroepen zijn daarbij verdeeld over het team. De netwerkcoördinator is tevens liaison met informatieverstrekking vanuit het schoolteam naar het bovenschools netwerk als andersom.

We kennen de volgende netwerken:

  • ICT (Sakina de Haan)
  • Kunst en Cultuur ICC (Kim Spanjaard)
  • Taallezen (Marga Wubbels)
  • Reken en Wiskunde Didactiek (Karin Drager)
  • Interne Begeleiding en Zorg (Muriel Gras)

Stagiaires
Jaarlijks bieden wij stageplekken aan voor de lerarenopleiding Pabo Hanze, Pabo Stenden en universitaire Pabo, Hanze/RUG en het middelbaar beroepsonderwijs onderwijsassistent en het CIOS voor sport en spel. Wij willen stagiaires in de gelegenheid stellen ervaring op te laten doen in het werken met kinderen. Vanzelfsprekend wordt van stagiaires verwacht dat ze zich houden aan de afspraken en regels die gelden voor het personeel werkzaam bij het OPO Borger-Odoorn.

Directeur
De directeur van School 75 is David de Jonge. Hij is (onderwijskundig) eindverantwoordelijk en tevens anti-pestcoördinator van de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van personeel plaatsvinden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht (studie)verlof heeft. Vanuit de stichting wordt deze vervanging geregeld. Wij maken daarvoor gebruik van een vervangerspool. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van vervangers lastig. Als alle poolers zijn ingezet, doen wij een beroep op onze eigen collega's, voegen wij tijdelijk groepen samen of verdelen we een groep over andere groepen. Dit gebeurt per definitie op de eerste dag van afwezigheid van een collega welke niet vervangen kan worden. Zo proberen wij te voorkomen dat op het allereerste moment van afwezigheid, reeds een groep naar huis gestuurd moet worden.

Als uiterste maatregel kan worden besloten een groep naar huis te sturen. Dit gebeurt pas op op zijn vroegst op de tweede dag van afwezigheid van een college welke niet vervangen wordt. Hierover vindt zowel afstemming plaats met de directeur-bestuurder Jacqueline Drok als met  ouders.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.

Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen (https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs) m.b.t.;

  • Nederlandse en Engelse taal
  • Rekenen en wiskunde
  • Oriëntatie op mens en wereld
  • Lichamelijke opvoeding
  • Cultuureducatie & Kunstzinnige vorming
  • Burgerschap

Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:

  • Zelfbeeld
  • Werkhouding
  • Sociaal gedrag
  • Planmatig werken
  • Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën

    De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.

    GVO/HVO
    Vanaf groep 4 t/m 8 kunnen ouders kiezen voor Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO) of Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde
    Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen.
    Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten (buiten de klas).

    Burgerschap
    We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar ‘wereldburgers’, wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld en leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te kunnen spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij laten hen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Het gaat om de basisnormen- en waarden van onze democratische samenleving. Bij ons op school is dit in alle vakken verweven, specifiek besteden we er aandacht aan tijdens kring- en groepsgesprekken, in de lessen wereldoriëntatie en tijdens de lessen sociaal emotionele vorming. De huidige SoVa-methode Leefstijl zal in de komende jaren worden vernieuwd. Het aanbod burgerschap en sociale integratie is vastgelegd in het document "Burgerschap", wat op school ter inzage ligt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens de gymlessen van groep 3 (met groep 4/5) is groep 1 en 2 gesplitst. Die tijd besteden we extra aan taal- en rekenontwikkeling.

Tijdens de bewegingslessen van groep 1/2 is groep 3 gesplitst. Die tijd besteden we extra aan taal- en rekenontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van dezelfde leeftijd worden in een groep ingedeeld. In elke groep wordt een leerstofpakket geboden, dat passend is bij de ontwikkeling en leeftijd.

In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof aangeboden in thema's, die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Hierbij wordt ondermeer gebruik gemaakt van de thema's van KleuterBasis, KleuterKracht en Wizz Rekenplein horende bij de methode PlusPunt4. Om de ontwikkeling te monitoren gebruiken we het kleuterleerlingvolgsysteem DORR. Deze maakt gebruikt van 6 ontwikkelfasen in 2 jaar tijd. Wanneer kinderen zich sneller of meer op eigen tempo ontwikkelen, versnellen ze in een fase of blijven respectievelijk langer in een fase. In groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt. Zowel in groep 1 als in groep 2 leren kinderen naarmate ze groter groeien, meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap in hun leerproces te nemen. Hun opdrachten en taakgerichtheid neemt evenredig toe naar ontwikkeling van het kind. Elke 12 weken wordt de ontwikkeling opnieuw bekeken (of eerder wanneer kinderen daaraan toe zijn). Centraal bij onze jonge kinderen blijft het spelend en samen ontdekkend, leren.

Ook in de hogere groepen vanaf groep 3 blijft spelend en samen(werkend) leren onderdeel van het totale onderwijs. In de overgang van jonge kind naar oudere kind komt de leerstof en het programma- en taakgericht werken geleidelijk meer centraal te staan. De leerstof wordt in vakken aangeboden. Het uiteindelijke resultaat van dit alles moet zijn: het bieden van basisonderwijs in een ononderbroken leerproces, waarbij een leerling in principe de school in acht jaar kan doorlopen. Hierbij staat voor ons het welzijn van het kind altijd voorop. Vanuit onze visie is het welzijn de basis om van daaruit al spelend lerend met plezier groter te groeien en verder te ontwikkelen met een eigen plek in de maatschappij.

Groepen op school

Op basis van toegekende formatie (op grond van het aantal leerlingen) maken we binnen OPO en binnen het schoolteam afspraken  afspraken over te vormen (combinatie)groepen. Bij een wijziging van de groepsindeling, moet de medezeggenschapsraad instemming verlenen.

Op School 75 is daarbij sprake van de volgende combinatiegroepen:
Groep (0) 1, 2 en 3 met groepsleerkrachten Marga Wubbels en Muriel Gras
Groep 4 en 5 met groepsleerkracht Kim Spanjaard
Groep 6, 7 en 8 met groepsleerkracht Sakina de Haan

Boventallig groepsleerkracht Karin Drager (groepssplitsing gedurende 3 dagen per week; groep 8 in de ochtend, werkdrukvermindering voor het team gedurende 1 middag, coaching van de plusleerlingen in de onder- t/m bovenbouw gedurende 1 middag, lessen bewegingsonderwijs gedurende 1 middag). 

We besteden een groot deel van de wekelijkse lestijd aan het taal/leesonderwijs en rekenonderwijs. Voor het aanleren van de basisvaardigheden is veel tijd ingeroosterd. Het schema laat zien dat we meer dan de helft van de tijd aan de basisvaardigheden besteden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij hebben ervoor gekozen geen apart schoolondersteuningsprofiel (SOP) te schrijven. Alle informatie over de basisondersteuning en extra ondersteuning is in deze schoolgids te vinden. Dit vooruitlopend op de wetwijziging vanaf 2024. Voor de grenzen aan onze ondersteuning verwijzen wij naar het toelatingsbeleid en het beleid schorsing en verwijdering in hoofdstuk 4.    

Basisondersteuning OPO Borger-Odoorn

Het onderwijs op onze school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de verschillende leerlingen, zowel op pedagogisch- als didactisch gebied. Het gaat om datgene wat een leerling nodig heeft om zich binnen de schoolsetting verder te ontwikkelen. Soms worden leerlingen hierin beperkt. Wij bieden dan specifieke hulp. Dit kan om verschillende redenen zijn, die variëren wat betreft aard, duur, ernst en oorzaak.

Onze basis is effectief en goed onderwijs. Daarom heen is door de stichting een schil aan expertise en vervolgstappen ontwikkeld (de ondersteuningsroute):  

Op onze school geeft het onderwijsteam dagelijks effectief en goed onderwijs, wat bestaat uit:

  • Een positief lesklimaat: leerlingen moeten zich veilig voelen en gestimuleerd worden om tot leren te komen.
  • Klassenmanagement: de organisatie in de klas, wat zorgt voor het efficiënt benutten van tijd, duidelijkheid over regels en procedures en een actieve betrokkenheid.
  • Instructie: de aanleren van kennis en vaardigheden d.m.v. introductie, uitleg, begeleiding, oefeningen en feedback.
  • Afstemming: het kennen van de verschillen tussen de leerlingen en het hierbij aansluiten in de instructie en verwerking, zodat alle leerlingen profiteren van de les.
  • Zelfregulerend leren: het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen, zodat ze zelf weten waar ze goed in zijn en waar ze in kunnen verbeteren. De leerkrachten onderhouden contacten met ouders over de vorderingen van hun kind(eren) en in welke mate de kinderen ondersteuning nodig hebben.

Interne Begeleiding en ondersteuning door de onderwijsassistent

  • Binnen ons team is een intern begeleider (IB) werkzaam, die de leerkrachten ondersteunt door leerlingbesprekingen, groepsobservaties, data analyse en het mede voeren van oudergesprekken. Daarnaast is de IB-er verantwoordelijk voor de onder-steuningsstructuur op de school, is ze de contactpersoon met de externe (zorg) partners en vormt ze een tandem met de schoolleider als het gaat om het verbeteren of bewaken van de onderwijskwaliteit.
  • Leerlingen die meer tijd en begeleiding nodig hebben bij een taak, kunnen door een onderwijsassistent (OA) worden geholpen. Zij ondersteunt de leerkracht door met groepjes of individuele leerlingen te werken aan pré-teaching, herhaling, inoefening, verlengde instructie en/of begeleide instructie. De leerkracht en IB-er kijken, o.b.v. resultaten en observatie, welke leerling voor welk vak hiervoor in aanmerking komt.

Het ondersteuningsteam bij verdieping of verbreding van de onderwijsbehoefte

  • Het ondersteuningsteam (OT) van OPO Borger-Odoorn, kan op verzoek specialistische hulp bieden. Het OT bestaat uit deskundigen op het gebied van gedrag, pedagogiek en didactiek. Zij komen regelmatig op onze school om te overleggen, adviseren en reflecteren met de IB-ers en leerkrachten en voeren groepsobservaties uit. Daarnaast nemen zij op verzoek deel aan oudergesprekken.
  • Indien een leerling specifieke hulp- en/of leermiddelen nodig heeft, kan dit worden ingezet. Te denken valt aan lesmethoden, instrumenten, de tolkentelefoon, het creëren van prikkelarmere werkplekken en het doen van aanpassingen aan het meubilair. De IB-er brengt het verzoek in bij het OT.  
  • Wij werken samen met externe partners zoals de leerplichtambtenaar, logopediste, jeugdverpleegkundige/schoolarts, het sociaal team, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB-er is de schakel naar deze externe partners en onderhoudt de contacten. Op onze school is structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). Wanneer een leerling ondersteunt wordt vanuit een jeugdhulp instantie, zullen wij, waar mogelijk, de samenwerking opzoeken en het aanbod en/of de aanpak op elkaar afstemmen.
  • Indien verdieping van de onderwijsbehoefte nodig is, kan een onderzoek worden aangevraagd bij het OT. Ouders worden altijd om toestemming gevraagd. Te denken valt aan onderzoek naar dyslexie, cognitieve capaciteiten of specifieke leerproblemen. Een externe instantie voert het onderzoek uit. De uitkomst wordt met ouders gedeeld en bij voorkeur besproken met ons, zodat wij, waar mogelijk, de adviezen m.b.t. het aanbod en/of de aanpak kunnen toepassen.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

  • Wanneer een arrangement wordt toegekend, stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een ontwikkelingsperspectief (OPP) voor de leerling op. Hierin wordt omschreven hoe de (aanvullende) ondersteuning eruit gaat zien en wat de doelen zijn. Het OPP wordt periodiek met ouders geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Elk half jaar wordt samen met het OT besproken of het arrangement nog steeds noodzakelijk is.

Extra ondersteuning SWV

  1. Voor leerlingen met een complexere hulpvraag kan door de IB-er een arrangement bij het schoolbestuur en/of het SWV worden aangevraagd. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, met een beschrijving van het specifieke aanbod en de te behalen doelen. Het OPP wordt periodiek met ouders geëvalueerd. Elk half jaar bespreekt de IB-er met het OT of verlenging noodzakelijk is.
  2. Wanneer blijkt dat de school, niet (langer) kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van een leerling en alle hierboven beschreven mogelijkheden zijn onderzocht, wordt met ouders samen gezocht naar een passende plek op een andere school. Het OT helpt hierbij, indien nodig samen met het SWV. Er zijn drie plekken waar naar verwezen kan worden: de thuisnabije ontwikkelplekken, het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO).
  3. Op stichtingsniveau zijn op meerdere basisscholen thuisnabije ontwikkelplekken voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan dan gaan om leerlingen die gedragsmatig veel vragen van de leerkracht, die problemen ervaren met prikkel- en informatieverwerking of structureel meer begeleiding nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Op deze plekken zijn de groepen kleiner, is meer tijd per leerling beschikbaar en zijn er mogelijkheden tot maatwerk. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs.
  4. Voor een plaatsing of verwijzing naar een thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd. Voor de verwijzing naar een SBO of SO vraagt de basisschool een toelaatbaarheids-verklaring aan bij het SWV. Het OT begeleidt de school bij deze aanvraag en ouders worden hierin betrokken.

Ondersteuningsroute OPO Borger-Odoorn
Samenwerkingsverband Onze school is aangesloten bij Stichting samenwerkingsverband 22-02.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het komend schooljaar gaan wij op school- en op stichtingsniveau het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder optimaliseren. Alle teamleden hebben de basiscursus in 2023-2024 gevolgd, zodat we op de hoogte zijn van de laatste inzichten.

De IB-er heeft vorig jaar de coördinatorencursus HB afgerond. Binnen de stichting zijn twee specialisten opgeleid. De scholing is vanuit het SWV 22-02 georganiseerd.  

Een andere ontwikkeling vindt plaats op het gebied van een dekkend netwerk. Wij bieden binnen onze stichting thuisnabije ontwikkelplekken. We bevinden ons hier in de startende fase en gaan dit aanbod verder doorontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Kinderen van 2,5 tot 6 jaar vallen onder de voor- en vroegschoolse periode. In deze periode is het van belang extra te investeren in de taal- en sociale ontwikkeling, als daar vertragingen in zijn geconstateerd door het consultatiebureau. Hierbij verzorgt maatschappelijke kinderopvang Kinderwereld de VVE. Vanuit VVE worden zowel bij de peuters als bij de kleutergroepen extra activiteiten aangeboden. Ouders kunnen een tegemoetkoming krijgen in de kosten voor voorschool en/of BSO.

Rijke leeromgeving

Jonge kinderen (in leeftijd tot 7 jaar) ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden Kinderwereld en School 75 onze peuter- en kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind. Wij werken in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming. De ontwikkeling van de kinderen wordt vastgelegd in Parnassys door zowel Kinderwereld als bij onze kleuters. In de kleuterklas wordt de ontwikkeling op de voet gevolgd met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren).

Doorgaande lijn peuters naar kleuters

Omdat we samenwerken met Kinderwereld hebben we afspraken gemaakt over het aanbod en de overgang van de voorschool en peuterspeelzaal naar groep 1, de eerste kleutergroep. Wij werken aan een doorgaande lijn  in de ontwikkeling van de jonge kinderen. Vanuit de woordenschat en taalontwikkeling worden daarvoor de methodes 'Uk en Puk' en 'Logo3000' gebruikt in aansluiting op de kleutermethoden KleuterBasis, KleuterKracht en Wizz Rekenplein van de methode PlusPunt4.

BSO

Kinderen van School 75 kunnen op eigen locatie naar de BSO van Kinderwereld. Of zij gaan naar de BSO van een van de hierboven genoemde externe partners. Deze kinderen worden door de betreffende organisaties opgehaald van school en naar eigen locaties vervoerd (eventueel met busjes).

Terug naar boven