Openbare basisschool School 75

Zuiderdiep 3 9521 AA Nieuw-Buinen

  • We bevorderen zelfredzaamheid, eigenaarschap in het eigen leerproces en zelfreflectievermogen zodat het leren effectiever en leuker wordt.
  • Talenten worden door ons meervoudig gestimuleerd op vakken als kunst, cultuur, muzikaal, technisch en agrarisch in onze moestuin.
  • Wanneer de dagelijkse taken van de kernvakken zijn afgerond is er keuze uit meerwerk zoals bijv. Breinbrekers, SchoolTV en Jeugdjournaal.
  • In alle klassen dus ook bij de kleuters dagen we kinderen uit hun technisch en ruimtelijk inzicht te vergroten, bijv. in de Constructiehoek.
  • Voorzijde van de school, gebouwd in 1875 met achter een prachtig groen schoolplein vol speelmogelijkheden.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de doorstroomtoets van IEP. Het resultaat van onze eindopbrengsten is het gemiddelde van de afgelopen drie schooljaren. Dit resultaat ligt boven het landelijk gemiddelde en boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht onderwijs is goed voor onze leerlingen en onszelf; het motiveert ons om te blijven leren en ons te verdiepen in alle mogelijkheden om kinderen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. We maken hierbij gebruik van de methodische toetsen uit Rekenen, Taal, Spelling, Wereld Oriëntatie, Begrijpend Lezen en Engels. Ook maken we gebruik van niet-methodische toetsen van IEP. Die vinden in 2023-2024 gedurende 3 keer per jaar plaats, namelijk in oktober/november als Nul-meting, in januari als tussentijds A-moment en in juni als eindtoets, B-moment genaamd. 

Reflectie en analyse

Zowel op de methodische resultaten als bij de tussentijdse- en eind opbrengsten reflecteren we zowel op de uitkomsten van de leerlingen, als op ons leerkrachtgedrag met daarbij het expliciet effect van ons onderwijs. De methodische opbrengsten worden direct na de afname geanalyseerd. De niet-methodische toetsen direct na de afname in november, januari en juni. Deze niet-methodische opbrengsten worden tijdens groepsbesprekingen zowel met de IB-er en directeur als met het team besproken. Dit doen we om samen tot inzichten te komen en het onderwijs waar nodig verder te kunnen optimaliseren. Leerkrachtgedrag met daarbij de intrinsieke motivatie en het eigenaarschap in het eigen leerproces van de leerling(en) zijn daarbij net als het welzijn van de leerling(en) de basis om vanuit verder te ontwikkelen. 

Sport-, talent- en cultuurontwikkeling

Behalve aandacht voor onze kern- en zaakvakken hebben ook vakken als kunst & cultuuronderwijs, actief burgerschap, het deelnemen aan sportactiviteiten en bijvoorbeeld talentontwikkeling onze grote aandacht. Niet alleen zien we op School 75 dat deze domeinen een enorm positieve bijdrage leveren in het welzijn en daarmee de ontwikkeling van onze leerlingen. Ook zijn deze vakken van onschatbare grote waarde in de bijdrage van taal- en woordenschatontwikkeling van onze leerlingen.

Bij de planning van buitenschoolse activiteiten zoals theaterbezoek, sportactiviteiten, bezoek aan de boer of bijvoorbeeld het praktisch verkeersexamen wordt eerst bekeken of de mogelijkheid bestaat deze bezoeken rondom de geplande lestijd voor de basisvakken taal/lezen, spelling en rekenen te roosteren. 

Groep 1 en 2
De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd met het plan- en observatiepakket DORR Zicht op Kleuters. Het systeem hanteert 3 ontwikkelfasen per jaar met 6 fasen in 2 kleuterjaren. Dit is het systeem van DORR waarbij bij eventuele doorontwikkeling van een leerling, niet stopt bij een eindfase en gewoon doorgroeit. De ontwikkeling wordt voortdurend geobserveerd en bijgehouden in DORR. Na afsluiting van iedere thematische periode van 12 weken wordt er een periode-evaluatie gedaan. De resultaten worden in het oudergesprek daarna besproken.

Ons aanbod is afgestemd op de leerlijnen van DORR en haar ontwikkelfasen waarbij thematisch wordt gewerkt met de methoden KleuterBasis, KleuterKracht, PlusPunt WIZZ Rekenplein en lesmaterialen van de KleuterUniversiteit en Kleuterplein. Op basis hiervan en passend bij het thema van dat moment vinden kringactiviteiten plaats en wordt er gewerkt met ontwikkelingsmaterialen en het spel in hoeken. Bij iedere evaluatie wordt gekeken of het kind een stapje meer aankan of dat het zinvoller is om het aanbod nog eens te herhalen. In de groepen 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen.

Groep 3 t/m 8
Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoeften van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben.

Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen we de tussentijdse en eindtoetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) van IEP af. Dit IEP LOVS wordt in 2023-2024 geïmplementeerd. Daarom nemen we vóór de tussentijdse toets in januari, eerst een Nul-meting af in oktober/november. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys.

Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. In 2023-2024 nemen we 3x de  onderstaande toetsen van IEP af. In elk geval na de A-toetsen in januari en na de B-toetsen in juni vinden oudergesprekken plaats waarbij de resultaten worden besproken;

  • Technisch lezen
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en wiskunde
  • Spelling
  • Spelling Werkwoorden (groep 6 t/m8)

Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien.

Uitgebreide informatie over de rechten van ouders, zijn te vinden op de website van OPO Borger-Odoorn.

Doublure/overgangsnormen

Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan in samenspraak met de intern begeleider en leerkracht overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure).

Wanneer er wordt besloten dat een leerling zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven wanneer we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. 

Wanneer ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Plaatsingswijzer

Voor de totstandkoming van een schooladvies van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs, volgen wij een procedure. Dat begint al vanaf groep 6, waar wij starten met het verzamelen van de toetsgegevens in het instrument Plaatsingswijzer.

Eind groep 7 geven wij op basis van deze informatie (uit de Plaatsingswijzer), aangevuld met het beeld van de leerkracht gebaseerd op de werkhouding, leerbaarheid, sociaal emotionele vaardigheden, talenten en methodische toetsresultaten van de leerling(en), een voorlopig advies aan ouders.

In november wordt opnieuw met de leerlingen (dan in groep 8) een VO-adviesgesprek gevoerd o.b.v. de ontwikkeling van de eerste maanden en de Nul-meting van dat moment. 

In januari groep 8 vindt vervolgens een uitgebreid adviesgesprek plaats over welk type VO het beste bij een leerling past. Ook voor dit definitief VO-advies kijkt de leerkracht in samenspraak met de IB-er, directeur en het team naar het brede beeld van de leerling. Het vastgestelde definitief VO-advies is samengesteld door het gehele team, waarbij wordt gekeken naar;

  • aanleg en talenten van een leerling
  • sociaal emotionele vaardigheden
  • leerprestaties methodisch en niet-methodisch
  • de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode
  • concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling (werkhouding en leerbaarheid)
  • de Plaatsingswijzer

Vervolgens maken de leerlingen in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets van IEP (met ingang van dit schooljaar is de eindtoets IEP komen te vervallen en vervangen door de doorstroomtoets IEP).

Uitkomst doorstroomtoets hoger dan het advies 

Indien het toetsadvies hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan zullen wij ons advies hierop aanpassen. Hierbij wordt zowel naar het resultaat van de doorstroomtoets als het brede beeld zoals hierboven genoemd, gekeken. Kansrijk adviseren geldt voor ons als basis. Alleen in het belang van de leerling, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Ouders die zich niet kunnen vinden in het gegeven advies, kunnen dit aangeven bij de aanmelding naar het VO.

Uiterlijk 24 maart maken wij ons definitieve schooladvies bekend bij leerlingen en ouders. 

Aanmelden bij het Voorgezet Onderwijs

Aanmelden bij het voortgezet onderwijs kan tussen 25 en 31 maart.

Uiteindelijk bepaalt het VO de definitieve plaatsing. Zij kunnen echter niet ons gegeven advies bijstellen. 

Als een leerling onze school na groep 8 verlaat, vult de leerkracht een onderwijskundig rapport (OKR) in. Zo zijn de resultaten en bijzonderheden al bij voorbaat bekend op de nieuwe school. Een overstap kan daardoor zo goed mogelijk plaatsvinden. Ouders ontvangen een kopie van dit rapport. Het origineel versturen wij naar de nieuwe school.

Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven;

De uitstroom van onze leerlingen is de afgelopen 3 jaren gemiddeld;

VMBO KBL/TL (2023)

VMBO KBL/TL (2022)

VMBO HAVO (2021)

Trends

De trend die we zien is een lichte afname van de hoogte van het schooladvies. Het gegeven advies van 2023 ligt onder het landelijk gemiddelde (TL/HAVO). Het VO-advies van 2023 is echter passend bij onze leerling- en ouderpopulatie. Een aantal leerlingen heeft een eigen leerlijn en het aantal leerlingen met een dyslexieverklaring neemt toe. Een toenemend aantal kinderen komt op school met taal-spraak problemen (logopedie). Het opleidingsniveau van ouders is gemiddeld tot laag gemiddeld, welke resulteert in een hogere schoolweging. Er is een trend te zien dat de schoolweging hoger wordt. Daarom verwachten we dat de eindopbrengsten in de komende jaren zullen afnemen.

Om de technische leesvaardigheid, woordenschatontwikkeling, begrijpende leesvaardigheid en rekenvaardigheden een impuls te geven en verder te ontwikkelen, zetten we sinds 2022-2023 in op een nieuwe methode Begrijpend- en Technisch Lezen genaamd Atlantis. Welke het leesplezier enorm bevordert. Voor verbetering van de rekenvaardigheden maken we sinds 2023-2024 gebruik van de nieuwe rekenmethode PlusPunt4. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme samenleving. We vinden het belangrijk om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Ook is het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en voor zichzelf maar ook omzien naar anderen. Onze visie is dat we 'samen de school zijn' waarbij we intensief inzetten op een prettige, leerzame en effectieve samenwerking met in de eerste plaats ouders, alsook met omwonenden en instanties uit de directe omgeving. Wederzijdse betrokkenheid vormt daarbij de kern.


Het welbevinden vormt voor ons de basis voor een plezierige en effectieve leerontwikkeling. Balans is hierbij van belang. Daarom investeren we flink in lessen rondom het sociaal en emotioneel welbevinden als kennis van de wereld om ons heen. Hierbij maken we gebruik van de methode Leefstijl, tijdens de dagelijkse kringgesprekken en de lessen HVO/GVO in de midden- en bovenbouw.

Wij gaan uit van de groep als sociale werk- en leerplek. We willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid & Lee(r)(f)omgeving
  • (Zelf)vertrouwen & ouders
  • Aandacht & zichzelf mogen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectietoezicht
In 2017 heeft de inspectie School 75 bezocht en voldoende beoordeeld. In april 2023 heeft een interne audit plaatsgevonden. Deze is voldoende beoordeeld. Medio oktober 2023 staat een nieuw regulier schoolbezoek van de inspectie gepland. 

Bestuurlijke eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit

Omdat het bestuur van OPO Borger-Odoorn eindverantwoordelijk is voor de onderwijskwaliteit op de scholen hebben zij in november 2021 eveneens een inspectiebezoek gehad. De inspectie heeft hierbij ons bestuur en onze onderwijskwaliteit op alle onderdelen voldoende beoordeeld.

Terug naar boven