St. Nicolaasschool

Ganker 1 1688 CR Nibbixwoud

  • Het grote, beschutte plein biedt veel mogelijkheden voor de kinderen om te spelen.
  • De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Op de Sint Nicolaasschool leren we onze kinderen wegwijs worden in deze nieuwe wereld.
  • Lezen is een belangrijke vaardigheid. Wij schenken dan ook veel aandacht aan het vergroten van het leesplezier.
  • De Sint Nicolaasschool is een dynamische school. Dat betekent dat leren bij ons hand in hand gaat met bewegen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten van ons onderwijs 

Na het afnemen van de centrale eindtoets ontvangen we ook een gemiddelde uitslag van de groep als geheel. Dit “schoolrapport” geeft een beeld van de resultaten na 8 jaar onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Binnen SKO West-Friesland worden de eindresultaten van de scholen onderling vergeleken en zo nodig worden er bestuursbreed beleidsvoornemens op gebaseerd.

In onderstaande tabel ziet u hetgemiddelde “schoolrapport” van de St. Nicolaasschool en het landelijk gemiddelde. Elke school krijgt een totaalscore voor de eindtoets tussen de 500 en de 550. De resultaten zijn echter van veel factoren afhankelijk en kunnen hier niet inhoudelijk worden toegelicht. Louter op grond van deze informatie kunnen dan ook geen conclusies over de kwaliteit van ons onderwijs worden getrokken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school wordt de ontwikkeling van uw kind dagelijks gevolgd. Wij observeren,controleren, bespreken, ondersteunen en stimuleren. In onze methodes zijn toetsen opgenomen die regelmatig meten of de kinderen de aangeboden stof goed hebben opgenomen. Dit zijn methodegebonden toetsen.

Daarnaast gebruiken wij de toetsen van het Cito Volgsysteem primair onderwijs. Deze toetsen geven niet alleen een beeld van de ontwikkeling van elke leerling maar vergelijken tevens de resultaten met een landelijk gemiddelde. Dit zijn methode onafhankelijke,landelijk genormeerde toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 de eindtoets. Deze toets meet de taal -en rekenvaardigheden die de leerlingen in de acht basisschooljaren hebben geleerd. Het schooladvies wordt echter al eerder afgegeven. Dit schooladvies wordt gebaseerd op de meet -en merkbare resultaten die een leerling in zijn of haar basisschoolloopbaan heeft behaald. Hiernaast wordt in de groepen 4 en 6 ook de NSCCT toets gemaakt. Dit is een toets die, los van de schoolse vaardigheden, de potentie van een leerling in kaart brengt. De resultaten van de eindtoets worden gebruikt om het afgegeven schooladvies te bevestigen. Valt de score van de eindtoets hoger uit dan het advies? Dan heroverwegen wij het advies en stellen dit, na overleg met ouders, al dan niet bij.

In de bijlage Overgang naar het Voortgezet Onderwijs kunt u lezen hoe het schooladvies tot stand komt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons onderwijs bevorderen wij het actief burgerschap en de sociale integratie. Wij leren kinderen dat zij in een gemeenschap leven en dat je voor elkaar kunt zorgen. Tijdens de lessen wereldoriëntatie maar ook bij de kanjertraining en de catecheselessen komt dit thema vanuit diverse invalshoeken aan de orde. de kinderen leren over de verschillende culturen, over democratie, het samenleven in ons land en in Europa en ook over de zorg voor het milieu. Naast die lessen zijn er activiteiten die bijdragen aan het besef dat wij een onderdeel zijn van een gemeenschap en dat wij daar onze eigen bijdrage aan kunnen leveren. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse St.Maartenactie. Het is traditie dat de kinderen van groep 5 t/m 8 van de St. Nicolaasschool op 11 november zich eerst inzetten voor een goed doel voordat ze voor zichzelf lekkers op gaan halen langs de deuren. Vandaar de slogan: Eerst voor een ander, dan voor jezelf!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerking
  • verantwoordelijk
  • respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2012 is de school voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie. Hieronder is het rapport van hun bevindingen gepubliceerd. In de jaren daarna heeft de inspectie de resultaten van de school gevolgd en regelmatig besproken met het College van Bestuur van SKO West Friesland.

Terug naar boven