St. Nicolaasschool

Ganker 1 1688 CR Nibbixwoud

  • Het grote, beschutte plein biedt veel mogelijkheden voor de kinderen om te spelen.
  • De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Op de Sint Nicolaasschool leren we onze kinderen wegwijs worden in deze nieuwe wereld.
  • Lezen is een belangrijke vaardigheid. Wij schenken dan ook veel aandacht aan het vergroten van het leesplezier.
  • De Sint Nicolaasschool is een dynamische school. Dat betekent dat leren bij ons hand in hand gaat met bewegen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school werken veel leerkrachten part time en wanneer dat nodig is kunnen zij kortdurend verlof van hun collega s waarnemen. Voor langer verlof werken wij zoveel mogelijk met vaste invalleerkrachten die de school en de kinderen kennen. Ook zijn we aangesloten bij een invalpool die ons helpt met het vinden van de juiste invaller.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast groepsleerkrachten zijn er ook vakleerkrachten voor muziek en ICT. Bovendien hebben we een coördinator voor cultuur en creativiteit op onze school.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De wettelijke kaders zijn als volgt:

Scholen mogen zelf kiezen hoeveel lestijd zij per groep inroosteren (de lessentabel) Wel moeten ze ervoor zorgen dat een kind in 8 jaar tijd minimaal 7520 uur onderwijs aangeboden zijn. In de eerste 4 schooljaren moeten ten minste 3520 uur aangeboden worden.

Voor de groepen 3 t/m 8 geldt een 5 daagse schoolweek, voor de groepen 1 en 2 hoeft dat niet.

Door deze kaders is het dus mogelijk dat er op de ene school kinderen van groep 1 t/m 4 iedere week een woensdagmiddag en een andere middag vrij zijn terwijl dat op de andere school niet zo is.

Wij zijn tot nu toe gewend om de kinderen van groep 1 en 2 ongeveer 930 lesuren per jaar te geven en ze 5 dagen per week naar school te laten komen met af een toe een uitzondering waarbij de maandag of de vrijdag vrij is.

Komend schooljaar gaan we het anders doen: We plannen voor groep 1 komend jaar 885 lesuren. Zij hebben dan om de week een woensdag geen school. Groep 2 blijft wel alle woensdagen naar school gaan en krijgt dan bijna net zoveel lesuren als groep 3 t/m 8. De enige uitzondering zijn de middagen na Sinterklaas en carnaval. Dan zijn groep 1 en groep 2 vrij terwijl de groepen 3 t/m 8 die middagen wel naar school gaan. Zo komt het totaal aan lesuren voor groep 2 volgend schooljaar op 952. We starten het schooljaar met de eerste woensdag 28-8, groep 1 vrij en de week daarna op 4-9 groep 1 les. Op de schoolkalender en de website staat precies welke woensdagen vrij zijn en welke niet.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij hebben een verdeling van het aantal uren per jaar gemaakt, passend bij de leeftijd en de lesstof en activiteiten die we gedurende een schooljaar willen aanbieden. 

De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen ongeveer 950 lessen per jaar. De precieze getallen kunnen per jaar verschillen vanwege de vakantiespreiding. Hierdoor hebben we soms een korter schooljaar en soms juist weer wat langer. Zo komt het totaal aan lesuren voor groep 3 t/m 8 volgend schooljaar op 956 uur.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Hoewel wij aan alle kinderen de grootst mogelijke zorg besteden, zijn er altijd leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben. Leerlingen die zich zo vlot ontwikkelen dat ze extra uitgedaagd en begeleid moeten worden, maar ook leerlingen bij wie de ontwikkeling wat langzamer verloopt waardoor ze een beetje meer van onze zorg verdienen.

In samenwerking met de ouders zoeken de leerkrachten en de leden van het ondersteuningsteam naar een passende aanpak voor deze leerling. Het ondersteuningsteam bestaat uit de directeur, interne begeleider, schoolmaatschappelijk werk, orthopedagoog en een vertegenwoordiger van ons samenwerkingsverband de Westfriese Knoop.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de inzet van onze specialisten verwachten wij onze leerlingen met een extra ondersteuningsvraag nog beter te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Hiernaast werken we nauw samen met externe specialisten zoals de P2O'er en gedragsdeskundigen van het samenwerkingsverband.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Tegenover de school is een VVE (Vroeg Voorschoolse Educatie) peuterspeelgroep gevestigd: De Hummelhof

Terug naar boven