Kardinaal de Jongschool

Bramerduinenpad 10 9163 KG Nes (Gem. Ameland)

Schoolfoto van Kardinaal de Jongschool

Het team

Toelichting van de school

Op De Kardinaal De Jongschool werkt een ervaren en enthousiast team aan het vormgeven van de leer- en leefgemeenschap. De leerkrachten werken met elkaar samen en worden ondersteund door de coördinator passend onderwijs. Samen zijn we verantwoordelijk voor voor de ontwikkeling van alle kinderen. We kennen elkaar goed en weten wat we aan elkaar hebben. We delen de passie voor ons vak en blijven leren. Dat maakt ons werk nog leuker.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht proberen we vervanging zoveel mogelijk intern te organiseren. Lukt dit intern niet dan proberen we extern vervanging te regelen. Het kan voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is. Waar mogelijk verdelen we de kinderen over de andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de ochtend zijn de leerlingen hoofdzakelijk bezig met taal en rekenen. Bij deze vakken profiteren ze van een gestructureerde manier van lesgeven. In de middag komen ook andere vakken aan bod, zoals wereldoriëntatie en bewegingsonderwijs. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren en ontdekken en geven daarom ook buitenlessen. We hebben een prachtig groen schoolplein met een moestuin. Naast de aandacht voor de basisvaardigheden hebben we regelmatig ook projecten gericht op heemkunde, meertaligheid en talentontwikkeling.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning

Wij willen onze leerlingen een ontwikkelingsgerichte leeromgeving bieden. Daarbij werken wij handelingsgericht. Dat wil zeggen dat we rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Leerkrachten houden rekening met de verschillen tussen leerlingen op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Als het nodig is bieden we extra ondersteuning. Op school gebruiken we een samenhangend leerlingvolgsysteem. In het kader van passend onderwijs willen we alle leerlingen goed onderwijs bieden. Dus zowel leerlingen die méér hulp nodig hebben bij het leerproces als leerlingen die uitgedaagd moeten worden.

Extra ondersteuning

Leerlingen met specifieke ontwikkelingsproblematiek bieden wij extra ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakgerichtheid. Leerlingen met cognitieve beperkingen kunnen profiteren van ons onderwijsaanbod, ook al halen zij soms de einddoelen van groep 8 niet. Voor de leerlingen met een verhoogd risico voor leesproblemen volgen we het landelijk dyslexieprotocol. Als na onderzoek blijkt dat een leerling recht heeft op extra ondersteuning vindt dit vaak op school plaats. Voor een klein aantal van deze leerlingen werken we met een ontwikkelingsperspectief plan (OPP). In een OPP worden de (tussen)doelen vastgelegd waar we aan werken.

Interne deskundigheid

De intern begeleider is drie dagen aanwezig op school; hij stuurt de interne zorg aan en geeft ook extra ondersteuning aan leerlingen buiten de groep. Wekelijks komt de logopediste op school voor leerlingen die logopedische ondersteuning nodig hebben. Ook komt er wekelijks een dyslexiespecialist en ook een dyslexiebegeleider vanuit Pento. We hebben een taalspecialist/taalcoördinator en een rekencoördinator op school. Wekelijks gaan meer/hoogbegaafde leerlingen naar de plusklas (gecombineerd met de andere scholen op het eiland).

Externe deskundigheid

We gebruik van de expertise van ambulant begeleiders of andere externe deskundigen van Cedin en Steunpunt Onderwijs Noord. Daarnaast heeft de directie en intern begeleider iedere zes weken een integraal zorgoverleg met de contactpersoon van het gebiedsteam Ameland. Het schoolmaatschappelijk werk kan vanuit het gebiedsteam ondersteuning bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken al geruime tijd met een passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen d.m.v. een plusklas op eilandniveau. Alle basisscholen van Ameland zijn daarbij aangesloten. De plusklas biedt contact met ontwikkelingsgelijken en is een specifieke leerplaats. Het leeraanbod sluit aan bij en speelt in op de intelligentie van deze leerlingen. Het vormen van een ‘peergroup’ kan voor een vergroting van het zelfvertrouwen zorgen. De plusklas streeft ernaar zo goed mogelijk samen te werken met de “thuisschool” en op die manier een zo passend mogelijk aanbod te realiseren.

Daarnaast stimuleren we de talentontwikkeling van alle leerlingen. In het aanbod talentontwikkeling kunnen leerlingen aangeven of ze een eigen korte workshop willen organiseren over iets wat ze heel goed kunnen. Dit mag van alles zijn, bijvoorbeeld: een workshop dansen, karate-les, ontwerpen van een auto, zingen, gitaar spelen etc. Leerlingen Kunnen ook diverse  workshops volgen. Hierbij worden ook ouders en externen ingezet. Gedurende het project staan de talenten van leerlingen centraal en mogen ze deze talenten delen met elkaar.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De kleuterleidsters hebben op het moment dat er nieuwe kleuters bij ons op school komen overleg met de Peuterspeelzaal medewerksters over de nieuwe kleuters. Zo nodig wordt er ook contact opgenomen met de ouders. Tevens wordt daarbij gekeken naar het gevolgde VVE -programma. Een nieuwe kleuter draait 1 dagdeel mee in zijn / haar groep, waarbij ook de ouder aanwezig mag zijn, zo kan het wennen aan alle nieuwe indrukken. Het belangrijkste is dat het kind zich veilig voelt en met plezier naar school gaat. Er is regelmatig overleg tussen de groepsleider en de ouder over hoe het met het kind gaat.

Elke ochtend en middag begint en eindigt in de kring waar de kinderen hun belevenissen vertellen, liedjes zingen of op een speelse manier vaardigheden verwerven. Na de kring “werken” de kinderen. Ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten. Kinderen worden begeleid in het steeds zelfstandiger organiseren van de gekozen taken. Activiteiten worden afgestemd op de thema's van “Kleuterplein” waaraan gewerkt wordt. Zo krijgen de kinderen steeds een nieuwe uitdaging, dit alles wordt bijgehouden in het programma “MijnLeerlijn”. Omdat we de motorische ontwikkeling belangrijk vinden, wordt er elke dag met de kinderen bewogen. Afhankelijk van het weer gebeurt dat buiten of binnen in het speellokaal. We maken daarbij gebruik van ons “Groene schoolplein” en het Nijntje beweegpakket. Tevens wordt er bij de oudste kleuters de MRT – screening gedaan.   

Op donderdagmiddag (start na de voorjaarsvakantie) zitten de kinderen van groep 2 van de beide kleutergroepen bij elkaar en doen zij specifieke voorbereidende lees- schrijf- en rekenactiviteiten. Dit zorgt voor een soepele overgang naar groep 3.  

Terug naar boven