Openbare basisschool De Hofmaat

Kievitstraat 112 7161 JH Neede

Schoolfoto van Openbare basisschool De Hofmaat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks wordt de Dia Eindtoets afgenomen. Naar aanleiding van deze toets wordt een analyse gemaakt. Op basis van deze analyse worden er, indien nodig, interventies ingezet. 

Komend schooljaar zijn dat:

  • Traject voor begrijpend lezen
  • Doorgaande lijn voor rekenen 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Obs De Hofmaat gebruikt toetsinstrumenten en observaties om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs.
Voor de toetsen worden methode gebonden toetsen gebruikt en toetsen die onafhankelijk zijn (Cito). Deze onafhankelijke toetsen worden halverwege het schooljaar en aan het eind van het schooljaar afgenomen. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes.

De observaties gebeuren aan de hand van observatielijsten en de algehele bevindingen van de leerkracht. In groep 1 en 2 worden observaties uitgevoerd aan de hand van de leerlijnen uit he digikeuzebord (gebaseerd op de SLO-doelen). 

De resultaten van de toetsen en observaties worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een:

  • Groepsbespreking: minimaal drie keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van de onafhankelijke (Cito) toetsen, de methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. Ook de observaties op het gebied van sociaal-emotionele vorming worden in de groepsbespreking besproken.
  • Teamoverleg: tweemaal per jaar worden de resultaten, vanuit het Leerlingvolgsysteem (Cito) besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren.
  • Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op:
    1. Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op I, II en III niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LOVS-toets.
    2. Groepsniveau: De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Citotoetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk.
    3. Individueel niveau: Voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt een halfjaarlijks handelingsplan gemaakt. Hierin worden onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof/groepsplan, doelstellingen Cito LOVS-toetsen, evaluatie- en actiepunten beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen door de gehele basisschooltijd. Het advies voor het voortgezet onderwijs wordt gegeven op basis van het totale beeld van de leerling. Hierbij wordt gekeken naar:

  • inzet
  • motivatie
  • werkhouding
  • sociaal emotioneel
  • resultaten van methodetoetsen
  • resultaten van methode-onafhankelijke toetsen (Cito)

Het resultaat van de DIA Eindtoets is voor ons over het algeheel een bevestiging van ons advies. Mocht blijken dat een leerling een hoger resultaat heeft behaald op de DIA Eindtoets, dan vindt er een heroverweging plaats. Wij vinden het belangrijk om kansrijk te adviseren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid
Om te ontwikkelen moet een kind zich veilig voelen. Voor dit veilige gevoel wordt een goed pedagogisch klimaat gecreëerd op basis van een positieve houding en respect voor elkaar. Het team houdt, in samenwerking met de ouders, sterk in de gaten dat de leerling met plezier naar school gaat en zich veilig voelt.

Verantwoordelijkheid
Wij willen kinderen stimuleren zich tot zelfbewuste, positief kritische burgers te ontwikkelen. We geven hen zelf de verantwoordelijkheid waar dat mogelijk is, zodat de kinderen leren, dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. 

Persoonlijk
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen als een eigen persoon, met normen en waarden die voor hen belangrijk zijn. Naast de individuele zelfontplooiing, is het van belang het sociale bewustzijn en het sociale gedrag van de kinderen te ontwikkelen. Door samen te werken leert het kind zichzelf te zijn in de sociale wereld: een mening te vormen en met deze mening om te gaan in een groep.  Door de persoonlijke, gelijkwaardige en respectvolle samenwerking met de ouders, door open en transparant te communiceren, kan het kind zich optimaal ontwikkelen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Persoonlijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven