Openbare basisschool De Hofmaat

Kievitstraat 112 7161 JH Neede

Schoolfoto van Openbare basisschool De Hofmaat

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit:

  • Directeur onderwijsteam: Bert Izaks  
  • Locatiecoördinator: Angela Schreurs
  • Zorgcoördinator: Aurora Hormes
  • Leerkrachten:
    Henrieke Becks
    Dorien Betting
    Ivon Berenpas
    Sandra Brinke
    Sonja Grooters
    Cindy Hogevonder
    Noël Huurneman
    Renate Lehmann
    Loes Rhebergen
    Ellen te Velthuis
  • Leerkrachtondersteuner: Stephan van de Berg
  • Vrijwilliger Remedial Teaching: Roy Wiegerinck 
  • Conciërges: André Egbers en Ab Smit 
  • Leerkracht Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO): Monique Bolhuis
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Arjan Nijman 
  • Vakleerkracht muziek (groep 1 t/m 5): Margo Deterd
  • Vakleerkracht muziek (groep 6,7 en 8): Fernando Soto

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om verschillende redenen (ziekte, scholing, verlof) kan het zijn dat een leerkracht vervangen moet worden. Bij het zoeken van vervangers proberen we zoveel mogelijk vaste vervangers aan te trekken of een interne oplossing te zoeken.

Wij hanteren de volgende stappen:

  1. We zoeken een vervanger voor de groepsleerkracht, volgens de procedure van de stichting OPONOA.
  2. Personen met niet-lesgevende taken worden ingeschakeld. Hierbij wordt in acht genomen dat dit niet voor een langere termijn kan, aangezien de specifieke taken van die persoon in het gedrang komen (onderwijsassistent, geschikte stagiaires, directie, zorgcoördinator). Het al dan niet voor inval geschikt zijn van een stagiaire is ter beoordeling van de leerkracht en directeur. Indien zij worden ingezet is dit onder verantwoording van de directeur. 
  3. De groep wordt over andere groepen verdeeld. Ook dit kan slechts voor een beperkte tijd.
  4. Als tenslotte de nood aan de man is, wordt een groep naar huis gestuurd. Dat wordt een dag van tevoren aan de ouders meegedeeld. Hierbij wordt er gehandeld volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie. Opvang wordt gerealiseerd voor kinderen die niet thuis kunnen blijven.
    In het allerlaatste geval behoren de volgende opties tot de mogelijkheden: 
    • Steeds een andere groep naar huis laten gaan.
    • De 4-jarigen van groep 1 thuis laten opvangen. Zij zijn immers niet leerplichtig. De overige leerlingen verdelen over de andere kleutergroepen. De op deze wijze vrijgemaakte leerkracht kan dan naar behoefte worden ingezet.

Let wel, dit zijn uiterste maatregelen in een extreme niet te verwachten situatie. Altijd verplicht de school zich vooraf goed met de ouders te communiceren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs De Hofmaat is een Gezonde School

Wij zijn een Gezonde School op het gebied van Sport en bewegen.
Wij geven de kinderen meer mee dan alleen rekenen en taal en de kinderen leren een goed evenwicht te hebben tussen het digitaal werken en bewegen. Wij stimuleren het bewustzijn voor een gezonde leefstijl.
Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen die lichamelijk actief zijn, aantoonbaar betere leerresultaten behalen dan hun minder fitte leeftijdsgenoten. Gezonder gedrag van leerlingen draagt bij aan betere sociale vaardigheden en schoolprestaties, het terugdringen van voortijdig schoolverlaten en succesvollere loopbanen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden de vakken geïntegreerd aangeboden. Het merendeel van de tijd bestaat uit spelend leren en zelfstandig (leren) werken. Het kan zijn dat een specifiek vak in de kring wordt aangeboden. Dit vak is verweven in een betekenisvolle situatie. Meer informatie over het onderwijs aan groep 1 en 2 is te lezen in 'Aanbod voor het jonge kind'.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In een week gaan de kinderen 25 uur naar school. De resterende tijd wordt ingevuld met het vak waar de meeste behoefte aan is. Indien er?bijvoorbeeld?extra tijd nodig is om te rekenen,?aangezien de resultaten niet zijn zoals beoogd,?worden hier de uren voor gebruikt. Ook zijn er lessen die 1 keer per maand worden gegeven, zoals mediawijsheid, en wordt er wekelijks aandacht besteed aan de executieve functies.?  

Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt beschreven bij het 'Aanbod voor het jonge kind'. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel van onze school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden.
We maken daarin onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. 
Basisondersteuning is de ondersteuning die iedere school in de regio biedt.
De basisondersteuning is voor alle scholen, en dus voor alle kinderen, gelijk. 
Voor ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft maken we een arrangement op maat.

Ondersteuningsteam 
Onze school kent een ondersteuningsteam voor de bespreking van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte.
U als ouder wordt altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de bespreking over uw kind. 
Aan het ondersteuningsteam nemen verder deel: 

  • de leerkracht
  • de zorgcoördinator
  • de onderwijscoach (vanuit het samenwerkingsverband)
  • de gezinscoach (vanuit jeugdhulp/Centrum voor Jeugd en Gezin)  

Daarnaast kunnen ook partners op afroep deelnemen aan het overleg, bijvoorbeeld een orthopedagoog.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De verbetering van het onderwijs staat continu onder de aandacht. Als team van obs De Hofmaat staat in de komende jaren het begrijpend lezen centraal. Dit willen wij versterken door het volgen van een professionaliseringstraject onder leiding van Primarum.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs begint bij het jonge kind. Een goede start op de basisschool zorgt voor een betere ontwikkeling in de hierop volgende jaren. We?weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod aan het jonge kind.? 

Bij de kleuters is het spel veelal het uitgangspunt. De onderbouwleerkracht begeleidt en stimuleert tijdens het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten?en thema’s weggezet.?Wij volgen de ontwikkeling van kleuters meer door te observeren dan door te toetsen.  

Ons onderwijs aan de jongste kinderen:  

  • Heeft een rijke, betekenisvolle speel- leeromgeving. Spel staat hierbij centraal. 
  • Maakt gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen. 
  • Is betekenisvol omdat activiteiten en spel altijd verbonden zijn aan een thema.
  • Is gevarieerd door een grote variatie aan ontwikkelingsmaterialen en speel-leermaterialen. 
  • Is uitdagend voor de kinderen. 
  • Geeft veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. 
  • Leert de kinderen goed samen te spelen en werken.  

Kinderen worden in de ontwikkeling gevolgd door observaties. Deze observaties, verwerkt in de leerlijnen van het digikeuzebord (volgens de SLO doelen), worden gebruikt om het lesaanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling van het kind. Hierdoor kunnen we kinderen blijven uitdagen of eventuele zorg over de ontwikkeling tijdig signaleren. ? 

Terug naar boven